استاد نظریان درگذشت + عکس

به گزارش رکنا، استاد حسن نظریان، پژوهشگر و مورخ نیشابوری پس از عمری مجاهدت در عرصه علم، ایمان، اخلاق و عمل به دیدار حق شتافت.

سرپرست اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی در پیامی درگذشت شادروان استاد نظریان را تسلیت گفت.

متن پیام یوسف امینی به این شرح است:

«بسمه تعالی

جناب آقای علیرضا سیدآبادی

رئیس محترم اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و دبیر شورای فرهنگ عمومی شهرستان نیشابور

از دیرگاه تا کنون، نیشابور مهد علم و فرهنگ ایران زمین و مایه مباهات خراسانیان در عرصه فرهنگ و هنر است و در این میان، نقش پژوهشگران و اندیشمندانی که بدون هیچگونه ادعایی در سنگر پژوهش‌های علمی و تاریخی قرار گرفته و سخاوتمندانه، سرمایه‌های فرهنگی و تمدنی ایران اسلامی را به نسل جدید و جوانان کشور معرفی می‌نمایند، بسیار ارزشمند و قابل تقدیر است.

استاد مرحوم حسن نظریان، یکی از معدود پژوهشگران و اندیشمندانی بود که با ترکیب اخلاق و عمل، سال‌های طولانی در مراکز فرهنگی، آموزشی، دانشگاهی و حوزوی شهرستان نیشابور، همت و تلاش بی‌دریغ برای معرفی مفاخر ‌و پاسداشت فرهنگ و تمدن نیشابور داشت و تا آخرین روزهای حیات در این راه همت گماشت.

بدین‌وسیله ضایعه درگذشت این استاد فرهیخته و معلم وارسته را به جامعه فرهنگی و هنری و مردم فرهنگ دوست نیشابور تسلیت می‌گویم.»

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی نیشابور همچنین در این باره اظهار کرد: استاد حسن نظریان پژوهشگر، مورخ  و اندیشمند معاصر نیشابور متولد ۲۶ اسفند ۱۳۱۹ در نیشابور بود که در خانواده‌ای متدین و اهل علم دیده به جهان گشود.

علیرضا سیدآبادی افزود: ایشان پس از گذران دوره تحصیل در مقاطع مختلف تحصیلی وارد دانشسرای مقدماتی شد در سال ۱۳۴۰  وارد آموزش و پرورش نیشابور شد و بعد از ۳۳ سال تدریس در مقاطع مختلف تحصیلی و مسئولیت آموزش متوسطه به درجه بازنشستگی نائل شد.

وی خاطرنشان کرد: این چهره فرهیخته علمی نیشابور تدریس در دبیرستان‌ها، مراکز تربیت معلم، دانشگاه آزاد اسلامی، تدریس تاریخ اسلام و ادیان در حوزه علمیه شهید شاه‌آبادی، تدریس قرآن پژوهی در مراکز قرآنی، استاد انجمن سینمای جوان، گردآوری موقوفات، عضویت شورای فرهنگ عمومی شهرستان نیشابور، معاون علمی مرکز دایره المعارف نیشابور و عضو کمیته علمی همایش فضل بن شاذان را در کارنامه کاری خویش دارد.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی نیشابور یادآور شد: استاد حسن نظریان از طراحان اصلی روزهای ملی عطار، خیام، سالروز ورود امام رضا(ع) به نیشابور و فضل بن شاذان بود که در تقویم ملی دو روز آن به ثبت رسیده است.

سیدآبادی عنوان کرد: ایشان عضو کمیته علمی کنگره جهانی خیام از طرف سازمان جهانی یونسکو بود و طی سالیان متمادی برگزاری روزهای ملی عطار و خیام به عنوان مسئولیت هیات علمی و دعوت از چهره‌های علمی فعالیت کرد.

وی ادامه داد: استاد نظریان از فعالین عرصه رسانه و هیأت مؤسس نشریه صبح نیشابور اولین نشریه محلی استان خراسان رضوی بود و طی سال‌های بعد مجله بینالود را نیز به‌عنوان نخستین مجله فرهنگی و ادبی در نیشابور با اتفاق اهالی فرهنگ و ادب راه‌اندازی کردند و مقالات فراوان علمی در خصوص نیشابور در مطبوعات به چاپ رساند و در خصوص تاریخ و فرهنگ نیشابور مصاحبه‌های مفصل و زیادی در برنامه‌های مختلف صداوسیما داشت.

دبیر شورای فرهنگ عمومی نیشابور عنوان کرد: استاد نظریان توانست وقف‌نامه‌ها و نسخ و کتب خطی را باز خوانی و سامان داده که هم اکنون در ۳۴ مجلد کتاب در اوقاف نگهداری می‌شود.

سیدآبادی افزود: تالیف کتاب فرهنگ جغرافیای تاریخی نیشابور و برگزاری سلسله برنامه‌های فرهنگی و هنری هفت شهر عشق و  هفت شب شعر نیز از دیگر ثمرات فرهنگی اوست.

وی تصریح کرد: استاد حسن نظریان عشق خاصی به نیشابور داشت او مردی با اخلاق، متواضع و دوست داشتنی بود که همه مردم نیشابور ارادت خاصی به ایشان داشتند ما ضایعه جانکاه در گذشت استاد حسن نظریان پژوهشگر، مورخ  و اندیشمند معاصر نیشابور را به مردم فرهنگ دوست نیشابور و به تمام اهالی فرهنگ، ادب و هنر ایران اسلامی و خراسان رضوی تعزیت و تسلیت می‌گوییم.

کدخبر: 703570 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟