تنها علاج سرطان سینه را بشناسید

ریسک فاکتورهای مهمی برای ابتلا یک خانم به سرطان سینه مورد مطالعه قرار گرفته، اما در ۵۰ درصد موارد مبتلایان هیچ فاکتوری جز جنس و افزایش سن مشاهده نشده است. البته باید مدنظر قرار داد که نزدیک به ۵ درصد مبتلایان به سرطان سینه مردان هستند، چرا که آنان نیز بافت مجاری شیری را هم دارند. در حال حاضر مبتلایان زیادی در دهه سوم و یا چهارم زندگی به سرطان سینه مبتلا هستند. البته میزان بروز سرطان سینه در ایران مشابه کشورهای خارجی است، اما با توجه به جمعیت جوانی که ما در دهه ۶۰ داشته‌ایم و این دهه جوان با افزایش سن به سمت پیرشدن پیش می‌روند، تعدادی افرادی که مشاهده می‌شوند زیاد است، اما آن میزان بروز در هر ۱۰۰هزار نفر عددی مشابه کشورهای اروپایی و دیگر جوامع است. دکتر امین شفی زاد، متخصص کلینیکال آنکولوژی می‌گوید:

فاکتورهای سرطان سینه عبارتند از:
- شرح حال قاعدگی زودهنگام در دوران بلوغ
- شرح حال یائسگی دیررأس
- بچه‌دار نشدن یا دیر بچه‌دار شدن، به این صورت که اگر تولد اولین فرزند بعد از ۳۵ سالگی باشد خطر آن از بچه دارنشدن بیشتر است
- سابقه رادیوتراپی در قفسه سینه در دوران جوانی به خصوص تا ۱۵ سالگی
- سابقه خانوادگی ابتلا که اگر در خویشاوند درجه یک زیر ۵۰ سال سرطان سینه یا سرطان سینه و تخمدان وجود داشته باشد
- به احتمال زیاد وراثت در ابتلا به سرطان سینه دخیل می باشد، هرچند وراثت تاکنون در ۱۰ تا ۱۵درصد مبتلایان به سرطان سینه دخیل است.
وی اضافه می کند که عمده روش‌های تشخیصی برای درمان سرطان سینه معاینه است که در معاینه اغلب موارد یک توده بدون درد لمس می‌شود. اگر توده در ناحیه مرکزی سینه باشد، نوک سینه را به داخل می‌کشد و فرورفتگی نوک سینه قابل مشاهده است. پوست سینه می‌تواند مانند پوست پرتقال دچار ورم شود که تحت عنوان پوست پرتقالی نام می‌گیرد. اگر این شواهد در معاینه مشاهده شود برای فرد انواع گرافی نظیر ماموگرافی و سونوگرافی و در مواردی که وراثت دخالت داشته باشد، ام آر آی درخواست می‌شود و اگر در این گرافی‌ها به سرطان شک داشته باشیم نیز می‌توانیم از نمونه برداری سوزنی و یا نمونه برداری جراحی استفاده کنیم.
وی عنوان می کند: با تشخیص سرطان سینه در شرایطی که به صورت موضعی و محدود به سینه یا غدد لنفاوی زیربغل باشد، جراحی توصیه می‌شود و بر حسب آنچه در پاتولوژی یافت می‌شود شیمی درمانی، رادیوتراپی، هورمون تراپی و همچنین تارگت تراپی استفاده خواهد شد، اما اگر سرطان سینه به جاهای دیگر بدن دست‌اندازی کرده باشد درمان به شیمی درمانی و رادیوتراپی محدود می‌شود که در اکثر موارد هدف از تجویز درمان مرحله آخر سرطان، افزایش کیفیت زندگی و افزایش طول عمر بیمار است.
شفی زاد در ادامه سخنانش مطرح می‌کند: به طور قطع در پی عدم درمان سرطان سینه، شاهد سرطان متاستاتیک خواهیم بود (سرطان به دیگر اندام بدن منتشر خواهد شد) بسته به این که کدام ارگان دیگر درگیر باشد.
در صورت عدم پیشگیری و درمان به موقع، درصد بالایی از مبتلایان به سرطان سینه، در زمان زودهنگامی، فوت خواهند کرد. به عنوان مثال در صورت درگیری کبد میانگین بقا ۷ماه، در پی درگیری مغز یک سال، با درگیری ریه ۱۸ تا ۲۲ ماه و درگیری استخوان ۲۴ماه تا ۳۶ماه است.
- بنابراین معاینه پستان حتما باید توسط خود شخص بصورت معمول و روتین روزانه انجام شود
- خانم‌های به خصوص بالای ۴۰سال باید از ماموگرافی استفاده کنند
- افرادی که سابقه خانوادگی سرطان سینه دارند، ۸سال زودتر از جوان ترین فرد مبتلا معاینه ماهیانه و منظم سینه هایشان را انجام دهند
- هر ۶ماه تا یک سال به متخصص مربوطه جهت غربالگری مراجعه داشته باشند
- و به طور کلی به تمام خانم‌ها برای غربالگری سینه، ماموگرافی سالیانه بعد از ۴۰سالگی توصیه می‌شود
بر اساس این گزارش و طبق گفته متخصص کلینیکال آنکولوژی، روش ایمونوتراپی که در درمان سرطان سینه مورد استفاده قرار می‌گیرد، در حال حاضر با استفاده از پادتن‌ها یا آنتی بادی‌هایی است که گیرنده‌ای به نام HER-2 را در بافت سلول سرطانی مهار می‌کند.۳۰درصد از سرطان‌های سینه این گیرنده را روی غشای سلولی خودشان بیان می‌کنند و با بلوک کردن این گیرنده توسط داروی تراستوزوماب می‌توان سیگنال رشدی را که از اتصال فاکتور تحریک کننده رشد با این گیرنده ایجاد می‌شد مهار کرد تا موجب مرگ سلول سرطانی شود. البته روش دیگری که در کشورهای اروپایی و آمریکایی کاربرد دارد، استفاده از واکسن‌هایی علیه سلول‌های سرطانی است که در حال حاضر یک مطالعه فاز یک می‌باشد و هدف درمان با واکسن در فرد مبتلا به سرطان سینه پیشگیری از عود سرطان سینه است.
وی می‌گوید: در ایران هنوز واکسن درمانی یک روش درمانی روتین نیست، اما آنتی بادی درمانی به نام تراستوزوماب تا سال‌ها قبل از کشورهای خارجی به خصوص سوئیس وارد می‌شد، اما خوشبختانه در حال حاضر یکی از کشورهای دانش بنیان ایرانی توانسته این دارو را تولید کند و ما از این دارو در درمان بیماران مبتلا به سرطان سینه که گیرنده HER-2 را بیان می‌کنند استفاده می‌کنیم.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

اخبار زیر را از دست ندهید:

فوری / تصادف شدید 2 قطار مترو تهران در ایستگاه طرشت + فیلم و عکس

این 3 مرد دختر جوان را به باغچه بردند و ... + عکس متهمان

دختر دانش آموز می خواست کمک خرج پدرش باشد اما آبرویش را به باد داد

90 دختر و پسر در تور مختلط تفریحی سپیدان دستگیر شدند

دختر جوان شب در خانه مجردی پوریا چه می کرد؟ / بامداد همه با جیغ این دختر به خیابان ها ریختند و...

احضار شهربانو قهرمان ووشوی جهان به دادسرا + عکس

قبیله ای که مدفوع و گوشت انسان را می خورند! +تصاویر وحشتناک

دختر جوان 4 روز در اتاق تاریک مردان خشن سرنوشت تلخی داشت! + فیلم و عکس

عروس 17 ساله تنها 15 روز در خانه داماد دوام آورد / او چند ماه بعد به حامد بله گفت و ...

امیر تهدیم کرد که اگر دختر 17 ساله ام را با او آشنا نکنم ارتباط با من را به شوهرم می گوید!

مرگ تلخ فرانک در یک فروشگاه لباس در استانبول ترکیه

مرگ تلخ زن باردار پس از سقوط از طبقه دوم

6 زن و دختر جوان در دام «خرچنگ های سیاه» در منطقه باغچه مشهد + عکس متهمان

شکنجه مرگبار دو شیر + عکس

 

کدخبر: 270471 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟