وحشت روستاییان استان لرستان از سیل / آنها در خانه های شان حبس شدند + تصاویر

به گزارش رکنا،  فروردین ماه امسال بود که سیلی خروشان و بی‌سابقه بسیاری از شهرستان‌های استان را در برگرفت و ویرانی و خسارت‌های زیادی از خود برجای گذاشت و اما شهرستان‌های جنوب استان سهم بیشتری از این خرابی و ویرانی نصیبشان شد به‌طوری که در پلدختر آب تمام داشته و نداشته‌های بسیاری از مردم را در چندین ساعت با خود برد و خانه و کاشانه‌های زیادی به گِل نشست.

اکنون بیش از ۷ ماه از این حادثه تلخ می‌گذرد اما علی‌رغم خدمت‌های جهادی و همه جانبه‌ای که از سراسر کشور برای سیل‌زدگان استان انجام گرفت خوب می‌توان آثار تخریب‌ را در گوشه گوشه شهر و روستاهایمان دید و با وجود اینکه چندین ماه از سیل گذشته اما هنوز لایروبی رودخانه کشکان انجام‌ نشده و بازسازی واحدهای مسکونی و دیواره‌های ساحلی شهرهای پلدختر، معمولان و خرم‌آباد به‌کندی پیش می‌رود.

با اینکه چندین ماه از وقوع این سیلاب سهمگین در استان می‌گذرد اما روند بازسازی‌ها همچنان کند است و  بسیاری از وعده‌های مسئولان هنوز عملی نشده و این در حالی است که با شروع بارش‌های پاییزی و وقوع سیل، خسارت‌ها و نگرانی‌های مردم دوباره شروع شده است.

آری داستان «سیلاب» در لرستان ختم نشد و مردم هنوز از زیر بار خرابی‌های سیل ابتدای سال قد راست نکرده سیل دیگری دامن گیرشان شد و با شروع بارش‌های پاییزی کابوس سیل دوباره به سراغشان آمد و  باز هم خانه‌هایی غرق در آب شد.

در روزهای اخیر با شدت گرفتن بارش‌ها و غرش آسمان همان طور که سازمان هواشناسی هشدار داده بود باز هم معابر، مسیل‌ها و رودخانه‌های بیشتر نقاط استان سرریز از آب شد و باز هم راه دسترسی روستاهایی در جنوب شهر خرم‌آباد، پلدختر و معمولان قطع شد.

و اما با شدت گرفتن بارش باران بیشتر هشدارها برای مردمی بود که در حریم رودخانه‌ها ساکن هستند و با هر بارشی باید خود را برای فرار از خانه و کاشانه آماده کنند، یکی از این مناطق که طی روزهای اخیر مسئولان به آنها اعلام کردند که باید خانه‌شان را تخلیه کنند، ساکنان حریم رودخانه «کرگانه» در شهر خرم‌آباد بود چون سیلاب قبلی دیواره رودخانه را از بین برده و اگر رودخانه طغیان داشته باشد بیم آن می‌رود که حادثه مالی و جانی برایشان اتفاق بیفتد.

در خطر بودن واحدهای مسکونی حریم رودخانه «کرگانه» خرم‌آباد

جعفر طولابی با اشاره به شدت بارش باران در خرم‌آباد اظهار داشت: خوشبختانه تاکنون مشکل حادی در شهرستان خرم‌آباد نداشته‌ایم فقط روز گذشته در چند نقطه از سطح شهر آبگرفتگی معابر داشتیم که این آبگرفتگی نیز به دلیل مشکل زیر ساخت است که از گذشته وجود داشته و با توجه به آبگرفتگی‌ها از قبل با عوامل شهرداری هماهنگ کردیم تا در سطح شهر خرم‌آباد گشت داشته باشند.

وی با اشاره به آبگرفتگی سه روستا در جنوب شهر خرم‌آباد آبگرفتگی افزود: در این روستاها به منازل چند خانوار خسارت جزئی وارد شد که هماهنگ کردیم دستگاه‌های ذی‌ربط برآورد خسارت کنند.

وی بیان کرد: اگر چنانچه رودخانه منطقه کرگانه طغیان کند و آبش بالا بیاید قطعا آن واحدها در معرض خطر قرار دارند به همین دلیل روز گذشته از طریق هلال احمر هشدار دادیم چنانچه رودخانه طغیان کرد و آب آن بالا آمد مردم آمادگی داشته باشند و منازل خود را تخلیه کنند.

طولابی در رابطه با ساماندهی دیواره رودخانه کرگانه گفت: ساخت پل و دیواره ساحلی در این منطقه پیش بینی شده و اعتباراتی تخصیص داده شده است، هم اکنون نیز پیمانکار در حال انتخاب است و درصورت مساعد بودن هوا در آینده نزدیک تجهیز کارگاه انجام و شروع به کار می‌شود.

وی تصریح کرد: برای جبران خسارت حوزه شهرداری خرم‌آباد ۸۲ میلیارد تومان اعتبار اختصاص پیدا کرده است تا پروژه های داخل شهر اعم از پل‌های آسیب دیده، دیواره ساحلی رودخانه خرم رود و کرگانه ساماندهی شود.

فرماندار خرم‌آباد خاطرنشان کرد: برای اجرای برخی از پروژه‌های شهری خرم‌آباد، پیمانکار شروع به کار کرده و برای برخی دیگر در حال انتخاب پیمانکار هستند تا پروژه‌ها فعال شوند.

وی با بیان اینکه در بحث لایروبی رودخانه‌های داخل شهر تقریبا ۸۰ تا۹۰ درصد کار انجام شده است اظهارداشت: طول رودخانه خرم‌رود ۷ و رودخانه کرگانه ۳ کیلومتر است که مجموعا ۱۰ کیلومتر می‌شود و با احتساب دو دیواره ۲۰ کیلومتر خسارت دیواره ساحلی داریم که حجم بسیار بالایی است.

طولابی با اشاره به باز بودن تمام راه های روستایی شهرستان خرم‌آباد افزود: با توجه به شدت بارش باران به همه دستگاه‌ها اعلام آماده باش کردیم تا درصورت نیاز اقدامات لازم را انجام دهند.

کنترل میکروبی آب روستای«توه‌خشکه» کوهدشت؛ سیل خسارت جانی نداشت

علی سلیمانی رئیس شبکه بهداشت و درمان رومشکان اظهار داشت: خانه بهداشت روستای توه‌خشکه در بخش کوهنانی زیر نظر شبکه بهداشت و درمان شهرستان رومشکان قرار دارد و امروز با تیم بهداشتی و درمانی از این روستای سیل‌زده بازدید به‌عمل آوردیم.

وی افزود: سیل در روستای توه‌خشکه خوش‌بختانه تلفات جانی در پی نداشته، اما باعث مصدومیت یک نفر شده‌است و مصدوم به بیمارستان پلدختر اعزام شد.

رئیس شبکه بهداشت و درمان رومشکان عنوان کرد: پس‌از وقوع سیل آب شرب روستای توه‌خشکه از نظر کنترل میکروبی مورد نمونه‌گیری قرار گرفته‌است و هم‌چنین احشام تلف‌شده در این روستا باید به‌صورت بهداشتی دفن شود.

مشکل پل‌های روستایی شهرستان پلدختر برطرف می‌شود

غلامرضا آقامیرزایی اظهارداشت: در پی بارش‌های چند روز اخیر در استان چند واحد دامداری دچار خسارت جزئی شد.

وی افزود: پیش از این اعلام شد در یکی از روستاهای استان، آب ۸۰ تا ۱۰۰ راس گوسفند یک دامدار را با خود برده است اما بر اساس بررسی و تایید جهاد کشاورزی و دامپزشکی تعداد دام‌ها بسیار پایین تر از تعداد مذکور بوده به همین دلیل بررسی مجدد انجام می‌شود.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری لرستان در رابطه با وضعیت پل‌های شهرستان پلدختر نیز عنوان کرد: بارش شدید باران سبب آبگرفتگی پل موقت کنار پل طاق عباسعلی شد، سیلاب ۱۲ فروردین نیز پل اصلی را با خود برده بود که پل جدید ساخته شد اکنون نیز عرشه پل جدید طاق عباسعلی نصب شده و تردد عابران پیاده بر روی آن انجام می‌شود.

آقامیرزایی گفت: درصورت مساعد بودن هوا پل موقت کنار پل طاق عباسعلی ترمیم می‌شود، پل اصلی نیز بنا به گفته فرماندار پلدختر فردا عبور و مرور بر روی آن برقرار می‌شود و خودروها نیز می‌توانند بر روی آن عبور کنند.

وی بابیان اینکه مشکل پل بن لار برطرف شده است و هم اکنون هیچ راه ارتباطی در پلدختر قطع نیست گفت: بنا به گفته فرماندار پلدختر مشکل ارتباطی روستایی این شهرستان تا سه یا چهار روز آینده برطرف و تردد هموار می‌شود.

 بارش شدید باران و هشدار تخلیه برای ساکنان منطقه کرگانه

در پی بارش‌های دو روز گذشته جعفر طولابی فرماندار خرم‌آباد نسبت به تخلیه ساکنان حریم رودخانه خرم‌آباد تاکید کرد و اظهار داشت: با اعلام هواشناسی طی یک ساعت آینده شاهد بارش باران شدید خواهیم بود، بنابراین تمهیدات لازم جهت مقابله با سیلاب اندیشیده شده و اقدامات تأمینی لازم لحاظ شده‌است.

وی با بیان اینکه کمپ‌های اضطراری در خرم‌آباد برپا شده که در صورت بروز هرگونه مشکل یا حادثه‌ای مردم به این مجموعه‌ها هدایت می‌شوند، افزود: ورزشگاه شهرداری این شهر واقع در مجموعه پارک دانشجو تجهیز شده تا در صورت وقوع سیلاب مردم مناطق حاشیه رودخانه خرم‌آباد و کرگانه به این کمپ اضطراری هدایت شوند.

فرماندار خرم‌آباد عنوان کرد: هم‌اکنون در سطح این شهر هستیم و عوامل امدادی و خدمت‌رسان در آماده‌باش قرار دارند، لذا یک ساعت آینده شرایط اضطراری‌ست که امیدواریم بدون خسارت مالی و جانی از آن عبور کنیم.

وی بیان کرد: عوامل تیم‌های واکنش سریع هلال‌احمر به محله کرگانه عزیمت کرده‌اند تا هشدار تخلیه را اعلام کنند، لذا همکاری مردم نیز در این لحظه تعیین‌کننده است و امیدواریم عموم مردم به‌ویژه اهالی نوار ساحلی رودخانه‌ها با ما، عوامل امدادی و خدمت‌رسان همکاری کنند.

مسدودی راه دسترسی ۳۰۰ نفر در معمولان

و اما در جنوب استان خبر از مسدودی راه‌ها به گوش می‌رسید به طوری که روح‌الله شریف‌زاده   گفت: بر اثر بارش باران و بالاآمدن آب رودخانه مادیان‌رود راه موقتی که برای روستاهای منطقه بن‌لار ایجاد شده‌بود قطع شد

وی با بیان اینکه راه ارتباطی روستاهای کلات زیودار، بن‌لار، طاق عباسعلی و زیرانبار قطع شده‌است عنوان کرد: هم‌اکنون راه ارتباطی۸۰۰خانوار پلدختری با ۳هزار نفر جمعیت قطع است که تلاش می‌کنیم فردا صبح آن‌را وصل کنیم.

خسارت سیل به ۴۰ واحد مسکونی

در کوهدشت نیز یاسر فرهادی بخشدار کوهنانی از خسارت به ۴۰ واحد مسکونی بر اثر سیلاب خبر داد و گفت: بارندگی‌های شدیدی که عصر امروز به‌وقوع پیوست باعث آب‌گرفتگی منازل در روستای توه‌خشکه شده‌است.

وی با بیان اینکه در این روستا ۴۰واحد مسکونی در پی وقوع سیل دچار آب‌گرفتگی شده‌است، افزود: انبار، طویله و هم‌چنین منازل دچار خسارات فراوانی شده‌، به‌طوری‌که بنا بر گزارشات مردمی و برآوردهای اولیه تعداد ۱۰۰رأس دام براثر این حادثه تلف شده‌است.

بخشدار کوهنانی با اشاره به اینکه میزان خسارات سیل در این بخش پس‌از اعزام و ارزیابی کارشناسان اعلام می‌شود، عنوان کرد: یک خودروی سایپا در اطراف شهر کوهنانی نیز در سیل غرق‌شده که با تلاش مردم این خودرو از آب بیرون کشیده شد، اما دچار خسارات زیادی شده‌است.

قطع راه دسترسی روستای چم‌رستمیان پلدختر

مرتضی کاییدی بخشدار مرکزی پلدختر اظهار داشت: بر اثر بارش باران و جاری‌شدن سیلاب راه ارتباطی روستای چم رستمیان پلدختر که پایین‌تر از روستای چم‌مهر قرار دارد با ۳۰خانوار و ۱۱۰ نفر جمعیت قطع شده‌ است.

وی افزود: پل ارتباطی این روستا در سیلاب فرودین ماه تخریب شده‌ بود که یک راه موقت برای آنها احداث شده که بارش‌های امروز این راه موقت را تخریب و جاده ارتباطی این روستا را قطع کرده‌ است.

بخشدار مرکزی پلدختر عنوان کرد: دهیاران روستاهای بخش مرکزی در در آماده‌باش کامل قرار دارند و تاکنون مشکل خاصی گزارش نشده‌ است.

قطع راه ارتباطی ۶ روستای پلدختر

نادیا امرایی معاون عمرانی فرمانداری پلدختر اظهار داشت: بارندگی روز گذشته سبب شد که باکس‌های ایجادشده زیر آب برود و راه موقت روستاهای منطقه بن‌لار، لیت‌بر، کلات‌زیودار، طاق‌عباسعلی، بن‌لار و زیرانبار قطع شود.

وی افزود: باکس‌های ایجادشده برای راه ارتباطی روستای چم رستمیان هم تخریب‌ شده و راه ارتباطی این روستا قطع است.

معاون عمرانی فرمانداری پلدختر عنوان کرد: سرپرست فرمانداری و بخشدار معمولان در منطقه بن‌لار حضور دارند و اداره راهداری از صبح امروز تلاش برای بازکردن راه‌های ارتباطی این روستاها را آغاز کرده و امیدواریم به‌زودی مشکل برطرف شود.

قطع ارتباط راه دسترسی ۸۰۰ خانوار

پس از آبگرفتگی یکی از پل‌های روستایی پلدختر و قطع ارتباط راه دسترسی ۸۰۰ خانوار عزیز علی امرایی معاون هلال احمر لرستان از اعلام آمادگی جمعیت هلال احمر استان در صورت نیاز خبر داد  و بیان کرد: ما پس از دریافت هشدارهای هواشناسی به تمام پایگاه‌ها و نیروهای امدادی استان اعلام آماده‌باش کردیم تا در صورت وقوع حادثه آمادگی لازم را داشته باشند.

وی به آمادگی تمام نیروهای امدادی اشاره کرد و افزود: با وقوع بارش‌های اخیر حتی چند تیم در شعب شهرستان خرم‌آباد مستقر کردیم تا اگر مشکلی پیش آید نیروها را سریع اعزام کنیم.

معاون امداد و نجات جمعیت هلال احمر لرستان عنوان کرد: در پی شدت بارش‌ها در شهرستان خرم‌آباد و کوهدشت مشکل داشتیم به‌طوری که در کوهدشت دو منزل مسکونی دچار آبگرفتگی شد و آب چند رأس گوسفند را با خود برد که برای آنها تشکیل پرونده داده و اقدامات اولیه را انجام دادیم.

وی با توجه به آبگرفتگی روستاهای جنوب خرم‌آباد گفت: دو روستا در جنوب شهر خرم‌آباد مشکل قطعی راه ارتباطی داشت که بازگشایی شد.

امرایی تصریح کرد: بنابه دستور فرماندار خرم‌آباد برای منطقه کهریز اعلام آمادگی کردیم، چون در این منطقه رودخانه وجود دارد، تمام تجهیزات مورد نیاز را نیز آماده‌به‌کار کردیم تا در صورت اتفاق به‌کار گرفته شوند.

وی اظهار داشت: در شهرستان پلدختر نیز با شکسته شدن یک پل راه ارتباطی ۸۰۰ خانوار قطع شده که به‌محض اینکه اعلام کنند به کمک نیاز دارند آمادگی داریم کمک کنیم.

معاون امداد و نجات جمعیت هلال احمر لرستان افزود: برای منطقه کرگانه در خرم‌آباد نیز اعلام آماده‌باش کردیم به‌طوری که اسکان‌هایی در نظر گرفته شد تا در صورت نیاز در اختیار مردم گذاشته شود.

وی عنوان کرد: با توجه به بارندگی‌های اخیر استان مردم هوشیار باشند و جوانب احتیاط را رعایت کنند؛ افرادی هم که کنار رودخانه‌ها خانه دارند نیز از نزدیکی اطفال خود به حریم رودخانه جلوگیری کنند و در صورت اتفاق به ندای امداد و تلفن ۱۱۲ تماس بگیرند.

 مشکل پل‌های روستایی شهرستان پلدختر برطرف می‌شود

غلامرضا آقامیرزایی اظهار داشت: در پی بارش‌های چند روز اخیر در استان چند واحد دامداری دچار خسارت جزئی شد.

وی افزود: پیش از این اعلام شد در یکی از روستاهای استان، آب ۸۰ تا ۱۰۰ راس گوسفند یک دامدار را با خود برده است اما بر اساس بررسی و تائید جهاد کشاورزی و دامپزشکی تعداد دام‌ها بسیار پایین تر از تعداد مذکور بوده به همین دلیل بررسی مجدد انجام می‌شود.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری لرستان در رابطه با وضعیت پل‌های شهرستان پلدختر نیز عنوان کرد: بارش شدید باران سبب آبگرفتگی پل موقت کنار پل طاق عباسعلی شد، سیلاب ۱۲ فروردین نیز پل اصلی را با خود برده بود که پل جدید ساخته شد اکنون نیز عرشه پل جدید طاق عباسعلی نصب شده  و تردد عابران پیاده  بر روی آن انجام می‌شود.

آقامیرزایی گفت: درصورت مساعد بودن هوا پل موقت کنار پل طاق عباسعلی ترمیم می‌شود، پل اصلی نیز بنا به گفته فرماندار پلدختر فردا عبور و مرور بر روی آن برقرار می‌شود و خودروها نیز می‌توانند بر روی آن عبور کنند.

وی با بیان اینکه مشکل پل بن لار برطرف شده است و هم اکنون هیچ راه ارتباطی در پلدختر قطع نیست گفت: بنا به گفته فرماندار پلدختر مشکل ارتباطی روستایی این شهرستان تا سه یا چهار روز آینده برطرف و تردد هموار می‌شود.

بهروز مرادپور مدیرکل هواشناسی لرستان  نیز در جمع خبرنگاران این شهرستان در رابطه با وضعیت آب و هوای استان در ساعات و روزهای آینده اظهار داشت: با توجه به نقشه‌های هواشناسی امروز شاهد فعالیت سامانه بارشی بر روی منطقه هستیم به‌طوری که برای همه نقاط استان به ویژه نورآباد، رومشکان، شمال کوهدشت، نواحی از پلدختر، دوره چگنی، خرم‌آباد، نواحی از بروجرد و دورود دارای کمینه بارش ۱۰ و بیشینه ۲۰ میلی‌متر هستیم.

وی با بیان اینکه بارش‌های استان رگباری همراه با رعد و برق و احتمال تگرگ است افزود: پیش‌بینی می‌شود میزان بارش‌های استان (نقطه‌ای) به بیش از ۲۰ میلی‌متر برسد.

مدیرکل هواشناسی لرستان با اشاره به اینکه روز سه‌شنبه در ساعات بعد از ظهر و غروب شاهد افزایش ابر و بارش‌های رگباری و پراکنده هستیم عنوان کرد: بارش‌ها با کمینه و بیشینه به ۲ تا ۶ میلی‌متر می‌رسد.

وی در رابطه با وضعیت هوای روز چهارشنبه در استان نیز بیان کرد: در این روز شرایط ناپایدار منطقه تقویت شده و از همان ساعات قبل از ظهر برای همه نقاط استان به ویژه نورآباد، کوهدشت، خرم‌آباد، دوره چگنی، الشتر و بروجرد، دورود و نواحی از الیگودرز و شول آباد دارای کمینه و بیشینه بارش ۱۰ تا ۱۵ میلی‌متر خواهیم بود.

مرادپور گفت: روز پنجشنبه در لرستان بارش خاصی نداریم تنها در بعد از ظهر در نواحی جنوب شرق احتمال رگبار پراکنده وجود دارد و براساس نقشه‌های هواشناسی از روز جمعه تا سه‌شنبه هفته آینده جوی آرام بر منطقه حاکم است.

اگر در زمان نزول بارش باران تهمیدات لازم به کار گرفته شود، اگر زیر ساخت‌ها مهیا باشد و اگر کمبود امکاناتی برای مقابله با آبگرفتگی‌ها نباشد مردم از ادامه بارندگی‌ها و شدت بارش‌ها هراس ندارند و می‌توانند به جای ترس و دلهره لبخند بر لبشان داشته باشند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 514052 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟