جزیره شنی 9 دانش آموز تهرانی را نجات داد

ظهر دیروز خبری تکان دهنده روی خروجی سایت‌های خبری قرار گرفت. «9 دانش‌آموز پسر پس از باز شدن آب سد لتیان در رودخانه خجیر مفقود شده‌اند»...

دقایقی بعد تیم‌های اورژانس و آتش‌نشانی برای بررسی ماجرا خود را به پشت سد ماملو منطقه خجیر رساندند. با توجه به گزارش‌های اولیه 4 دستگاه آمبولانس و مأموران سه ایستگاه آتش‌نشانی با تجهیزات غواصی و قایق‌های بادی برای امدادرسانی به حاشیه رودخانه رفتند. ارتفاع آب به حدی بود که درختان حاشیه رودخانه تا نیمه زیر آب رفته بودند. اما امدادگران بر خلاف گزارش‌های اولیه 9 پسر نوجوان را که وحشت زده روی تپه‌ای شنی شبیه جزیره در میان آب‌های خروشان رودخانه گرفتار شده بودند سالم پیدا کردند.

در نخستین گام بلافاصله دستور بسته شدن آب سد داده شد. اما همچنان ورود به آب حتی با تجهیزات کامل هم امکانپذیر نبود و تنها راه نجات استفاده از بالگرد بود. حدود ساعت یک ظهر، بالگرد سازمان امداد و نجات هلال احمر به محل اعزام شد و در عملیاتی نفسگیر نوجوانان گرفتار بدون هیچ آسیبی سوار بر هلیکوپتر شده و به خشکی انتقال یافتند.

از آنجا که 9 پسر نوجوان بیش از سه ساعت شرایطی دلهره آور را پشت سر گذاشته بودند تیم‌های اورژانس آنها را معاینه کرده و سلامت‌شان تأیید شد.

مجوز برای جمع‌آوری زباله

حدود 30 پسر نوجوان 15، 16 ساله که از اعضای پایگاه بسیج مسجد امام حسن مجتبی(ع) مشیریه بودند پس از نجات روی زیر‌اندازی حصیری نشسته بودند و سعی داشتند با خوش و بش کردن از اضطرابی که ساعتی قبل پشت سر گذاشته بودند رها شوند. چهره هایشان خیس از عرق و سرخ شده بود. 9 نفری که در جزیره شنی گیر افتاده و با بالگرد نجات یافته بودند، می‌گفتند: «هیچ اتفاقی نیفتاده. خدارو شکر سالم هستیم. آب کمی بالا آمده بود و ما هم آسیبی ندیدیم.»

یکی از آنها به خبرنگار ما گفت: «ساعت 8 و نیم صبح برای پاکسازی رودخانه از زباله‌ها به این محل آمدیم. آب تمیز بود و تا زیر زانویمان می‌رسید. هر کس جایی مشغول بازی بود. مدتی گذشت که ناگهان آب بالا آمد. 9 نفر از بچه‌ها که به وسط آب رفته بودند گیر افتادند. اما توانستند خودشان را به روی تپه شنی که بالاتر از سطح آب بود برسانند و پناه بگیرند. هیچ راهی برای دسترسی به آنها نبود. با اورژانس و آتش‌نشانی تماس گرفتیم و بعد از حدود 2 ساعت بالگرد هلال احمر آمد و بچه‌ها نجات پیدا کردند. ما از محیط زیست مجوز داشتیم. حتی قرار بود با نایلون‌هایی که در اختیارمان بود از صحنه جمع‌آوری زباله‌ها فیلم و عکس تهیه کنیم که این اتفاق افتاد.»

یکی دیگر از آنها جلو آمد و ادامه داد: «آب خیلی بالا نبود و ما چهار تا چهار تا وارد آب می‌شدیم اما همه چیز یکدفعه اتفاق افتاد و گرفتار شدیم.»

مرتضی گودرزی، مسئول مؤسسه فرهنگی مسجد امام حسن مجتبی(ع) نیز به خبرنگار ما گفت: «از اول تابستان ما هر چند وقت یک بار به این منطقه می‌آییم. اینجا تفرجگاه است و خانواده‌ها هم می‌آیند اما برای اردو بدون مجوز راه نمی‌دهند. حدود 5 روز قبل نامه‌ای با امضای رئیس اداره پارک‌های ملی خجیر و سرخه حصار برای پایگاه فکس شد و ما هم امروز طبق برنامه برای پاکسازی منطقه آمدیم. بازرسی ورودی منطقه با دیدن مجوز، ما را به داخل راه داد و حرفی از باز شدن سد و بالا آمدن آب نشد. این شرایط شاید برای بومی‌های منطقه پرخطر نباشد اما بچه‌های ما سنشان کم بود و ممکن بود هر اتفاقی برایشان بیفتد. ما هم مثل همیشه به حاشیه رودخانه رفتیم که این اتفاق افتاد. گفتند از روز شنبه هشدار داده بودند که می‌خواهند سد را باز کنند البته بنر و اطلاعیه هم برای باز شدن سد زده بودند اما وقتی کسی مانع ورود ما نشد تصور نمی‌کردیم خطری وجود داشته باشد.»

مدیرکل مدیریت بحران استانداری تهران در این باره گفت: با وجود آنکه از روزهای قبل انجام عملیات رهاسازی آب سد لتیان اعلام شده بود و در حالت آماده باش قرار داشتیم صبح یکشنبه با حضور ۴۰ نفر در قالب اردوی فرهنگی در محدوده مواجه شدیم.

درجاتی اظهارداشت: عملیات رهاسازی آب سد از ساعت ۹ تا ۱۰:۱۰ دقیقه صبح انجام شد و در حال بازگشت بودیم که حضور این اردو به ما اطلاع‌رسانی شد.

حضور تیم‌های امدادی در کمتر از 5 دقیقه

سید جلال ملکی، مدیر روابط عمومی آتش‌نشانی تهران نیز به خبرنگار ما گفت: «ساعت 11 و 54 دقیقه گزارش گرفتار شدن نوجوانان در بستر رودخانه بخشی از جنگل خجیر به ما اعلام شد. با توجه به صعب‌العبور بودن مسیر سه ایستگاه با تجهیزات کامل در کمتر از 5 دقیقه به محل رسیدند. از آنجا که احتمال می‌رفت بچه‌ها از ترس و برای نجات خود را به آب بیندازند، نیروها همزمان با انجام عملیات سعی کردند آنها را آرام کنند. به‌دلیل شدت آب رودخانه حتی امکان بکسل کردن نیز نبود و دست آخر درخواست بالگرد شد و هر 9 نوجوان در سلامت کامل نجات یافتند.»

محمد دورآبادی، مدیر روابط عمومی اورژانس تهران نیز گفت: «این نوجوانان برای بازی به داخل آب رفته بودند اما با باز شدن سد لتیان، این رودخانه که از سد جنوبی تغذیه می‌شد پر آب شده و بچه‌ها محاصره شدند.»

سرهنگ حسنوند، فرمانده انتظامی شهرستان پردیس نیز گفت: «ساعت 12:30 دقیقه با تماس مردم متوجه شدیم تعدادی از دانش‌آموزان که برای کمپینی جهت جمع‌آوری زباله در حوزه محیط زیست اطراف رودخانه رفته بودند روی بلندی جزیره مانندی گرفتار شده‌اند که با حضور به‌موقع تیم‌های امدادی و بالگرد هلال احمر اتفاق تلخی نیفتاد.»برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 489188 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟