این درخت شهروندان تهرانی را نجات می دهد

با گرم شدن هوا و هجوم سفیدبالک‌ها در نقاط مختلف شهر، شهرداری تصمیم به کاشت درخت پانولیا گرفت که این حشرات را نابود می‌کند.

تهران شهری با 13 میلیون تراکم یکی از پر جمعیت‌ترین شهرهای کشور که با گرم شدن هوا میزبان موجوداتی موش و حشرات موزی می‌شود که در این روزها بر شمار آن‌ها افزوده می‌شود.

سال‌های گذشته در شهر تهران به خصوص مرکز شهر به علت تمرکز توده هوای گرم، حشرات موزی موجب اذیت و آزار هرچه بیشتر ساکنان مناطق مرکزی شهر شدند، از جمله این حشرات موزی که در سال‌های اخیر بسیار دیده شده‌اند می‌توان به سفید بالک‌ها (مگس‌های سفید) اشاره کرد که با گرم شدن هوا ظاهر می‌شوند.

طی این سال‌ها اقدامات بسیاری برای نابودی این حشرات موزی از جمله شستن درختان و آویزان کردن برچسب‌های زرد رنگ از تنه درختان صورت گرفته است، اما این اقدامات کارساز نبود.

با گرم شدن دوباره هوا پیش بینی می‌شود که باز امسال هم شاهد وجود این حشرات در سطح شهر باشیم، به همین منظور شهرداری تهران برای جلوگیری از گسترش سفیدبالک‌ها، تصمیم به کاشت درخت پالونیا(قاتل سفید بالک‌ها) در سطح شهر گرفته است تا دیگر وجود این حشرات موجب آزار و اذیت شهروندان نشود.

امیر رشیدی معاون خدمات شهری و محیط زیست منطقه 10 درباره کاشت درختان در سطح شهر گفت: راهکارهایی برای توسعه فضای سبز در منطقه با مشارکت اهالی منطقه در نظر داریم تا کاشت تک درخت را آغاز کنیم.

وی افزود: با بررسی‌های صورت گرفته درخت پالونیا به عنوان درخت قاتل سفید بالک معرفی و مقرر شد که این درخت در سطح وسیعی در منطقه کاشته شود.

نزدیک به 10 سال است که درخت پالونیا وارد کشور شده و در استان گلستان کاشته می شود. درخت پالونیا Paulownia tomentosa به خانواده Paulowniaceae تعلق دارد و بومی مناطق مرکزی و غربی چین است.

پالونیا درختی خزان پذیر با رشدی نسبتا سریع است و این درخت امروزه به طور گسترده در آمریکا کاشته می‌شود. از نام‌های انگلیسی این گیاه می توان به empress tree, princess tree,foxglove tree اشاره کرد.

این درخت به دلیل گل های بسیار زیبا و خوشه مانندی که دارد، جزء درختان زینتی به شمار می آید و به وفور در پارک‌ها و باغ‌ها کاشته می‌شود و جایزه انجمن شایستگی باغ انگلستان را از آن خود کرده است. این گیاه دارای ریشه‌هایی قوی است و به همین دلیل به عنوان گیاهی مهاجم شناخته می‌شود.

مشخصات ظاهری

این گیاه دارای برگ‌های پهن و بسیار بزرگ به طول ۳۰ و عرض ۲۰ سانتی متر و قلبی شکل است و همچنین برگ‌های این گیاه 5 لوب دارد.

خوشه های گل ایستاده به رنگ ارغوانی روشن با گل‌های بسیار خوشبو به رنگ سفید- آبی است که در اردیبهشت ماه ظاهر می‌شوند.

نگهداری

درختان جوان تا زمان استقرار در مکان کاشت یعنی همان حدود یک سال اول کاشت این گیاه، به آبیاری نسبتا منظم و خاکی مرطوب نیاز دارند، اما درختان بالغ نیازی به آبیاری ندارند و این درختان از رطوبت موجود در خاک به دلیل آبیاری گیاهان اطراف خود، استفاده می‌کنند و مقاومت نسبی خوبی نسبت به دوران خشکی خاک دارند.

باید گفت آبیاری بیش از اندازه به خصوص اگر خاک بافتی سنگین و زهکش ضعیف داشته باشد، از جمله دلایل ضعف رشد، زردی و ریزش برگ‌های این درخت است.

این گیاه آفتاب دوست است و گیاهان جوان آن نمی‌توانند در سایه سایر درختان رشد خوبی داشته باشند، بنابراین باید در ابتدای کاشت این گیاه، مکان کاشت را به گونه‌ای انتخاب کرد که از آفتاب کامل به مدت حداقل 6-8 ساعت در روز برخوردار باشد.

این گیاه سرما را می‌تواند تا حدود ۱۸- درجه تحمل کند، اما وجود چنین سرمایی یکی از عوامل محدود کننده رشد این گیاه است. همچنین گزارش شده است که در زمانی که گیاه بالغ در رکود کامل به سر می برد، سرما را تا ۲۵- نیز می‌تواند تحمل کند. سرمای شدید زمستانه و همچنین دیررس بهاره نیز از جمله عوامل آسیب رسان به جوانه‌های گل این گیاهان است.

این گیاه شرایط مختلف خاک و انواع آن را تحمل می‌کند. درخت پالونیا فقر غذایی، اسیدیته بالا و خشکی را به خوبی تحمل می‌کند، اما بهتر است این گیاه در خاکی با زهکش خوب و رطوبت مناسب رشد کند. خشکی خاک بخصوص در مراحل اولیه رویش موجب ضعیف شدن گیاه می‌شود. این درخت در خاک‌های اسیدی و قلیایی کم، بهتر رشد می‌کند.

سنگینی و گِل بودن همیشگی خاک از جمله دلایل فقدان رشد، زردی و ریزش برگ‌ها و از بین رفتن گیاه است و در سال‌های اولیه رشد اگر از کودهای محتوی نیتروژن و فسفر استفاده شود، به رشد سریع‌تر و شکل گیری درختی قوی تر کمک می‌کند.

کاربرد

چوب و تنه این درخت در صنایع تجاری مانند ساخت مبلمان، تخته لایه، کبریت، کاغذ، کارتن، هواپیما، ادوات موسیقی استفاده می‌شود.

همچنین از برگ‌ها و گل‌های پالونیا در تولید کمپوست و تغذیه دام استفاده و انواع ترکیبات دارویی از آن استخراج می‌شود.

یکی از کاربردهای مهم پالونیا در ایران استفاده از نهال آن برای فضای سبز شهرها است، چراکه پالونیا درختی زیبا و سرسبز است که جلوه رؤیایی به شهر می‌دهد.

درخت شگفت انگیز پالونیا بیش از ۵.۱ برابر درخت صنوبر رشد دارد و استحصال چوب از پالونیا ۴برابر صنوبر و اکالیپتوس است.

این گیاه نیاز خاصی به هرس ندارد، مگر قطع شاخه‌های آسیب دیده و سرما زده. توجه کنید که جوانه‌های گل روی ساقه‌های قدیمی شکل می‌گیرند، بنابراین قطع ساقه‌های قدیمی گیاه منجر به کاهش گلدهی در سال آینده بعد از عمل هرس می‌شود.

حال با توضیح فواید و خواص این گیاه زینتی باید منتظر ماند و دید که آیا کاشت این درخت می‌تواند راهکاری مناسب برای مقابله با حشرات موزی همچون سفیدبالک‌ها باشد یا خیر.

استفاده از این درخت علاوه بر افزودن زیبایی به فضای شهر و تولید اکسیژن، موجب نابودی سفید بالک ها می‌شود، اما باید دید که کاشت این درخت با شهر ما سازگاری دارد یا نه، تا دیگر همانند اقدامات نسنجیده ای که در اغلب موارد انجام می‌شوند و با خود پشیمانی به همراه می‌آورند، بعدها با کاشت این درخت پشیمانی به سراغمان نیاید.

 

کدخبر: 383825 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟