ییلاق درازنو و دریایی از ابر را ببین + فیلم
حجم ویدیو: 5.09M | مدت زمان ویدیو: 00:00:31

به گزارش رکنا، ییلاق زیبای درازنو در استان گلستان قرار دارد و برای سفر پیشنهاد می شود. مسیر دسترسی به این ییلاق زیبا از شهر کردکوی است. بعد از کلی جاده پر پیچ و خم به روستای درازنو می رسید که حتی در تابستان هم شب ها باید با پتو بخوابید.

روستای درازنو کجاست؟

روستای درازنو از زیباترین مناطق ییلاقی استان گلستان و از جاهای دیدنی کردکوی محسوب می‌شود که نسبت به سایر ییلاق‌های شمالی کشور، کمترشناخته‌شده است. این روستا در جوار جنگلی به همین نام و جنگل جهان‌نما در فاصله ۳۵ کیلومتری از جنوب شرقی شهرستان کردکوی قرار دارد. ناحیه روستای درازنو بالا جاده نامیده می‌شود و قله درازنو با ارتفاع حدود ۲,۸۰۰ متر نیز فاصله کمی تا این روستا دارد. شهرستان کردکوی در غرب گلستان قرار گرفته است و بندر ترکمن، سمنان و خلیج گرگان همسایه‌های این شهرستان هستند.

روستای درازنو از مرتفع‌ترین روستاهای شمال ایران در استان گلستان است و به همین دلیل زیباترین چشم‌اندازها از خلیج گرگان را دارد. مناطق کوهستانی اطراف این روستا از بکرترین بخش‌های گلستان هستند و ییلاق درازنو به بیش از ۱۰ شهر و روستای اطراف خود مشرف است.

روستای درازنو در منطقه‌ای سردسیر قرار دارد و به همین دلیل نزدیک به نیمی از سال تردد و زندگی در آن بسیار مشکل می‌شود. در حال حاضر در حدود ۱۶۰ خانوار در این منطقه زندگی می‌کنند و تنها ۶ ماه نخست سال را در این ییلاق زیبا می‌گذرانند. متاسفانه در طول سال‌های اخیر به‌دلیل روند افزایشی ساخت‌وساز در این منطقه و فرسایش خاک، در زمان بارندگی‌های شدید در ماه‌های سرد خسارت‌های زیادی به زمین‌های کشاورزی این منطقه وارد می‌شود.

بیشتر خانه‌های روستای درازنو بافت سنتی مناسب با محیط خود را حفظ کرده‌اند. خانه‌های محلی در درازنو گاه‌گلی و چوبی هستند و در ساخت بعضی از آن‌ها نیز از سنگ‌های کوهستانی استفاده کرده‌اند. این خانه‌ها در تابستان خنک و در بهار و اوایل پاییز گرم می‌مانند. اطراف روستای درازنو را جنگل‌های انبوه با گیاهان وحشی معطر و دارویی پوشانده‌اند. در کوهستان‌های این منطقه نیز چشمه‌ها و آبشارهای فراوانی جریان دارند.

در بیشتر روزهای سال و به‌خصوص زمان طلوع آفتاب و اندکی پس از آن، ابرهای انبوه روستای درازنو را احاطه می‌کنند. مراتع وسیع اطراف این روستا مکانی مناسب برای چرای دام‌های مردم این منطقه و روستاهای اطراف به شمار می‌روند. گرچه به‌دلیل چرای بی‌رویه دا‌م‌ها در حال حاضر تنها با مجوز سازمان حفاظت از محیط زیست این منطقه، تردد دامداران در این مراتع امکان‌پذیر است.

از ویژگی‌های بارز پوشش گیاهی در اطراف روستای درازنو می‌توان به ترکیب جنگل و مرتع در کنار یکدیگر اشاره کرد. جنگل‌های انبوه درازنو پوشیده از آویشن، گزنه، بابونه، و درختچه‌های ازگیل، زرشک ،‌ آلوچه و سیب و گلابی وحشی هستند. در ارتفاع‌های بیشتر جانوران وحشی مانند گراز و خرس قهوه‌ای نیز زندگی می‌کنند. خوشبختانه در طول سالیان اخیر توسط سازمان جنگلداری در این منطقه درختان کاج سیاه،‌ افرا، زبان گنجشک، بلوط و گردو کاشته شده‌اند که نقش مؤثری در احیای بافت گیاهی این ناحیه دارند. با این وجود هم‌چنان حفاظت از جنگل درازنو و منابع طبیعی این منطقه ضرورت دارد.

مسیر روستای درازنو

روستای درازنو در جنوب شهرستان کردکوی قرار دارد و یکی از راه‌های دسترسی به این روستا از مسیرهای شمالی کشور ما این شهرستان است؛ اما اگر قصد تردد به روستای درازنو و مناطق اطراف آن از تهران یا سایر شهرهای مرکزی، غربی و شرقی دارید، می‌توانید از مسیر سمنان به این روستا بروید. مسیر جاده کردکوی به روستای درازنو از جاده‌ای پرپیچ و خم و شیب‌دار می‌گذرد؛ اما بسیار زیبا و تماشایی است.

جاده کردکوی به درازنو در فصل‌های پاییز و زمستان بسیار لغزنده و خطرناک است و در بیشتر روزهای زمستان پوشیده از یخ و برف می‌شود

مسیر جاده‌ای کردکوی به روستای درازنو در حدود ۴۰ کیلومتر طول دارد و از میان پارک جنگلی امام رضا (ع) می‌گذرد. پس از طی مسیری در حدود نیم ساعت تا ۴۰ دقیقه در این جاده مسیر خاکی می‌شود و به دوراهی خواهید رسید. مسیر سمت چپ شما را به روستای درازنو و جاده سنگلاخی سمت راست، شما را به جنگل جهان نما می‌رساند. مسیر خاکی به روستای درازنو از این دوراهی بسیار کوتاه است؛ اما عبور از جاده سنگلاخی جهان نما بیش از یک ساعت طول می‌کشد.

فاصله تهران تا روستای درازنو بسته به انتخاب مسیر از جاده‌های فیروزکوه یا سمنان بین ۴۰۰ تا ۴۴۰ کیلومتر متغیر است. مسیر فیروزکوه به روستای درازنو برای ساکنان شرق و شمال تهران در حدود ۶ ساعت و نیم طول می‌کشد. اگر ساکن ورامین یا جنوب تهران هستید می‌توانید مسیر عبوری از استان سمنان به‌سمت دامغان را انتخاب کنید. مسیر فیروزکوه با عبور از شهرهای قائم شهر، ساری، نکا و بهشهر به کردکوی می‌رسد و ادامه راه از مسیر پارک جنگلی امام رضا (ع) ادامه پیدا می‌کند.

جاده سمنان با گذر از گرمسار، سرخه، سمنان و دامغان به جنوب روستای درازنو می‌رسد. در این مسیر پس از رسیدن به دامغان، از خروجی شمال غربی این شهر به‌سمت آستانه ادامه مسیر دهید. از آستانه نیز به‌سمت روستای دیباج و جنگل جهان‌نما بروید. این جاده از رادکان می‌گذرد و نسبت به جاده کردکوی پیچ‌وخم کمتری دارد.

آدرس روستای درازنو: استان گلستان، شهرستان کردکوی، ۴۰ کیلومتری جنوب شرقی کردکوی، روستای درازنو

ارتفاع روستای درازنو

روستای درازنو در مرتفع‌ترین نقطه کردکوی در بخش جنوبی این شهرستان قرار دارد. ارتفاع این روستا به‌اندازه‌ای است که به همه شهرهای اطراف، خلیج گرگان و مرداب میانکاله اشراف دارد. زیباترین مناظر از دریای مازندران و جلگه‌های اطراف آن از این روستا دیده می‌شوند. قله درازنو در جوار این روستا در ارتفاع ۲۸۰۰ متری از سطح دریا قرار دارد.

ارتفاع روستای درازنو بیش از ۲۶۰۰ متر از سطح دریا است و برای دسترسی به این روستا باید از میان جاده‌های پر شیب و پرپیچ‌وخم کوهستانی عبور کنید. ارتفاع زیاد درازنو و نزدیکی به کوهستان آب و هوا و اقلیم این منطقه را بسیار سرد کرده‌اند و تردد در جاده خاکی این روستا در فصل‌های سرد سال امکان‌پذیر نیست.

تفریحات روستای درازنو

روستای درازنو از زیباترین مناطق شمالی کشور ما است و علاقه‌مندان به طبیعت گردی و کوهنوردی در کوهستان‌های بکر لذت بسیاری از این منطقه می‌برند. در هر فصلی که به روستای درازنو سفر کنید، تفریحاتی متناسب با آب و هوای آن فصل در این منطقه وجود دارند که توجه گردشگران را به خود جلب می‌کنند. در ادامه به معرفی رایج‌ترین تفریحات روستای درازنو می‌پردازیم.

کوهنوردی و غارنوردی

روستای درازنو فاصله کوتاهی تا قله درازنو دارد و به همین علاقه‌مندان به کوهنوردی در فصل‌های بهار و تابستان برای صعود به این قله و سایر کوه‌های اطراف به روستای درازنو سفر می‌کنند. در کوهستان درازنو غارهای طبیعی، آبشار ها و چشمه‌های زیبایی وجود دارند که کوهنوردان در مسیر صعود به قله‌ها با آ‌ن‌ها روبه‌رو می‌شوند.

از میان جاذبه‌های طبیعی این منطقه می‌توان به غار یخچال، چشمه رزوی غربی، چشمه رزوی شرقی، جیکا چشمه، لار چشمه و مرس چشمه اشاره کرد. آب چشمه‌های طبیعی این منطقه بسیار گوارا است و در برخی موارد خواص دارویی نیز دارد.

پاراگلایدر و کایت سواری

به‌دلیل ارتفاع بالای این روستا علاقه‌مندان به ورزش مفرح پاراگلایدر نیز از طرفداران این منطقه هستند. در طول فصل زمستان امکان استفاده از سایت پروازی در منطقه جهان نما وجود ندارد؛ اما چنانچه در سواری با کایت یا پاراگلایدر مهارت دارید، فصل‌های تابستان و بهار شرایط برای پرواز بر فراز جنگل‌های این منطقه برای شما مساعد است و می‌توانید از امکانات سایت پروازی جهان‌نما استفاده کنید. وجود مراتع و دشت‌های وسیع اطراف روستا و جنگل درازنو امکان فرودی ایمن را برای کایت سواران مهیا می‌کنند.

طبیعت گردی و جنگل نوردی

جاده‌های محلی پرپیچ‌وخم در جنگل‌های درازنو و پارک جنگلی‌های این منطقه محیطی بکر و چشم‌نواز برای پیاده روی دارند. اگر تجهیزات کافی و مناسب دارید، برای جنگل نوردی و اتراق در دل طبیعت بکر برنامه‌ریزی کنید.

دشت‌های اطراف روستای درازنو نیز بسیار سرسبز و تماشایی هستند و در برخی ساعت‌های روز پدیده اقیانوس ابر در آن‌ها رخ می‌دهد. از این مراتع، زیباترین چشم‌انداز از جلگه‌های دریای مازندران، جنگل‌های گلستان و مناطق حفاظت شده اطراف، پیش روی شما قرار می‌گیرند. گشت و گذار میان خانه‌های گاه‌گلی روستای درازنو و کلبه‌های چوبی روی دامنه‌های اطراف این روستا نیز خالی از لطف نیست.

اسکی

نیمه دوم سال در روستای درازنو هوا بسیار سرد است و بارش‌ها به‌صورت برف هستند. تمام کوهستان‌ها و دشت‌های اطراف روستای درازنو در زمستان پوشیده از برف می‌شوند و محیط مرتفع این روستا شرایط را برای علاقه‌مندان به ورزش‌های زمستانی مهیا می‌کند. با توجه به ظرفیت‌های این منطقه در طول چند سال اخیر پیست اسکی درازنو را در کوهستان‌های اطراف این روستا راه‌اندازی کرده‌اند.

طول پیست اسکی درازنو در حدود یک کیلومتر است و از امامزاده هزار منزل تا چشمه زیرآب امتداد دارد. تردد به روستای درازنو در زمستان به‌دلیل مسیر کوهستانی و یخبندان شدید نیاز به ابزار و تجهیزات مناسب دارد؛ پس بی‌گدار به آب نزنید.

جاهای دیدنی روستای درازنو

روستای درازنو با طبیعت بکر و تماشایی در منطقه‌ای تاریخی قرار دارد که در گذشته بخشی از محدوده طبرستان بود. به همین دلیل در گوشه و کنار شهرستان کردکوی به‌جز جاذبه‌های طبیعی زیبا، بناهای تاریخی متنوعی نیز وجود دارند. در این بخش به معرفی جاذبه‌های طبیعی و تاریخی روستای درازنو و مناطق نزدیک به آن می‌پردازیم.

پارک جنگلی امام رضا (ع)

پارک جنگلی امام رضا (ع) در مسیر دسترسی به روستای درازنو در جاده کردکوی به این روستا قرار دارد. این پارک جنگلی در منطقه «پلنگ پا» قرار دارد و رودخانه‌ای به همین نام از میان آن عبور می‌کند. درختان ممرز سراسر این پارک را پوشانده‌اند؛ اما پوشش گیاهی متنوعی نیز در بخش‌های مختلف این پارک جنگلی به چشم می‌خورد. فاصله پارک جنگلی امام رضا (ع) تا روستای درازنو در حدود ۲۵ کیلومتر است.

در پارک جنگلی امام رضا (ع) امکانات رفاهی مناسبی مانند سوئیت‌های اقامتی، آلاچیق، مهمانسرا، رستوران، پارکینگ و زمین بازی کودکان برای رفاه گردشگران و مسافران تعبیه کرده‌اند. اگر برای اقامت در روستای درازنو گزینه‌ای مناسب پیدا نکردید،‌ به این پارک جنگلی بروید و در سوئیت‌های این مجموعه اقامت کنید. این پارک فاصله کوتاهی تا روستای درازنو دارد و با اقامت در پارک جنگلی امام رضا (ع) امکان بازدید از جاهای دیدنی کردکوی و درازنو را خواهید داشت.

منطقه حفاظت شده جهان نما

منطقه حفاظت شده جهان نما در جنوبی‌ترین بخش استان گلستان قرار دارد و به‌دلیل ارتفاع زیاد آن، با نام «بام گلستان» شناخته می‌شود. ارتفاع این جنگل بیش از ۳۰۰۰ متر از سطح دریا است و چشم‌اندازی زیبا از کردکوی، گرگان و بندر ترکمن دارد. سراسر این منطقه کوهستانی را چشمه‌های پرآب و جنگل‌های انبوه پوشانده‌اند. منطقه حفاظت شده جهان نما از محبوب‌ترین جنگل‌های گلستان میان طبیعت گردان حرفه‌ای است و گروه‌های مختلفی در طول سال در این منطقه کمپ می‌کنند.

گونه‌های متنوعی از گیاهان و جانوران در منطقه حفاظت شده جهان نما یافت می‌شوند. برای بازدید از این منطقه و اتراق در نقاط بکر آن نیاز به راهنمای مناسب و ابزار و تجهیزات کافی دارید. پیشروی در عمق این ناحیه بدون آشنایی به این منطقه می‌تواند برای گردشگران خطرآفرین باشد. برای بازدید از منطقه حفاظت شده جهان نما می‌توانید از دو راهی ورودی روستای درازنو به‌سمت راست بروید و مسیر خود را در جاده کوهستانی تا پارک جهان نما ادامه دهید. این منطقه در حدود ۳۵ کیلومتر تا روستای درازنو فاصله دارد؛ اما برای عبور از مسیر کوهستانی باریک آن زمانی بیش از یک ساعت در راه خواهید بود.

برج رادکان کردکوی

برج رادکان کردکوی در جنوب این شهرستان و در فاصله حدود ۱۵ کیلومتری از روستای درازنو قرار دارد. این بنای تاریخی را با نام میل رادکان نیز می‌شناسند و در نزدیکی روستایی به همین نام قرار گرفته است. میل رادکان روی تپه‌ای خاکی و سنگی قرار دارد و باستان شناسان این بنا را از نظر شکل ظاهری آجرها و استحکام بنا با برج گنبد کاووس مقایسه می‌کنند.

ورودی برج رادکان در بخش جنوبی آن قرار دارد و آثاری از خرابه‌های کتیبه‌ای کوفی روی آن به چشم می‌خورد. قدمت این بنا به قرن پنجم هجری قمری می‌رسد. معمار این برج «احمد ابن عمر» نام دارد که نام این معمار به‌همراه بانی اثر و زمان شروع ساخت میل رادکان روی کتیبه‌های کوفی و پهلوی زیر گنبد حک شده‌اند. نام میل رادکان در فهرست آثار ملی ایران دیده می‌شود.

دیوار تمیشه

دیوار تمیشه بنایی تاریخی در شهرستان کردکوی و در فاصله حدود ۳۰ کیلومتری از روستای درازنو است. قدمت تاریخی این بنا به دوره حکومت ساسانیان می‌رسد. شهر تمیشه از شهرهای باستانی ایران در زمان ساسانیان بود که امروزه تنها خرابه‌هایی از آن در نزدیکی روستای «سر کلاته» از توابع کردکوی باقی مانده است.

شهر تمیشه در روزگار کهن شرقی‌ترین شهر طبرستان بود و دیوار تمیشه مرزی میان طبرستان و گرگان به شمار می‌رفت. ساسانیان دیوار تاریخی تمیشه را در اواخر قرون پنج و ۶ میلادی ساختند و بسیاری از محققان این دیوار را ادامه دیوار گرگان می‌دانند. دیوار تمیشه از میان جنگل و شهرها عبور می‌کرد و از سنگ، چوب و آجر در طول آن استفاده کرده بودند. اتاقک‌های چوبی با کاربری نظامی در سراسر این دیوار قرار داشتند که سربازان در آن‌ها نگهبانی می‌دادند. از زمان ویرانی دیوار و شهر تمیشه اطلاع دقیقی در دست نیست اما برخی مورخان بخشی از ویرانی‌ها را مربوط به دوره حمله مغولان و بخشی دیگر را پس از حمله تیمور به ایران می‌دانند.

آبشار شادان

آبشار شادان در هفت کیلومتری جنوب شهرستان کردکوی و در حدود ۳۰ کیلومتری روستای درازنو قرار گرفته است. این آبشار هفت طبقه دارد و به همین دلیل میان محلیان با نام آبشار هفت طبقه نیز شناخته می‌شود. ارتفاع آبشار شادان به حدود ۴۰ متر می‌رسد و تا چند سال پیش ناشناخته بود تا زمانی که گروهی از کوهنوردان در مسیر صعود به قله به منظره زیبای این آبشار رسیدند.

برای بازدید از آبشار شادان به آمادگی بدنی مناسب و ابزار کوهنوردی دارید. اگر سابقه کوهنوردی دارید در حدود یک ساعت مسیر تا این آبشار پیش روی شما قرار دارد؛ در غیر این صورت از صعود به‌سمت آبشار شادان صرف‌نظر کنید. مسیر کوهنوردی به‌سمت این آبشار از منطقه دوآب یا محل تلاقی دو رودخانه کردکوی آغاز می‌شود و عبور از آن نیاز به راهنمای آشنا به مسیر دارد.

امامزاده هزار منزل

امامزاده هزار منزل از اماکن مذهبی در شهرستان کردکوی و نزدیکی روستای درازنو است که در دل طبیعت بکر این منطقه قرار دارد. این امامزاده از مهم‌ترین اماکن مذهبی کردکوی میان ساکنان روستاهای اطراف به شمار می‌رود. دلیل نامگذاری این بارگاه به نام هزار منزل وجود قبرستانی به همین نام در نزدیکی آن است.

بنا بر گفته محلیان و اسناد موجود در این امامزاده، دو مقبره متعلق به دو خواهر و برادر به نام‌های سید رضی و سید راضیه در این امامزاده وجود دارند که از نوادگان امام جعفر صادق (ع) هستند. مسافران و روستاییان در طول سال به زیارت این مکان می‌روند و نذرهای خود را در این آرامگاه ادا می‌کنند. امامزاده هزار منزل در کوهستان درازنو قرار دارد و در سال ۱۳۸۵ به همت ساکنان روستا بازسازی شده است. در مسیر کوهستانی این امامزاده راه شوسه مناسب برای تردد زائران احداث کرده‌اند.

غار یخچال و غار گنج خانه

در کوهستان‌های اطراف درازنو چشمه‌ها و غارهای زیبایی وجود دارند که کوهنوردان در مسیر صعود به قله‌های این منطقه می‌توانند از این جاذبه‌ها بازدید کنند. غار یخچال یکی از معروف‌ترین غارهای اطراف روستای درازنو است که درمسیر قله «دکالی» و پایین قله قرار دارد. وجود برف و یخ در دهانه این غار سبب نامگذاری این جاذبه طبیعی به نام یخچال شده است. غار یخچال در جوار تکه سنگی بزرگ قرار دارد و دهانه آن به‌اندازه ورود یک نفر است.

دهانه غار یخچال در بیشتر روزهای سال پوشیده از برف و یخ است؛ به همین دلیل نام یخچال را بر این غار گذاشته‌اند

از دیگر غارهای معروف در منطقه کردکوی و نزدیک به روستای درازنو می‌توان به غارهای «گنج خانه» و «انبار حسن خان» اشاره کرد. دیواره‌های داخلی غار گنج خانه را سنگ‌های آهکی پوشانده‌اند. از عمر این سنگ‌های آهکی هزاران سال می‌گذرد و بر اثر سال‌ها فرسایش اشکالی زیبا در این غار به وجود آمده‌اند. اطراف غارها و در مسیر قله‌ها چشمه‌های جوشانی نیز جریان دارند که آب آن‌ها بسیار گوارا است. از مهم‌ترین چشمه‌های این منطقه می‌توان چشمه رزوی شرقی و غربی، جیکا چشمه، لار چشمه و گرمنه چشمه را نام برد.

اقامت در روستای درازنو

روستای درازنو منطقه‌ای بکر و دور از شهر است. در اطراف این روستا چند هتل آپارتمان و اقامتگاه محلی وجود دارند؛ اما برای اقامت در این روستا بهترین گزینه خانه‌های اجاره‌ای محلی هستند. اگر در فصل گرم سال به این روستا سفر کنید می‌توانید کلبه‌ها چوبی و خانه‌های گاه‌گلی روی دامنه‌ها را برای اتراق شبانه انتخاب کنید و از منظره زیبای صبحگاهی در این خانه‌ها لذت ببرید. در طول سالیان اخیر با استقبال گردشگران از این منطقه اقامتگاه‌های بومگردی نیز در این روستا دایر شده‌اند.

در پارک جنگلی امام رضا (ع) کلبه‌ها و سوئیت‌های جنگلی وجود دارند که قیمت آن‌ها مناسب است. در طول سالیان اخیر ویلاها و خانه‌های لوکسی نیز در بخش‌های مختلف این منطقه ساخته‌اند که گزینه‌ای مناسب برای علاقه‌مندان به اقامت در ویلاهای لوکس هستند.

اگر به اتراق در طبیعت علاقه دارید نیز این روستا دامنه‌هایی باصفا و دنج مناسب اتراق دارد. برای اقامت در طبیعت به‌صورت گروهی کمپ کنید. در این روستا تنها یک فروشگاه فعالیت می‌کند که مواد غذایی لازم و برخی نیازمندی‌ها را در اختیارتان خواهد گذاشت؛ اما برای کمپ در طبیعت مجهز سفر کنید.

بهترین فصل سفر به ییلاق درازنو

ییلاق درازنو از بهترین گزینه‌های سفر در فصل‌های گرم سال است. آب و هوای عالی این منطقه خستگی ناشی از گرما و آلودگی در شهرهای بزرگ را از بین می‌برد. از نخستین روزهای فصل پاییز هوا در این روستا رنگ و بوی زمستان می‌گیرد و اقامت در این منطقه برای ساکنان این روستا نیز مشکل می‌شود.

تمام جاده‌ها و مسیرهای فرعی روستای درازنو در ۶ ماه دوم سال پوشیده از برف و بسیار لغزنده هستند. تردد در این زمان در این منطقه با خطرهای فراوانی همراه خواهد بود. بهترین زمان برای سفر به روستای درازنو از اواسط بهار تا اواخر تابستان است. در این زمان از سال جنگل‌ها مملو از میوه‌های جنگلی و گیاهان دارویی خوشبو هستند. دشت‌های مرتفع و مراتع نیز سرسبز و تماشایی می‌شوند. هوا در روزهای بهار و ساعت‌های ابتدایی روزهای تابستان نیز بسیار خنک است و برای تردد در نقاط مرتفع به لباس‌های گرم‌تر نیاز خواهید داشت.

وسایل مورد نیاز برای سفر به درازنو

در سفر به روستای درازنو به یاد داشته باشید این منطقه بکر و جنگلی است و امکانات محدودی دارد. اگر برای پیک‌نیک یک روزه به این روستا سفر می‌کنید، زیرانداز مناسب، آب و غذای کافی، کیسه مخصوص زباله و سایر وسایل مورد نیاز شخصی را همراه داشته باشید.

از دیگر وسایل ضروری برای اتراق در طبیعت وسایل محدود کمک‌های اولیه و پمادهای ضد گزش هستند. متناسب با فصلی که به روستای درازنو سفر می‌کنید عینک آفتابی،‌کلاه آفتابگیر، گرمکن یا بارانی همراه ببرید.

با توجه به اقلیم سردسیر روستای درازنو در هر زمانی از سال که به این منطقه سفر می‌کنید، یک لباس گرم همراه داشته باشید

کوله‌پشتی سبک برای حمل وسایل ضروری در پیاده‌روی بسیار مناسب است. در سفر به طبیعت و جنگل‌نوردی حتما لباس اضافی همراه داشته باشید. اگر قصد کمپ در طبیعت دارید، تمام وسایل مورد نیاز مانند چادر مسافرتی و ابزار لازم را همراه خود ببرید.

علاقه‌مندان به ورزش‌های مختلف مانند پاراگلایدر، کوهنوردی، جنگل‌نوردی و اسکی در سفر به روستای درازنو باید ابزار ورزشی لازم را همراه داشته باشند. کفش و لباس راحت و مناسب برای انجام فعالیت‌های ورزشی بسیار ضروری هستند. در آخر به یاد داشته باشید نقشه آفلاین منطقه و پاور بانک برای مسیریابی در شرایط مختلف و حفظ شارژ گوشی بسیار کاربردی هستند.

نکات مهم در بازدید از روستای درازنو

برای بازدید از روستای درازنو و پارک‌های جنگلی اطراف این روستا رعایت برخی نکات ضروری است. همچنین اگر قصد اتراق در طبیعت را دارید به نکات زیر توجه کنید.

    روستای درازنو و طبیعت اطراف آن از ارزشمندترین ذخایر طبیعی کشور ما هستند. هرگونه آسیب به محیط طبیعی این روستا و مناطق اطراف آن، ضررهای غیر قابل جبرانی به‌همراه دارد.

    در محیط روستای درازنو هیچ زباله‌ای نریزید و زباله‌های خود را پس از جمع آوری در زمان بازگشت از روستا خارج کنید.

    با حیوانات مهربان باشید و به حریم آن‌ها در مناطق حفاظت شده وارد نشوید.

    پیش از سفر به روستای درازنو وضعیت آب و هوای این منطقه را استعلام کنید.

    با خرید از فروشگاه محلی این روستا به چرخه اقتصادی این منطقه کمک خواهید کرد.

    برای گشت و گذار در عمق جنگل و صعود به نقاط مرتفع کوهستانی به‌صورت گروهی راهی شوید.

    برای اتراق در طبیعت نقاط امن و بسته را به‌جای مناطق باز انتخاب کنید.

    در جنگل آتش روشن نکنید و در صورت نیاز از مکان‌هایی استفاده کنید که پیش از شما آتش روشن کرده‌اند.

    با توجه به اقلیم روستای درازنو، در هر فصلی یک لباس گرم اضافه همراه ببرید.

    اگر زمستان به روستای درازنو سفر می‌کنید؛ ایمنی کامل را رعایت کنید و پیش از سفر از سلامت کامل وسیله نقلیه خود مطمئن شوید.

در این مقاله به معرفی یکی از زیباترین ییلاق‌های استان گلستان در شهرستان کردکوی، روستای درازنو پرداختیم.

پرسش‌های متداول

روستای درازنو کجاست؟

روستای درازنو از زیباترین ییلاق‌های استان گلستان در شهرستان کردکوی است.

ارتفاع روستای درازنو چقدر است؟

ارتفاع روستای درازنو در حدود ۲۶۰۰ متر بالاتر از سطح دریا است.

بهترین زمان سفر به روستای درازنو کدام فصل است؟

بهترین زمان سفر به ییلاق درازنو از اواسط بهار تا اواخر تابستان است.

آیا امکان اقامت در روستای درازنو وجود دارد؟

بهترین گزینه‌ها برای اقامت در روستای درازنو خانه‌های محلی، سوئیت‌های پارک جنگلی امام رضا (ع) و اقامتگاه‌های بومگردی اطراف این روستا هستند.

کدخبر: 930214 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟