آنفلوآنزا در مازندران 6 نفر را کشت

به گزارش رکنا ، علائم بیماری آنفولانزا مانند سرماخوردگی است و علائم بیشتر حالت ناخوشی، درد عضلانی، درد مفاصل ، سردرد، آفت فشار خون، درد قفسه سینه، سرفه، تهوع، استفراغ و اسهال است بنابر این اگر فرد این علائم را دید به پزشک مراجعه و از خود درمانی جلوگیری کند.

سرپرست‌ معاونت بهداشتی‌دانشگاه علوم پزشکی‌ مازندران گفت: از اواخر شهریور تاکنون ۳۵۰ نفر مبتلا به بیماری‌های حاد تنفسی بودند که از ۳۱۸ نفر که علائم بیماری را داشتند نمونه‌گیری انجام شد که از این‌تعداد ۵۴ نفر مبتلا به آنفولانزا نوع A بوده وتاکنون ده نفر بر اثر بیماری های تنفسی فوت شدند که ابتلای ۶ نفر به آنفولانزا تایید شده است.

حامد روحانی زاده، سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران در جمع خبرنگاران با بیان اینکه رسانه‌ها نقش مهمی در اطلاع رسانی و آگاهی مردم در حوزه سلامت دارند، گفت: در حوزه بهداشت اطلاع‌رسانی را علاج قبل از واقعه می دانیم زیرا سبب می شود که فرد با پیشگیری جلوی بسیاری از بیماری ها را بگیرد.

وی افزود: مردم نقش مستقیمی در زنجیره پیشگیری دارند و هر اندازه این زنجیره کامل شود از بسیاری بیماری ها جلوگیری می شود.

روحانی زاده اقدامات بهداشتی را اقدامات پیشگیرانه دانست، ادامه داد: بهداشت مقدم و ارزانتر از درمان است و نقش رسانه و اطلاع رسانی بسیار مهم است. هر چقدر سواد سلامت جامعه افزایش پیدا کند کمتر افراد جامعه دچار عوارض می شود که نیاز به درمان دارد.

سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران با بیان اینکه در فصل سرما و شروع بیماری های حاد تنفسی افزایش پیدا می کند، گفت: امسال در منطقه ما نرم سالانه آنفولانزا زودتر شروع و شدت حملات افزایش پیدا کرده است و استان مازندران نیز درگیر بیماری است.

وی با بیان اینکه براساس اعلام مرکز آمار بیماری ها در ۱۲ استان شدت بیماری افزایش پیدا کرده است، افزود: افراد در معرض خطر بیماری آنفولانزا A از اواخر شهریور و اوایل مهرماه با تایید پزشک باید واکسیناسیون را انجام دهند تا شدت بیماری را کمتر کند.

روحانی زاده با بیان اینکه واکسیناسیون ویروس آنفولانزا به همه افراد نرمال توصیه نمی شود، ادامه داد: افراد بالای ۶۵ سال، افراد دارای بیماری های زمینه ای (کلیوی، قلبی و عروقی)، افراد دارای ضعف ایمنی، شیمی درمانی، سرطان، کودکان پرخطر (قلبی و...)و کودکان زیر ۳و ۴ سال گروه های پرخطر هستند.

سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران با بیان اینکه افرادی که واکسن آنفولانزا را تزریق نکردند می توانند با تجویز پزشک واکسینه شوند، گفت: همه ما موظف به آموزش نکات آموزشی به مردم هستیم و مردم نیز باید بهداشت فردی را رعایت کنند.

وی بر رعایت بهداشت فردی تاکید کرد وافزود: دست عامل مهمی در انتقال بیماری آنفولانزا است و هموطنان برای پیشگیری از بیماری باید دست های خود را به طور منظم با آب و صابون ضدعفونی کنند.

روحانی زاده تاکید کرد: هموطنان باید ارتباط فرد به فرد را محدود و در احوالپرسی از دست دادن و روبوسی خودداری کنند و در محیط های کوچک فردی که مبتلا است باید دستمال را جلوی دهان قرار داده و آن را در پلاستیک ریخته و دور بریزند.

سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران با بیان اینکه فرد مبتلا در صورت بیماری از رفتن به محل کار خودداری کنند، گفت: دانش آموزان در صورت ابتلا به آنفولانزا با گواهی پزشکی از رفتن به کلاس درس خودداری کنند زیرا با ابتلا یک فرد چند نفر مبتلا می شوند.

وی ادامه داد: افراد خانواده فرد مبتلا نیز باید فاصله خود را رعایت و دست ها را به طور منظم شستشو دهند زیرا پیشگیری از بیماری بسیار آسان است ولی با عدم رعایت این نکات بهداشتی افراد زیادی مبتلا می شوند.

روحانی زاده گفت: علائم بیماری آنفولانزا مانند سرماخوردگی است و علائم بیشتر حالت ناخوشی، درد عضلانی، درد مفاصل ، سردرد، آفت فشار خون، درد قفسه سینه، سرفه، تهوع، استفراغ و اسهال است بنابر این اگر فرد این علائم را دید به پزشک مراجعه و از خود درمانی جلوگیری کند.

سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران با بیان اینکه تاخیر در مراجعه و خود درمانی ریسک مرگ و میر را افزایش می دهد، گفت: بیمار باید پس از کوچکترین علائم به پزشک مراجعه تا اقدامات درمانی هر عوارض بیماری ایجاد شود.

وی با تاکید براینکه دانشگاه علوم پزشکی مازندران داروهای لازم برای بیماری آنفولانزا را فراهم کرده است، بیان کرد: داروها لازم برای بیماری آنفولانزا فراهم و در اختیار مراکز بهداشتی و درمانی قرار دادیم و بیمارستان‌ها نیز تخت هایی را برای بیماران مبتلا اختصاص دادند و برای بیماران تنفسی نیز اورژانس ها فضای مشخصی را جهت ویزیت انجام دهند.

روحانی زاده با بیان اینکه واکسن آنفولانزا باید با تایید پزشک معالج تزریق شود، گفت: از اواخر شهریور تاکنون ۳۵۰ نفر به بیماری حاد تنفسی بودند که از ۳۱۸ نفر که علائم بیماری را داشتند نمونه گیری انجام شد که از این تعداد ۵۴ آنفولانزا نوع A بوده است و تاکنون ده نفر بر اثر بیماری های تنفسی فوت شدند که ۶ نفر مبتلا به آنفولانزا تایید شده است.

آنفلوآنزا در کرمانشاه هم قربانی گرفت

رییس مرکز بهداشت استان کرمانشاه نیز با تایید مرگ دو نفر در کرمانشاه بر اثر بیماری آنفلوآنزا گفت: این افراد هر دو بالای 70 سال داشته و مبتلا به بیماری زمینه‌ای قلبی و کلیوی بودند.

دکتر ابراهیم شکیبا با بیان اینکه آنفلوآنزای این دو نفر از نوع آنفوآنزای انسانی H1N1 بوده، گفت: آنفلوآنزا بیماری است که هرساله نزدیک فصل سرما شایع می‌شود و امسال تنها قدری زودتر شروع شده است.

وی با بیان اینکه هرساله مواردی از مرگ ومیر بر اثر آنفلوآنزا در کشور گزارش می‌شود، گفت: این امر طبیعی است، چرا که این بیماری برای افرادی که از قبل بیماری زمینه ای داشته و یا سن بالایی داشته باشند و نیز برای مادران باردار و کودکان می‌تواند بسیار خطرناک و حتی کُشنده باشد.

شکیبا افزود: متاسفانه امسال هم شاهد فوت دو نفر بر اثر ابتلا به آنفلوآنزا بودیم که این دو نفر نیز هر دو دارای بیماری زمینه‌ای بوده و سن بالای 70 سال داشتند، یعنی جزو گروه های پرخطر بیماری محسوب می‌شوند.

وی افزود: متاسفانه علی رغم پرخطر بودن وضعیت این دو نفر، آنها مراجعه ای به مراکز درمانی نداشته و اقدامی برای درمان خود انجام ندادند که در نهایت این بیماری منجر به فوت آنها شد.

رییس مرکز بهداشت استان کرمانشاه با بیان اینکه هرساله در خصوص خطرات بیماری آنفلوآنزا برای گروه های پر خطر هشدار داده می‌شود، گفت: زنان باردار، افراد مسن، افراد مبتلا به بیماریهای زمینه‌ای از جمله بیماریهای قلبی، ریوی، کلیوی و ... و نیز کودکان جزو گروه های پرخطر بیماری آنفلوآنزا هستند که توصیه می‌شود این گروه ها حتما واکسن آنفلوآنزا تزریق کرده و درصورت مشاهد علائم بیماری به پزشک متخصص مراجعه کنند.

وی یادآور شد: در حال حاضر برای تزریق واکسن آنفلوآنزا دیر شده و تنها توصیه این است که این افراد حتما هنگام مشاهده علائم اولیه بیماری آنفلوآنزا به مراکز درمانی مراجعه کنند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 521238 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟