زندگی در اعماق اقیانوس ها چگونه است؟+ عکس

اقیانوس ها منابعی از آب شور هستند که بخش های عظیمی را در سطح زمین پر می کنند.

به گزارش رکنا ، اقیانوس ها زمین زیر آب هستند. حتی اگر زمین دارای یک آب شور پیوسته باشد ، دانشمندان و جغرافی دانان آن را به پنج بخش مختلف تقسیم می کنند که به ترتیب اندازه اقیانوس آرام ، اقیانوس اطلس ، هند ، قطب جنوب و قطب شمال است. اقیانوس ها عمیق و همچنین پهناور هستند. عمق یک اقیانوس به طور متوسط کمی بیش از دو مایل است. اما در حدود 200 مایلی جنوب غربی گوام در اقیانوس آرام ، آب در گودال ماریانا تقریباً هفت مایل عمق دارد. این عمیق ترین قسمت اقیانوس است.

ماهی ها

کنترل آب و هوا

اقیانوس ها به معتدل ماندن آب و هوای زمین کمک می کنند. اقیانوس ها با جابجایی آب به دور کره زمین باعث می شوند که مکان ها بیش از حد گرم یا سرد نشوند.

اقیانوس ها همچنین به گرم نگه داشتن سیاره کمک می کنند. به همان روشی که آب گرم در وان بیشتر از شکلات داغ در یک فنجان کوچک گرم می ماند ، مقدار زیادی آب گرم گرما را در اقیانوس ذخیره می کند. سپس جریان های اقیانوس آن گرما را به دور کره زمین حمل می کنند. بدون اقیانوس ها ، زمین یک سنگ یخی خواهد بود.

اقیانوس یا دریا؟

واژه‌های "اقیانوس" و "دریا" اغلب به معنای یکسان استفاده می شوند. دریا، با این حال ، ناحیه کوچکی از اقیانوس است که معمولاً از چند طرف به خشکی راه دارد. دریای مدیترانه واقع در بین آفریقا و اروپا ، بالتیک در اروپای شمالی و مرکزی و کارائیب بین آمریکای شمالی ، مرکزی و جنوبی همه دریا هستند.

چرخه آب

درختان و گیاهان دیگر آب را در جو آزاد می کنند. سپس آب به شکل باران به زمین برمی گردد. درختان جنگل های بارانی می توانند مقدار زیادی آب آزاد کنند که حداکثر 200 گالن در سال است. آب بر روی جنگل بارانی یک ابر ضخیم ایجاد می کند، بنابراین همیشه گرم و مرطوب است. در بعضی از جنگل های بارانی هر روز بیش از یک اینچ باران می بارد! جنگل های بارانی نه تنها با ایجاد باران بلکه با جذب دی اکسید کربن به ایجاد ثبات در آب و هوای جهان کمک می کنند. این خوب است زیرا دی اکسید کربن اضافی در جو می تواند کره زمین را بیش از حد گرم کند.

زندگی اقیانوسی

دانشمندان تخمین می زنند که حدود یک میلیون گونه جانوری در اقیانوس زندگی می کنند. اما بیشتر آنها - 95 درصد - بی مهرگان هستند ، حیواناتی که ستون فقرات ندارند ، مانند ماهی های دریایی و میگو. رایج ترین مهره داران (حیوان دارای ستون فقرات) بر روی زمین ، بریستلموث ، یک ماهی کوچک اقیانوس است که در تاریکی می درخشد و دارای دندانهای نیش سوزنی است.

سفره ماهی

برخی از کوچکترین حیوانات روی زمین را می توان در اقیانوس یافت. حیوانات دریایی مانند زئوپلانکتون ها آنقدر کوچک هستند که فقط با میکروسکوپ می توانید آنها را ببینید. ماهی های بزرگ نیز در این آب ها شنا می کنند ، مانند کوسه های سفید.

موج دریا

بزرگترین حیوانی که تاکنون روی زمین زندگی کرده یک پستاندار اقیانوس به نام نهنگ آبی است که به اندازه دو اتوبوس مدرسه بزرگ است! دلفین ها ، خوک های دریایی و شیرهای دریایی نیز پستانداران اقیانوس نشین هستند. اقیانوس سرشار از زندگی گیاهی است. بیشتر آنها جلبک های ریزی به نام فیتوپلانکتون هستند - و این گیاهان میکروسکوپی وظیفه مهمی دارند. از طریق فتوسنتز ، آنها نیمی از اکسیژنی را که انسان و سایر موجودات ساکن خشکی تنفس می کنند ، تولید می کنند. جلبکهای بزرگتر مانند جلبک دریایی نیز در اقیانوس رشد می کنند و غذای آبزیان را فراهم می کنند.

زیستگاه های آب

دما، عمق اقیانوس و فاصله آن از ساحل ، انواع گیاهان و حیواناتی را که در منطقه ای از اقیانوس زندگی می کنند، تعیین میکند. به این مناطق زیستگاه می گویند. صخره های مرجانی یکی از انواع زیستگاه ها است. وقتی موجودات ریزی به نام پولیپ می میرند ، اسکلت آنها سفت می شود بنابراین پولیپ های دیگر می توانند در روی آنها زندگی کنند. سپس این پولیپ ها هم می میرند و بیشتر به داخل می روند.

گیاهان اقیانوسی

پس از هزاران سال ، این به یک ساختار پیچیده به نام صخره مرجانی تبدیل می شود که غذا و پناهگاه انواع حیوانات اقیانوس را فراهم می کند. در حقیقت ، صخره های مرجانی را جنگل های بارانی دریا خوانده اند زیرا زیستگاه آبزیان بسیار متنوعی هستند. حیواناتی مانند اسب دریایی ، دلقک ماهی و لاک پشت های دریایی همگی در صخره های مرجانی زندگی می کنند. و مرجان ها خود نیز جانور هستند!

آنها با استفاده از بازوهای کوچک شاخک مانند ، غذا را از آب می گیرند. مصب ها مناطقی هستند که رودخانه ها و اقیانوس ها با هم روبرو می شوند و ترکیبی از آب شور و آب شیرین دارند. صدف ، خرچنگ ، و بسیاری از پرندگان مانند حواصیل و مرغ مگس خوار بزرگ در خورها زندگی می کنند. دانشمندان تخمین می زنند که ما فقط 5 درصد اقیانوس را کشف کرده ایم. شاید شما نفر بعدی باشید که گونه جدیدی از ماهی یا گودال عمیق زیر آب را کشف خواهید کرد! آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

منبع: نشنال‌جئوگرافیک

نویسنده: Avery Hurt

مترجم: داوود شیخ ویسی

کدخبر: 660118 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟