روایت تکاندهنده یک معلم از تدریس در مناطقی پر از سختی / چهارمحال و بختیاری + عکس

به گزارش رکنا، در سیستم‌های آموزشی، افراد زیادی مشغول به کار هستند و فعالیت‌های آن‌ها به طور مستقیم یا غیر مستقیم در تربیت دانش آموزان مؤثر است.اما در این میان، نقش معلمان از دیگر افراد بسیار برجسته‌تر است چرا که بیشتر اوقات دانش آموزان زیر نظر آن‌ها سپری می‌شود، از این رو بسیاری از دانش آموزان، شکل‌گیری شخصیت خود را مرهون معلمان خود می‌دانند و در واقع معلمان، معماران آینده جامعه هستند.

در تقویم ایران، روز 12 اردیبهشت و با مناسبت شهادت استاد مرتضی مطهری، به عنوان روز بزرگداشت معلم نامگذاری شده است.روز معلم بهانه‌ای شد تا چند دقیقه‌ای سراغ یکی از معلمان نمونه‌ی استان چهارمحال و بختیاری برویم تا بدانیم چرا معلمی شغل انبیاست و در راه معلمی، چه مشکلاتی پیش پای معلمان است.

عباس متقی، 46 ساله و مدیر یکی از مدارس شهر دستنا است و در سال جاری به عنوان "معلم نمونه" معرفی شد. متقی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در شهرکرد، با بیان اینکه آموزشِ علم و آگاهی به دیگران لذت بخش است، اظهار داشت: اول معلم عالم خداوند است و در واقع این شغل از طرف خداوند به معلمین رسیده است و با وجود مشکلات زیادی که در مسیر انتقال علم و آگاهی معلم به دانش‌آموزان وجود دارد اما این شغل شریف با هیچ شغل دیگری قابل قیاس نیست.

وی ادامه داد: هرچه از دوران خدمت بنده گذشت و بیشتر با دانش‌آموزان معصوم آشنا شدم، از کار خود بیشتر لذت بردم و اگر هزار بار دیگر نیز به دنیا بیایم باز هم این شغل معلمی را انتخاب می‌کنم.

این معلم نمونه دستنایی مشکلات معلمان را به دو حوزه معیشتی و آموزشی تقسیم کرد و گفت: اوضاع معیشتی معلمان کاملأ واضح است و البته شایسته و زیبنده نیست که در رابطه با این موضوع زیاد صحبت شود اما رفع مشکلات در امر آموزش ‌و پرورش مستلزم تغییر در چند نکته و سرفصل کلی و کشوری است.

در مدارس، کیفیت فدای کمیت شده است

متقی تصریح کرد: متاسفانه در مدارس امروز کیفیت فدای کمیت شده است، یعنی به هر شکل ممکن دانش‌آموز باید وارد پایه بالاتر شود و متأسفانه کیفیت تحصیلی مطرح نیست و این کاهش کیفیت در دراز مدت به ضرر جامعه و آموزش و پرورش است.

وی ادامه داد: همچنین امروزه پرورش نخبه‌ها تقلبی شده است یعنی تمکن مالی است که دانش‌آموز را نخبه می‌کند و متأسفانه استعداد او در این زمینه نقشی ندارد و دانش‌آموزان مستعد بسیاری وجود دارند که به علت عدم تمکن مالی هیچ‌گاه شانس نخبه شدن ندارند و در واقع نبود امکانات سبب می‌شود که استعداد آن‌ها هیچ‌گاه شکوفا و پرورش یافته نشود و تنها افرادی که سطح مالی خوبی دارند پیشرفت می‌کنند که اصطلاحا به این افراد نخبه تقلبی گویند.

متقی، عدم امکان تحقیق و پژوهش برای معلمان را نیز یکی دیگر از مشکلات معلمان دانست و گفت: معلمان در کل سال مشغول آموزش هستند و فرصت به‌روز شدن را ندارند که عدم تحقیق و پژوهش معلمان سبب می‌شود از نظر علمی از دانش آموز عقب‌تر باشند که این مهم عقل و همت کلی را می‌طلبد تا رفع شود.

وی یکی از راهکارهای این مشکل را راهیابی معلمان جوان به دستگاه آموزش و پرورش دانست و ادامه داد: بهتر است در طول شبانه روز فرصتی در اختیار معلمان قرار داده شود تا علاوه بر کلاس‌های درسی‌شان در مدارس، زمانی برای به روز کردن خود و تحقیق و پژوهش در زمینه کاری‌شان داشته باشند تا از نظر علمی از دانش‌آموزان عقب نمانند اما متاسفانه امروز شاهد عقب‌ماندگی برخی از معلمان که البته مشکلاتی را نیز در این زمینه به وجود آورده هستیم.

متقی گفت: اگر آموزش و پرورش ساخته و قوی شود زندان‌ها خلوت می‌شوند و نیروی انتظامی در سطح جامعه کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرد لذا این صحبت‌ها نباید در حد شعار باقی بماند و باید عملیاتی شود تا انگیزه ادامه کار و پیشرفت برای معلمان به وجود بیاید.

هر روز، روز معلم است

وی ادامه داد: باوجود اینکه از زمان انقلاب روز شهادت شهید آیت‌الله مطهری به عنوان روز معلم نامگذاری شده اما هر روزی که دانش‌آموزان مطلب جدیدی را یاد می‌گیرند روز معلم است.

متقی افزود: تعطیلی مدارس در زمان شیوع ویروس کرونا جایگاه معلمان را میان خانواده‌ها بیشتر تبیین کرد و همگان با گوشه‌ای از زحمات معلمان آشنا شدند، با وجود اینکه این روزها کلاس‌های مجازی تشکیل شد اما اولیا مشاهده کردند که اثرگذاری یک ساعت آموزش حضوری چند برابر غیرحضوری است.

این معلم نمونه در ادامه در تعریف معلم تصریح کرد: منظور از معلم تنها معلم آموزش و پرورش نسبت بلکه معلم کسی است که چیزی را به کسی یاد می‌دهد و تنها این روز یادآور این است که در طول سال قدر علم، دانش و اندیشه را بدانیم زیرا که امروزه بسیاری از مشکلات جامعه به این برمی‌گردد که انسان‌های فهیم و با شعور اجتماعی که هدف‌شان هدایت انسان است، در جامعه به منصب نمی‌رسند که اگر این اتفاق بیافتد همیشه و در همه جا روز معلم خواهد بود.

وی گفت: انسان همیشه در حال یاد گرفتن است و معلم او تنها از جنس خود نیست بلکه او در حالت‌ها و موارد مختلف از جمله: جامعه، طبیعت و غیره درس می‌گیرد و روز معلم تنها نمادی برای بزرگداشت علم و معلم است تا یک تلنگری برای دانش آموزان، معلمان و همچنین برای خانواده‌ها باشد و قدر و جایگاه علم را بدانند.

متقی با اشاره به اینکه برخی از موارد خواسته یا ناخواسته بر روی زندگی انسان اثر می‌گذارند و مسیر زندگی شخص را تغییر می‌دهد، اظهار کرد: اگر دانش‌آموزان همیشه دنبال ارتقاء دانش و پیشرفت خود باشند، معلم آن‌ها نیز انگیزه‌ای برای پیشرفت بیشتر پیدا می‌کند.

خبرنگار تسنیم در مورد ویژگی‌های یک معلم موفق و نمونه از آقای متقی سوال میپرسد، وی می‌گوید: پیگیر بودن، نظم و انضباط و جدیت و پشتکار از جمله مواردی است که یک معلم نمونه آن‌ها را دارا است.

متقی با لحنی مشفقانه و دلسوزانه ادامه می‌دهد: همه بچه‌های مدرسه، بچه‌های من هستند و به همان میزان که به فرزندانم علاقه دارم، به آن‌ها هم علاقه دارم.

وی نامناسب بودن وضعیت معیشتی دانش آموزان را یکی از دغدغه‌های خود دانست و گفت: در طول خدمت در آموزش و پرورش در مناطق محروم مختلفی مشغول به کار بودم و دیدن گرسنگی دانش‌آموز و وضع نامناسب آن‌ها از جمله مواردی بود که نمی‌توانستم تحمل کنم، هرچند برای رفع این نیازها در مدارس کمک‌هایی جمع شد اما تنها قسمت کوچکی از نیازها را رفع کرد.

متقی به استفاده نامناسب از فضای مجازی توسط دانش‌آموزان اشاره می‌کند و می‌گوید: اولیاء بسیاری از دانش‌آموزان در مناطق محروم با این فضا آشنایی خاصی ندارند و یا حتی روش استفاده از این امکانات را نمی‌دانند، که همین مسئله باعث آسیب‌های مختلفی در دانش‌آموزان می‌شود.

وی ادامه داد: بخشی از دغدغه معلمان باید رفع آسیب‌های فضای مجازی در بین دانش‌آموزان باشد.

متقی، عدم انگیزه دانش آموزان برای یادگیری درس را مهم‌ترین معضل مدارس امروزی دانست و گفت: زمانی که دیدگاه دانش آموزان محیط کار باشد و آینده خود را در جامعه‌ای که درصد بیکاری بالایی دارد را سیاه می‌بینند امید به آینده تحصیلی در آن‌ها کاهش می‌یابد لذا از درس‌خواندن فاصله می‌گیرند و سعی می‌کنند وارد بازار کار شوند و این نگرش آن‌ها به دیگر دانش‌آموزان نیز سرایت می‌کند.

این معلم نمونه، کوهنوردی مداوم با دانش‌آموزان را از خاطرات خوب خود می‌داند و می‌گوید: سال‌ها پیش در مدرسه‌ای در شهرستان کیار، روزی به دانش‌آموزان پیشنهاد دادم تا هر روز ساعت پنج صبح کوهنوردی کنیم که از این پیشنهاد استقبال کردند و از آن روز تا پایان سال تحصیلی هر روز ساعت پنج صبح همراه دانش‌آموزان کوهنوردی می‌کردیم و بعد از صرف صبحانه برای یادگیری مطالب درسی به مدرسه باز می‌گشتیم که این رابطه صمیمی و دوست شدن با بچه‌ها اشتیاق و انگیزه آن‌ها را برای یادگیری مطالب افزایش می‌داد و نتایج بهتری در زمینه آموزش داشت.

وی در پایان خاطرنشان کرد: اگر در جامعه، معلم ارزش و اهمیت داشته باشد، جامعه به سمت پیشرفت در فرهنگ می‌رود و این مسئله نشان از جایگاه معلمان است. اگر بخواهیم به جایگاه جهانی برسیم باید آموزش و پرورش را در کشور تقویت کنیم و برای ایجاد این پیشرفت لازم است، وضعیت معلمان را بیشتر دریابیم زیراکه تربیت نسل جدید برعهده معلمان است.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 563937 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟