آخرین وضعیت پرونده آتش سوزی مدرسه کانکسی / سرنوشت 6 معلم و دانش آموز دزفولی

با وجود گذشت مدتی از بروز آتش سوزی در کانکسی که گفته می شود مدرسه کودکان روستایی در سردشت دزفول بوده و مجروح شدن 6 نفر براثر آن ، هنوز هم بازار شایعات و اظهارات ضد و نقیض در مورد این حادثه داغ است. از تناقض هایی در مورد دلایل بروز این آتش سوزی ها گرفته تا تعداد مجروحین و تلاش برای بی توجهی به نام و آمار سه تن از مجروحان که گفته می شد دانش آموز بوده اند.

به گزارش رکنا، اولین خبر در مورد آتش سوزی کانکس مدرسه ای در یکی از روستاهای سردشت را رئیس آموزش و پرورش سردشت دزفول اعلام کرد. فرهاد دینارانی در این خبر گفت: در حادثه آتش سوزی کانکس مدرسه چنگلستان واقع در بخش سردشت دزفول سه معلم و سه نفر از اهالی دچار سوختگی شدند.

وی اظهار داشت: ۲ نفر از این افراد در این حادثه بالای ۵۰ درصد دچار سوختگی شدند و درصد سوختگی مابقی زیر ۵۰ درصد است.

بعد از آن اما بخشدار سردشت دزفول نیز با تکرار خبر این حادثه، آمار متفاوتی را از تعداد مجرحان ارایه داد و گفت : سه نفر از معلمان و ۲ نفر از دانش آموزان در این حادثه دچار سوختگی شدند.

علی عبداللهی با بیان اینکه ۲ نفر از مصدومان از دانش آموزان پسر همان روستا بوده اند گفت: افراد حادثه دیده، دچار سوختگی شدید و خفیف شده‌اند که ۲ نفر از آنها به علت شدت سوختگی به اهواز منتقل شده‌اند.

وزارت آموزش و پرورش نیز پس از وقوع این حادثه اطلاعیه‌ای صادر کرد. اطلاعیه ای که در آن دلیل وقوع این حادثه صاعقه زدگی کانکس مدرسه ای عنوان شده است. در این اطلاعیه آمده بود: "این حادثه حوالی ساعت ۲۱ سه‌شنبه (۳۰ دی ماه) رخ داد و متاسفانه بر اثر برخورد صاعقه به کانکس محل اسکان همکاران فرهنگی سه نفر از معلمان در منطقه چشمه شیرین و کنگرستان بخش سردشت دزفول دچار سوختگی شدند.

این اطلاعیه بدون اینکه اشاره ای به مجروح شدن سه دانش آموزی که ابتدا آمارشان در خبرها آمده بود، داشته باشد اعلام کرده بود: یک تن از فرهنگیان آسیب دیده در این حادثه از معلمان عزیز عشایری و دو تن دیگر نیز از معلمان عزیز روستایی بودند که شبِ حادثه برای اقامت در این کانکس مستقر شده بودند.

اما چهارمین روایت از مجروحان، برای سومین بار آمار متناقض جدیدی را مطرح کرد. رئیس بیمارستان سوانح و سوختگی آیت‌الله طالقانی اهواز با بیان اینکه در حادثه مدرسه کانکسی سردشت دزفول شش نفر دچار سوختگی شدند، گفت: از این تعداد سه نفر معلم و سه نفر دانش‌آموز هستند که یکی از دانش‌آموزان دچار سوختگی ۸۵ درصدی و دیگری ۵۷ درصدی است و یک معلم نیز دچار سوختگی ۳۷ درصدی است.

پیمان نجاتی در گفت‌وگویی، در خصوص وضعیت عمومی مصدومان حادثه مدرسه کانکسی سردشت دزفول، بااشاره به اینکه در این حادثه‌ شش نفر دچار سوختگی شدند که از این تعداد سه نفر معلم و سه نفر دانش‌آموز هستند، اظهار کرد: در روزهای اول یکی از معلمان با رضایت شخصی به یکی از بیمارستان‌های اصفهان اعزام شد و در حال حاضر پنج نفر در بیمارستان طالقانی اهواز بستری هستند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر سه دانش‌آموز و دو معلم در بیمارستان طالقانی اهواز بستری هستند، افزود: از این تعداد دو دانش‌آموز و یک معلم در بخش مراقبت‌های ویژه هستند و یک معلم و یک دانش‌آموز دیگر نیز در بخش سوختگی مردان هستند و حال عمومی خوبی دارند.

رئیس بیمارستان سوانح و سوختگی آیت‌الله طالقانی اهواز در خصوص وضعیت مصدومان بستری در بخش ویژه، گفت: یکی از دانش‌آموزان دچار سوختگی ۸۵ درصد و دیگری ۵۷ درصد است و یک معلم نیز دچار سوختگی ۳۷ درصدی است.

همانطور که دیده می شود نجاتی نیز نه تنها حضور ۶ مصدوم را تایید می کند که بر دانش آموز بودن آنها نیز صحه می گذارد!

تناقض گویی های مسئولان درباره آتش سوزی مدرسه کانکسی دزفول

اما این پایان ماجرا نبود؛ با ادامه تناقض گویی های مسئولان، بازار شایعات نیز روز به روز داغ تر و داغ تر می شد. اینکه چرا مسئولان تا این حد در مورد حضور این سه دانش آموز اصرار به سکوت دارند؟ یا اینکه اصولا ساعت ۲۱ شب، این سه معلم با سه دانش آموز یاد شده در مدرسه چه می کرده اند؟ این سوالات و سوالات مشابه در نهایت باعث شد تا مدیرکل مدیریت بحران خوزستان روز گذشته با تکرار مفاد همین اطلاعیه بگوید: بنا برآخرین بررسی کارشناسان، آتش‌سوزی در کانکس متعلق به محل استراحت یک معلم در منطقه سردشت دزفول، اصابت صاعقه با کانکس نبوده است.

امید بن عباس در جمع خبرنگاران دراهواز اعلام کرد: براساس کارشناسی انجام شده این آتش سوزی براثر صاعقه نبوده است و براساس شواهدی که در محل به دست آمده است هیچ گونه اثر برخورد صاعقه با سقف کانکس و یا آنتن تلویزیون بالای کانکس مشاهده نشده است. در عوض نوع انفجار، آتش سوزی کانکس و وضعیت فیزیکی کانکس نشان از وقوع انفجار از داخل به سمت بیرون دارد که نشان می دهد منبع آتش سوزی در درون کانکس رخ داده است.

وی ادامه داد: نکته دیگر این که کانکس مذکور مدرسه نبوده است بلکه محل استراحت یکی از معلمان منطقه بوده و بقیه حاضران در کانکس نیز دانش آموز نبوده اند بلکه ۲ معلم دیگر بودند که متعلق به آن منطقه نبودند.

بن عباس با بیان این که سه مصدوم حادثه به بیمارستان طالقانی اهواز منتقل شدند بیان کرد: یکی از مصدومان به علت وخیم بودن وضع عمومی به بیمارستانی در اصفهان منتقل شد و ۲ مصدوم دیگر در اهواز بستری هستند، یکی از حادثه دیدگان از ناحیه سر آسیب دیده که علت آن تاکنون نامعلوم است و احتمال وجود یک جسم حائل مانند پتو روی سر مصدوم تصور می شود.

مدیر کل مدیریت بحران خوزستان تاکید کرد: براساس شواهد موجود در مصدومان این حادثه عارضه ریوی ناشی از استنشاق گاز مشاهده می‌شود که بررسی های بیشتر در این زمینه در دست انجام است.

ولی شاید کلیدی ترین جمله بن عباس، جمله ای باشد که وی در مورد وجود یک گاز پیک نیکی در کانکس داد. وی در این زمینه گفت: همچنین در محل حادثه وجود یک گاز پیک‌نیکی تایید شده است و با توجه به این که برای معلم مذکور در هر روز سه وعده غذای گرم ارسال می شده است لذا نیازی به وجود کپسول گاز در محیط نبوده است.

این سخنان مدیر کل مدیریت بحران خوزستان گرچه قرار بود تا ابهامات ماجرا را برطرف کند اما، در عوض ابهامات دیگری را به این پرونده اضافه کرد. اینکه چرا وی نیز هیچ اشاره ای به موضوع دانش آموزان مجروح شده در این آتش سوزی نکرد یا اینکه دلیل تاکید وی در مورد حضور پیک نیک و اینکه یکی از معلم ها پتویی را حایل سرش کرده بوده، چه می باشد؟ این سخنان چند پهلو باعث شد کاربران فضای مجازی این فرضیه را مطرح کنند که آیا وی قصد داشته تا تلویحا اعلام کند که به نوعی استفاده غیرمجازی از گاز پیک نیکی باعث بروز این حادثه بوده است؟!

با این وجود بابک نورزی زاده، مدیر کل روابط عمومی اداره آموزش و پرورش استان خوزستان به ابعاد جدیدی از این جادثه اشاره می کند که تاکنون به آن اشاره ای نشده است. روابط عمومی این اداره درخصوص چگونگی وقوع این حادثه گفت: اولا همانطور که مدیر کل مدیریت بحران خوزستان نیز عنوان کرده اند، این کانکس، کانکس مدرسه نبوده است، بلکه یک استراحتگاه برای معلمی که در مدرسه این روستا تدریس می کرده بوده و خود کانکس مدرسه در نزدیکی این کانکس قرار داشته است. ثانیا واقعه دو شنبه شب و ساعت ۲۲ اتفاق افتاده است نه سه شنبه. اما از آنجاییکه در آخرین ساعتهای روز دوشنبه به بیمارستان منتقل شده بودند تاریخ سه شنبه برای بستری شدن آنها درج شده است.

وی در پاسخ به ابهاماتی که در مورد حضور دانش آموزان درآن شب وجود دارد نیز گفت: اصولا سه جوان و نوجوانی که در این حادثه دچار سوختگی شده اند، دانش آموز نبوده اند. بلکه سالهاست که درس و مدرسه را رها کرده و در همان روستا و ایلشان زندگی می گذرانیده اند. این مدرسه، یک مدرسه ابتدایی کانکسی بوده که تنها ۵ دانش آموز داشته است. این نوجوانان هم وقتیکه می بینند کانکس مدرسه مزبور در حال سوختن است برای نجات معلم هایی که داخل بوده اند پا پیش می گذارند که دچار حریق می شوند.

نوری زاده در ادامه با ذکر اینکه این نوجوانان همگی بین ۱۴ تا ۱۶ سال سن داشته اند گفت : با دستور وزیر و شخص مدیرکل آموزش و پرورش استان، این سه نوجوان نیز تحت نظارت پزشکی قرار دارند و ما هر کاری که از دستمان برآید، در حد توان برایشان انجام خواهیم داد.

مدیر روابط عمومی آموزش و پرورش استان خوزستان همچنین در مورد تناقض گویی هایی که در خصوص علت بروز این حادثه در این چند روز اتفاق افتاده نیز گفت: همان شب ما به همراه جمعی از مسئولان به دیدار مصدومان در بیمارستان رفتیم. یکی از معلم ها؛ آنجا اعلام کرد که یکدفعه صدایی مثل صاعقه بلند شد و بعد نوری دیدیم و همه جا آتش گرفت. همین اظهارات باعث شد تا در اولین نتیجه گیری ها اعلام شود که دلیل بروز این حادثه صاعقه بوده است. اما گویا حالا کارشناسان دلیل بروز این جریق را نشت گاز عنوان کرده اند.

با این وجود همچنان ابهاماتی در مورد این حادثه وجود دارد. اینکه چرا باید در آن روستا یا ایل، از بین تمامی ساکنان فقط این سه نوجوان برای خاموش کردن حریق و نجات محبوس شدگان داوطلب شوند؟! یا اینکه چرا هنوز کسی تلاشی برای صحبت با معلم ها و یا نوجوانان آسیب دیده برای اطلاع از چند و چون حادثه نکرده است؟! یا شاید هم تحقیقات ازآنها انجام شده ولی بنا بر مصالحی که هنوز مشخص نیست ، مسئولان تمایلی به صحبت در مورد این اظهارات ندارند!

به گفته وی اسامی معلمین و نوجوانان مجروح شده در این حادثه عبارت است از: رضایی میر قاید (معلم پیمانی)؛ مجید مرادی ( معلم پیمانی )؛ علی عیسی پره (معلم رسمی) و نوجوانان: امین الیاسی ( ۱۴ ساله)؛ نیما همتی( ۱۵ ساله) و یونس مرادی الیاسی( ۱۵ یا ۱۶ ساله)

زنده زنده سوختن 2 مرد در آتش سوزی کانکس / در سرپل ذهاب رخ داد 

به هر تقدیر؛ با توجه به ابهامات یاد شده مسلما در روزهای آتی نیز باید منتظر شنیدن اخباری دیگر از ابعاد جدیدی از این حادثه باشیم. حادثه ای که ممکن است برای هر یک از ۴ هزار مدرسه کانکسی دیگر در کشور نیز تکرار شود و معماهای جدیدی را باعث شود.آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

 مرخص شدن معلم دزفولی از بیمارستان سوانح سوختگی اصفهان

سوختن معلمان عشایری و روستایی  در دزفول

کانکس دزفول

کدخبر: 662967 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟