زباله‌های کرونایی بلای جان محیط زیست

به گزارش رکنا، باوجوداین‌که این ویروس تقریباً منجر به تعطیلی بازار و کاهش مصرف‌شده است، اما ترس از ابتلا به این ویروس استفاده از دستکش‌های پلاستیکی، ماسک و ظروف پلاستیکی را افزایش داده است.

البته از میزان مصرف این اقلام آمار مشخصی نیست اما در گواه این مسئله همین بس که تولید سه شیفت شرکت‌های تولیدکننده محصولات بهداشتی حتی جوابگو مصرف در استان مازندران هم نیست.

اما نگرانی‌ها فراتر از عرصه و تقاضا محصولات بهداشتی است. اکنون مهم‌ترین دغدغه‌ای که مردم استان به سمت آن حرکت می‌کنند سرنوشت محصولات بهداشتی است که به ویروس کرونا آغشته شدند.

البته در مورد امحای بهداشتی زباله‌های بیمارستانی مازندران می‌توان مطمئن بود زیرا چندین سال است که در استان این زباله‌ها به‌صورت کاملاً ایزوله و استاندارد امحا می‌شوند.

اما زباله‌های عمومی که نمی‌توان آلوده به ویروس را از زباله عادی تفکیک کرد در حال تبدیل‌شدن به نگرانی جدی در مازندران است. مطمئناً همه شما این روزها بیش از هر زمان دیگر در خیابان و کوچه‌ها شاهد دستکش‌های پلاستیکی و ماسک‌های بهداشتی هستید که چهره شهر را بیشتر کرونایی جلوه می‌دهند.

این حالی است که به دلیل معطلی چندین ساله ساخت ۲ زباله‌سوز نوشهرو ساری تمامی پسماند استان در طبیعت دپو و دفن می‌شوند. بنابر اطلاعات رسمی در حال حاضر روزانه بیش از سه هزار تن زباله در استان مازندران تولید می‌شود که حالا به گمان بسیاری از مردم ویروس کرونا را با خود حمل می‌کند.

اما سؤال اصلی این است که آیا زباله‌های عمومی و بهداشتی قابلیت انتقال ویروس کرونا رادارند.

زباله‌ها قابلیت انتقال دارند

دکتر رضایی متخصص بیماری‌های عفونی در اظهار کرد: تمامی ویروس‌ها بر روی سطوح قابلیت زندگی و حتی تا طولانی‌مدت رادارند.

وی افزود: اگر چنانچه زباله‌ها با ویروس عفونی‌شده باشند، رهاسازی آن بسیار خطرناک است و قابلیت انتقال از راه تماس انسان و یا شاید هم حیوان را داشته باشد.

دکتر رضایی تأکید کرد: چنانچه فرد سالم با زباله عفونی تماس داشته باشد احتمال ابتلا به ویروس بسیار بالا است.

سرپرست روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی مازندران نیز انتقال ویروس کرونا از طریق زباله آلوده را تائید کرد و گفت: بنابر گزارش‌ها ویروس کرونا بر اشیا تا ۲۰ روز و بر روی پوست انسان تا ۶ روز زنده می‌ماند.

دکتر سیمین بابایی توصیه کرد که مردم از رهاسازی زباله‌های عمومی خودداری کنند و در صورت امکان زباله‌های عفونی با غیر عفونی جداسازی نمایند.

تمامی زباله‌های مازندران ضدعفونی می‌شوند

مدیرکل دفتر امور شهری و روستایی مازندران گفت: بنابر مصوبه ستاد استانی مقابله با ویروس کرونا در حال حاضر تمامی زباله‌های شهری و روستایی پس از جمع‌آوری ضدعفونی و سپس دپو می‌شوند.

محمد محمدی تاکامی افزود: ضدعفونی زباله‌های عمومی مازندران از روزهای نخست شیوع کرونا آغازشده است و همچنان نیز ادامه خواهد داشت.

وی بابیان اینکه ممکن است افراد از ناقل بودن خود بی‌خبر باشند، از مردم خواست تا با تفکیک زباله‌های خشک و لاستیکی از زباله‌های خیس از احتمال انتقال آلودگی جلوگیری کنند.

مخمدی در مورد احتمال انتقال ویروس کرونا از طریق زباله گفت: این مسئله باید از سوی متخصصان عفونی یا دانشگاه علوم پزشکی تائید و یا تکذیب شود.

آیا زباله‌های عفونی ضدعفونی می‌شوند

اینکه زباله‌های استان ضدعفونی می‌شوند شاید خبر خوبی باشد اما اینکه چگونه ضدعفونی می‌شوند و آیا این ضدعفونی مؤثر است یا خیر؟

البته هنوز از سوی مسئولان در مورد شیوه ضدعفونی زباله‌های استان در شرایط کنونی پاسخی دریافت نکردیم، اما شنیده‌ها حاکی از آن است که در حال حاضر در برخی مناطق با آهگ در حال ضدعفونی زباله هستند.

آتش مطمئن‌ترین روش

دکتر رضایی دراین‌باره گفت: مواد و روش‌های بسیاری در دنیا وجود دارد که از طریق آن زباله‌ها ضدعفونی می‌شود که در این روش‌های تردیدهای بسیاری وجود دارد.

این متخصص بیماری‌های عفونی مطمئن‌ترین روش برای جلوگیر از انتقال ویروس از طریق زباله‌های عفونی را آتش زدن عنوان کرد و گفت: تنها آتش می‌تواند به‌طور کامل یک ویروس را نابود کند.

وی در مورد ویروس کرونا گفت: به‌طور رسمی برای این ویروس روش ضدعفونی زباله مشخص نشده است اما در چنین شرایطی باید از روش آتش استفاده کرد.

دکتر رضایی در پایان اظهار کرد: باید مسئله زباله‌ها را جدی گرفت زیرا نباید حتی احتمال شیوع این بیماری به حیوانات ولگرد و یا ورود آن به آب را نادیده گرفت. برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 548828 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟