امید نابینایان مادرزاد با نخستین پیوند شبکیه در ایران

عمل پیوند شبکیه مصنوعی چشم سابقه دو ساله در دنیا دارد و تعداد بیمارانی که تاکنون توانستند از این شبکیه مصنوعی استفاده کنند در دنیا کمتر از 300 نفر است. این شیوه عمل برای بیمارانی که به طور مطلق فاقد دید هستند، استفاده می‌شود و حالا عمل پیوند شبکیه مصنوعی چشم برای نخستین بار در ایران توسط تیم چشم پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شیراز انجام شد. 
نخستین گام برای درمان نابینایی مطلق
محسن فروردین، جراح و پزشک پیوند شبکیه مصنوعی معتقد است: پیوند شبکیه مصنوعی نخستین گام برای درمان نابینایی مطلق است. این شیوه عمل برای بیمارانی که به طور مطلق فاقد دید هستند، استفاده می‌شود به طور مثال بیمارانی که دچار شب کوری هستند؛ چراکه در این بیماران در ابتدا دید شب کم است و به مرور زمان با افزایش سن، دید روز آنها نیز از دست می‌رود که برخی از بیماران در سال‌های آخر عمر با نابینایی مطلق روبه‌رو هستند. 
وی می‌افزاید: هم اکنون یک خانم 33 ساله با نابینایی مطلق و هر دو چشم او با شیوه‌های معمولی اندازه‌گیری دید فاقد حتی درک نور است، اما با شیوه‌های خاص و استفاده از نورهای بسیار قوی، پالس‌هایی از عصب بینایی وجود دارد و امید ایجاد می‌کند که به این بیمار کمک کرد. به گفته فروردین در این شیوه از پیچیده‌ترین و پیشرفته‌ترین شیوه‌های عمل جراحی چشم است که 6 تا 7 ساعت طول می‌کشد، دستگاهی در کنار چشم بیمار تعبیه می‌شود که گیرنده تصاویری است که توسط دوربین از محیط ضبط و از طریق کابل به یک پروسسور روی شبکیه انتقال می‌یابد و درنتیجه تحریک‌های الکتریکی که روی شبکیه ایجاد می‌کند، توسط مغز بیمار به درک بینایی تبدیل می‌شود و بیمار مطلقاً کور، توانایی پیدا می‌کند که به تنهایی راه برود و فعالیت‌های خود را انجام بدهد. 
وی تصریح می‌کند: هر چند این دید خیلی بالا نیست، اما برای بیماری با این درجه از مشکل چشمی برای ما پزشکان که آغازگر این حرکت علمی هستیم، افتخار است. 
250 عمل پیوند شبکیه در دنیا 
فرحناز ژولیده فطرت، یکی از دو نفری است که در ایران عمل پیوند شبکیه مصنوعی چشم روی وی انجام شده، آرزویش دیدن چهره دخترش پس از ۱۲ سال است. او می‌گوید: «در حال حاضر نقطه‌های قرمز رنگی مقابل چشمم است که با عینک مخصوص می‌بینم». به گفته وی فشارهای عصبی علت نابینایی‌اش در 12 سال گذشته بود. 
به گفته فروردین پزشک معالج این بیمار، در دنیا تاکنون 250 عمل پیوند شبکیه مصنوعی انجام شده و حالا ایران اسلامی به عنوان پانزدهمین کشور در ردیف کشورهای صاحب این علم شناخته شد. 
وی نتایج این جراحی را عالی ارزیابی کرد و اعتقاد دارد به مرور زمان بینایی این دو بیمار بیشتر می‌شود؛ چراکه مغز برای دریافت پیام باید تمرین بیشتری داشته باشد، در حال حاضر این دو بیمار با کمک عینک مخصوص قادر هستند که به تنهایی راه بروند و فعالیت‌های خود را انجام بدهد. 
ایران نخستین کشور خاورمیانه در جراحی پیوند شبکیه مصنوعی 
آن‌طور که این جراح و متخصص چشم دانشگاه علوم پزشکی شیراز می‌گوید: در خاورمیانه ایران نخستین کشوری است که جراحی پیوند شبکیه مصنوعی توسط متخصصان بومی در آن انجام می‌شود. 
بنا به تأکید عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز این دستگاه و شیوه عمل جراحی نیز مانند تمام حرکات علمی جدیدی که پا به عرصه می‌گذارد، گران است و حدود 750 میلیون تومان هزینه برای هر بیمار دارد و امیدواریم با حمایت وزیر بهداشت و درمان و افراد نیکوکار حوزه سلامت کشور، این شیوه جراحی گسترش پیدا کند. برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 331297 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟