رانش زمین بلایی که مازندران را تهدید می‌کند + فیلم
حجم ویدیو: 4.54M | مدت زمان ویدیو: 00:00:45

به گزارش رکنا،  لغزش و رانش به‌ویژه در مناطق کوهستانی استان سابقه دیرینه دارد.

باتوجه به شرایط اقلیمی مازندران با هر بار بارندگی نگرانی از بارش‌ها بیشتر می‌شود به‌طوری‌که مسؤولان در این زمینه هشدار می‌دهند.

این بار سریال رانش‌ها به شهرستان نور رسید به‌طوری‌که رانش علاوه بر اینکه سطح جاده را محو کرد بلکه حتی در عمق جنگل رسید بلکه به سطح روستا نیز رسید و موجب نگرانی روستاییان و تخریب چندین واحد مسکونی شد.

فرماندار نور  اظهار کرد: باتوجه به مشکل تردد برای روستاهای بالادست بحث جاده موقت در دستور کار قرار گرفت که بازگشایی شد و درحال حاضر نیز خودروهای سبک از این جاده درحال تردد هستند.

علی شادمان با اشاره به اینکه رانش زمین در جاده اسپی او گلندرود با وسعت بسیار بالا اتفاق افتاد، افزود: 40 هکتار از اراضی این منطقه دچار خسارت شدید شد که اگر پیشگیری نشود تخریب به حدود 300 هکتار خواهد رسید.

وی با بیان اینکه بررسی‌ها برای برآورد دقیق‌تر توسط کارشناسان ادامه دارد، تصریح کرد: همچنین بیش از 500 متر جاده اصلی کاملا محو شد و چندین منزل مسکونی در اثر رانش زمین نابود شده است.

فرماندار نور با هشدار اینکه این رانش هنوز ادامه دارد، خاطرنشان کرد: باید راهکاری جدی در این زمینه اندیشیده شود تا جلوی بروز اتفاقات بیشتر گرفته شود.

یک عضو هیأت علمی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری در این‌باره در گفت‌وگو با فارس، اظهار کرد: در استان‌های شمالی به‌ویژه مازندران، با توجه به شرایط خاص زمین‌شناسی و اقلیمی شاهد وقوع رانش‌های متنوع و فراوان همراه با خسارات مالی، جانی و فرسایش شدید خاک هستیم.

سید رمضان موسوی اضافه کرد: در سال که گذشت بیش از 400 نقطه از استان زرخیز مازندران دچار مخاطره رانش با مقیاس‌های بزرگ، کوچک، عمیق و سطحی رخ داده که با خسارات سنگین همراه بوده‌ است.

وی افزود: روستاها، مناطق مسکونی، راه‌ها و جاده‌های ارتباطی و بسیاری از نقاط مختلف عرصه‌های جنگلی و مرتعی، باغ‌ها کشاورزی تحت تاثیر زمین لغزش قرار گرفتند که با تداوم بارش‌ها طی سال‌ها و ماه‌های آینده بر تعداد این رانش‌ها افزوده می‌شود.

این زمین‌شناس بیان کرد: بارش‌های شدید دوسال گذشته سبب شد شاهد افزایش وقوع رانش‌های بسیار وسیع مشابه رانش زمین منطقه «اسپی او گلندرود رویان» باشیم.

موسوی یادآور شد: رانش زمین در گلندرود رویان نور که طی روزهای ۱۸، ۱۹ و ۲۰ اسفند ماه سال 98 رخ داد، یکی از بزرگ‌ترین زمین لغزش‌های مازندران و کشور در نوع خود است و خسارت‌های سنگینی را به همراه داشت که مشابه این نقطه در استان تعدادش بیش از چند صد مورد دیگر است.

موسوی در پایان گفت: مسؤولان و مدیران ذیربط باید به کمک اساتید و متخصصین زمین‌شناسی استان و کشور، با یک برنامه‌ریزی دقیق برای تثبیت عرصه‌های ناپایدار و مستعد رانشی با هزینه بسیار پایین قبل از وقوع به انجام برسانند، در غیر این صورت به‌زودی علاوه بر از دست دادن سرمایه ملی شاهد خسارت سنگین در مناطق دیگر این دیار سرسبز باشیم.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 554255 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟