اگر چرخش زمین متوقف شود چه می شود؟

به گزارش رکنا، شاید شما نیز این جمله را شنیده باشید: «دنیا را متوقف کنید. می‌خواهم پیاده شوم.» اما اگر واقعاً زمین از حرکت باز ایستد چه اتفاقی برای ما، دریاها و اقیانوس‌ها و تمامی موجودات زنده و غیرزنده روی آن می‌افتد؟

همه ما بسیار کنجکاویم اگر روزی فاجعه ای اتفاق افتد سرنوشت زمین و ساکنانش چه خواهد بود. شاید به همین دلیل پایان دنیا سوژه ی بسیاری از فیلم سازان دنیا است.

مطالعات نشان می‌دهند چرخش زمین حدود ۲.۳ میلی‌ثانیه در هر قرن کاهش پیدا می‌کند و اگر این روند به‌همین شکل ادامه پیدا کند، بالاخره روزی فرا می‌رسد که زمین دیگر نمی‌چرخد و متوقف می‌شود. تصور کنید درحال قدم‌زدن در سواحل دریا در منطقه استوا هستید. همه چیز آرام است و زمین به حرکت آرام خود، بدون آنکه حتی ما متوجه حرکتش شویم، ادامه می‌دهد. اگر به‌صورت ناگهانی زمین دیگر حرکت نکند، ما با سرعت صدها کیلومتر در ساعت به پرواز درمی‌آییم.

در استوا، زمین با سرعتی حدود ۱۰۴۰ مایل در ساعت یا ۱۶۷۰ کیلومتر در ساعت حرکت می‌کند اما اگر زمین از حرکت بایستد،‌ همه موجودات روی زمین، با همان سرعت به حرکت درمی‌آیند و ما از زمین به بیرون پرتاب می‌شویم. درواقع اگر جهان از حرکت بایستد، کسی نمی‌تواند از آن پیاده شود، بلکه با سرعت چند صد کیلومتری به بیرون پرتاب می‌شود.

زمین، به حرکت خودت ادامه بده!

براساس اولین قانون اینرسی نیوتن اگر زمین دیگر حرکت نکند ما در ابتدا با سرعت ۱۶۷۰ کیلومتر در ساعت به سمت شرق پرواز می‌کنیم. این نیروی شدید می‌تواند در لحظه باعث فوت فرد شود. «جوزف لوی»، دانشیار علوم زمین و محیط‌زیست در دانشگاه کلگیت، می‌گوید: «آب اقیانوس‌ها نیز این شتاب ناگهانی را احساس می‌کند. بنابراین به احتمال زیاد می‌بینید که اقیانوس‌ها هم دیگر اقیانوس نخواهند بود!»

اگر زمین از چرخش باز بماند، آب اقیانوس ها احتمالا مانند هر چیز دیگری به سمت شرق پرواز می‌کند. حتی تصور چنین وضعیتی هم آسان نیست. درختان و ساختمان‌ها نیز با وجود اینکه ریشه در زمین دارند، از این وضعیت ایمن نخواهند بود. لیوی می‌گوید اینرسی که ساختمان را از توقف ناگهانی زمین به سمت شرق سوق می‌دهد، بسیار قوی‌تر از ملاتی است که آجرها را در کنار هم نگه می‌دارد، بنابراین کل سازه می‌تواند از هم بپاشد.

جالب است بدانید که در قطب‌ها وضعیت متفاوت خواهد بود و ممکن است افرادی که در آن مناطق زندگی‌ می‌کنند با مقداری کبودی زنده بمانند. در قطب‌ها سرعت حرکت زمین کمتر است، بنابراین اگر زمین متوقف شود شرایط همانند استوا حاد نخواهد بود.

کدخبر: 960072 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟