پوستی نرم و لطیف با ترفندهای خانگی+روش های درمان

بسیاری از خانم‌ها آنقدر که به آکنه یا سلولیت اهمیت می‌دهند نگران خشکی پوست خود نیستند درحالی‌که همین مسئله می‌تواند باعث از بین رفتن شادابی و جوانی پوست و حتی در مواردی بروز مشکلاتی جدی برای سلامت عمومی شود. خشکی پوست باعث پوسته پوسته شدن، کدری، ایجاد برجستگی‌های قرمز رنگ روی پوست و عمیق‌تر شدن خطوط روی صورت می‌شود، در نتیجه چهره شما پیرتر به‌نظر می‌رسد. جدا از این، خشکی پوست می‌تواند باعث ایجاد ترک‌های بسیار ظریف میکروسکوپی روی پوست شود. از این مسیر باکتری‌ها می‌توانند وارد بخش‌های عمقی پوست شده و ایجاد عفونت کنند. با این برنامه ساده می‌توانید از خشکی پوست و عوارض آن پیشگیری کنید.

۱. مثل پوست نوزاد، پوست‌تان را نرم کنید

خشکی باعث خشونت و زبری پوست می‌شود ولی اغلب اسکراب‌های نرم‌کننده پوست بیش از حد زبر و خشن هستند و حتی با حذف عمقی لایه فوقانی روی پوست، خشکی روی آن را تشدید می‌کنند. برای پاک‌سازی کردن موثر اما ملایم صورت بدون از بین بردن رطوبت آن می‌توانید به‌جای اسکراب معمول از لیف نوزاد استفاده کنید که نرم‌تر و ملایم‌تر از اسکراب‌های معمولی است؛ برای این کار تنها کافی است لیف را مرطوب کرده و با حرکات دایره‌ای با شعاع کوچک صورت را ماساژ Massage دهید.

۲. یک استفاده متفاوت از شیر

اغلب پاک‌کننده‌ها یک راز دارند: آن‌ها حاوی ماده‌ای هستند به نام سدیم لوریل سولفات؛ این ماده رطوبت را به‌خود جذب می‌کند؛ برای این‌که پوست‌تان خشک نشود از پاک‌کننده‌های ملایم، بدون کف و بدون عطر استفاده کنید(مواد شیمیایی که در عطر وجود دارند، می‌توانند باعث خشکی پوست شوند). می‌توانید از شیرپاک‌کن‌های ملایم استفاده کنید یا این‌که از همان پاک‌کننده معمول خودتان استفاده کرده و ۲ یا ۳بار در هفته شیر روی پوست‌تان بمالید تا پوست استراحت کرده و آب‌رسانی کافی به آن انجام شود. اسیدلاکتیک موجود در شیر به‌عنوان یک پاک‌کننده ملایم عمل کرده و چربی موجود در آن باعث افزایش رطوبت پوست می‌شود بنابراین در این مورد از شیرهای پرچرب استفاده کنید. حدود ۸۵ گرم شیر را داخل فنجان ریخته و یک لیف نرم را با آن مرطوب کنید و سپس پوست صورت را با آن ماساژ دهید. در عین حال لیف، پوست را اکسفولیاته می‌کند و هم به پوست‌تان رطوبت می‌رساند در نتیجه شما با یک تیر ۲ نشان می‌زنید. فقط یادتان باشد اول آرایش چشم‌ها را پاک کنید؛ شیر سنخیتی با سرمه ندارد!

۳. این ماسک را فراموش نکنید

۲بار در هفته یک ماسک آلوورا روی پوست خود بگذارید تا آب‌رسانی به پوست انجام شده و قرمزی و التهاب آن کاهش یابد. می‌توانید از ماسک‌های آماده حاوی آلوورا استفاده کنید. اگر هم بتوانید برگ تازه آلوورا‌ پیدا کنید عالی است؛ برگ را باز کرده و یک لایه ضخیم از شیره آن را روی پوست تمیز بمالید؛ بگذارید شیره به‌مدت ۱۵ دقیقه روی پوست بماند و سپس آن را بشویید.

۴. از رطوبت دور نشوید

وقتی شما خواب هستید پوست شما وارد مرحله التیام و ترمیم می‌شود اما خشکی هوای داخل اتاق می‌تواند باعث از بین رفتن سریع سلول‌های سطحی پوست و ایجاد زبری و پوسته پوسته شدن پوست شود؛ برای پیشگیری از این مسئله از یک دستگاه بخور (رطوبت‌ساز) در اتاق‌خواب خود استفاده کنید. راه ساده‌تر؛ گذاشتن یک قابلمه یا کتری پر از آب روی رادیاتور است. برخی از گیاهان هم به‌طور طبیعی فضای اطراف خود را مرطوب می‌کنند مثل بامبو یا فیکوس که می‌توانید آن‌ها را در اتاق خواب خود بگذارید.

۵. مراقب پلک چشم باشید

بیشترین قسمتی که در پوست صورت ممکن است دچار خشکی شود پوست پلک‌هاست. اگر پلک‌های شما قرمز یا زبر است یا این‌که خارش دارند ۲ یا ۳بار در روز روی آن‌ها کرم هیدروکورتیزون بمالید(قبل از آن آرایش‌تان را پاک کنید) تا به هیدراته شدن آن‌ها کمک کرده و قرمزی و خارش آن‌ها هم کاهش پیدا کند.

۱.ترتیب استفاده مهم است

وقتی موهای‌تان را می‌شویید به‌طور ناخواسته مقداری شامپو و نرم‌کننده روی بدن شما جاری می‌شود، این کار باعث می‌شود یک لایه بسیار نازک از مواد پاک‌کننده که در بسیاری از محصولات بهداشتی مو یافت می‌شود روی بدن شما باقی بماند. در نتیجه وقتی با یک صابون ملایم بدون عطر بدن خود را شست‌وشو دهید این مواد شیمیایی به سرعت از روی پوست پاک شده و احیانا باعث خشکی پوست و آزار آن نخواهند شد. پس همیشه سعی کنید ابتدا موهای خود را بشویید و بعد از آن بدن خود را شست‌و‌شو دهید.

۲. مراقب دست‌های‌تان باشید

استفاده از روغن زیتون گرم می‌تواند دست‌های خشک و زبر شما را شاداب و نرم کند. روغن زیتون غنی از اسکوالین است که چربی طبیعی پوست را تقویت کرده و گرمای روغن هم باعث نفوذ عمیق‌تر آن به پوست می‌شود. نصف فنجان روغن زیتون تصفیه نشده را به‌مدت ۲۰ ثانیه داخل مایکروفر گذاشته و سپس آن را روی پوست دست‌ها ماساژ بدهید؛ در مرحله بعد هم هر دست را با کیسه پلاستیک پوشانده و به‌مدت ۵دقیقه داخل یک کاسه آب گرم فرو ببرید تا گرمای آب به جذب بهتر روغن کمک کند. سپس دست را از داخل آب و کیسه خارج کنید. یادتان باشد بعد از این کار دست‌تان را نشویید. اگر از چربی دست‌ها ناراحت هستید با یک حوله کمی چربی‌ آن را بگیرید.

۳. لوسیون خود را تقویت کنید

از داروخانه یک شیشه گلیسیرین بخرید و به مرطوب‌کننده مورد علاقه‌تان ۳قطره گلیسیرین اضافه کنید. گلیسیرین یکی از موثرترین مرطوب‌کننده‌های طبیعی است و کمک می‌کند رطوبت وارد پوست شده و رطوبت پوست از بین نرود.

۴. جلوی پوسته‌پوسته شدن را بگیرید

اگر برجستگی‌های سطحی قرمز رنگی روی پوست‌تان وجود دارد و پوسته‌پوسته می‌شود باید از یک ترکیب دارویی قوی برای مرطوب کردن پوست استفاده کنید. این ترکیب حاوی لاکتات آمونیوم و اسیدلاکتیک است تا پوست را نرم کرده و حالت پوسته‌پوسته شدن را از بین ببرد. ماهیت پاک‌کننده طبیعی اسیدلاکتیک، سلول‌های مرده پوست را حذف کرده و امکان نفوذ عمیق‌تر مواد مرطوب‌کننده را فراهم می‌کند. ابتدا پوست را تمیز کرده و بعد از استفاده اجازه دهید ۵ تا ۱۰ دقیقه مواد روی پوست شما باقی بمانند. سپس پوست را بشویید.

۵. بروید سراغ جو

معمولا همراه با خشکی، خارش هم وجود دارد؛ برای برطرف کردن آن سراغ محصولات بهداشتی(صابون، شامپو بدن و لوسیون) بروید که حاوی جو باشند. جو به‌طور طبیعی خاصیت مرطوب‌کنندگی دارد و رطوبت پوست را حفظ کرده و در عین حال خاصیت ضد‌التهابی نیز دارد.

اخبار اختصاصی سایت رکنا را از دست ندهید:

فیلم لحظه حمله تروریستی در اهواز

سخنگوی سپاه پاسداران: جریان الاهوازیه عامل حمله تروریستی در اهواز است

فوری / تیراندازی مجدد در محل حادثه تروریستی اهواز + فیلم

اولین تصاویر از حمله تروریستی به رژه نیروهای مسلح اهواز + فیلم

اولین فیلم از حمله تروریستی به رژه نیروهای مسلح در اهواز + فیلم

فوری / حمله تروریستی به مراسم رژه نیروهای مسلح در اهواز+ فیلم

روحانی از پرسه زنی دختران و پسران نذری بگیر در ایام عزاداری انتقاد کرد!

این فیلم تمام ایرانیان را در دنیا تکان داد / چه بلایی بر سر سمیه در کمپ منافقین آمد

حمید و 2 فرزندش قربانی عشوه زنانه ناهید شد!

مرد کلاردشتی زنش را از پشت بام به کوچه پرت کرد / زن بی نوا در دم جان باخت

عروس جوان را در بیمارستان مشهد گرو نگه داشته اند / او از یک حادثه دلخراش نجات یافته است + عکس

قاتلی که خودش را جای مقتول معرفی کرد ! + عکس دادگاه تهران

تجاوز به عروس های جوان هنگام مشاوره زناشویی در اتاق مشاور + عکس

پدر داماد عاشق عروسش شد و به او تجاوز کرد!

 

 

 

کدخبر: 418399 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟