پنج حقیقت شگفت‌انگیز و خارق العاده درباره اقیانوس‌ها +عکس های شگفت انگیز

برای این که بدانیم این عدد دقیقا یعنی چه، باید بدانیم حداکثر عمقی که غواصان تفریحی می‌توانند شنا کنند ۴۰ متر، برج ایفل ۳۰۱ متر و ارتفاع کوه اورست ۸,۸۵۰ متر است.

ماهی2

آن پایین پر از سروصداست

همه بر این باورند که ساکت‌ترین قسمتِ کره زمین، اعماق اقیانوس‌هاست. محققان تحقیقات جدیدی در «درازگودال ماریانا»، عمیق‌ترین بخش از اقیانوس‌های جهان، انجام داده‌اند؛ آن‌ها میکروفن خاصی را به اعماق اقیانوس‌ها فرستادند و صداهای دریافتی را ضبط و بررسی کردند و متوجه صداهایی در عمیق‌ترین بخش اقیانوس شدند که بشر فکرش را هم نمی‌کرد. این میکروفن‌ها، صداهای مهیبی از نهنگ‌ها، زمین لرزه‌ها، توفان‌ها و حتی کشتی‌هایی که از فواصل دور عبور کرده‌اند، ضبط کرده است.

اعماق دریا

چندین تُن طلا در اقیانوس نهفته است

حجم بسیاری از طلای کره زمین، در اعماق اقیانوس‌ها قرار دارد و به ازای یک تن از سنگ اقیانوس‌ها ۱۳ گرم طلا وجود دارد. دسترسی به طلای موجود در اقیانوس‌ها بسیار سخت است و برای دسترسی به آن نیاز به استخراج و ابزارهای لازم برای اکتشاف آن در زیر آب است. احداث معدن در زیر آب و مراحل آن بسیار پرهزینه است.

نور

نور دردریا

آبی بودن دریا به علت جذب نور خورشید است

بعضی‌ها می‌گویند آبی بودن دریا به‎دلیلِ انعکاس رنگ آسمان در آب است که این باور درستی نیست. نور خورشید از رنگ‌های قرمز، نارنجی، زرد، سبز، آبی و بنفش تشکیل شده که به ترتیبِ طول موج از قرمز به بنفش کم می‌شود. علت آبی بودن دریا به دلیل جذب نور خورشید در آب است؛ درواقع آب دریا، رنگ‌هایی را که دارای طول موج بسیار (مثل قرمز) هستند، به خود جذب می‌کند؛ در نتیجه نور آبی که در آخرین طیف قرار دارد کمتر جذب می‌شود و ما سطح اقیانوس را به‌رنگ آبی می‌بینیم.

ماهی ها

دو سوم ساکنانِ اقیانوس‌ها ناشناخته‌ هستند

حجم و فشار زیا د آب در اقیانوس‌ها اکتشافات زیر دریایی را محدود می‌کند و همین باعث شده ما فقط درباره نحوه زندگیِ یک‌سوم از موجوداتی که در اقیانوس زندگی‌ می‌کنند، اطلاعات داشته‌باشیم. محققان سالانه نزدیک به ۲۰۰۰ گونه جدید را مورد بررسی و اکتشاف قرار می‌دهند اما هنوز کلی موجود ریز و درشتِ ناشناخته در اقیانوس‌ها زندگی می‌کنند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 273753 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟