نشریه موندو: سکوت آزار دهنده رسانه های ایتالیا درباره سیل ایران

این نشریه آنلاین با عنوان 'سیل در ایران و تحریم های امریکا' افزود: بارش باران های شدید و مستمر باعث جاری شدن سیلاب های سهمگین در استانهای مختلف ایران شد که تا کنون بیش از 57 قربانی برجا گذاشت و خسارات شدیدی را به مناطق سیل زده وارد کرده است.

این نشریه نوشت: بیش از 25 هزار واحد مسکونی ویران شده و بیش از 100 هزار نفر مجبور به ترک خانه های خود شده اند، در استان های لرستان و خوزستان چندین روستا کاملأ به زیر آب فرورفته و نابود شده اند.

موندو افزود: مسیرهای مواصلاتی بین شهرها و روستاهای مناطق سیل زده همچنان قطع است و این مناطق بدون برق و آب آشامیدنی هستند.

این نشریه ادامه داد: صحنه های تکان دهنده و دلخراش زیادی از جاری شدن سیل و غرق شدن خودروها در آن، فروریختن پل ها و ریشه کن شدن درختان در شبکه های اجتماعی مشاهده می شود.

در عین حال ادامه بارندگی شدید در ایران، مناطق مختلفی را با خطر سرریز شدن سدها و طغیان رودخانه ها و به بار آمدن خرابی های بیشتر روبرو کرده است.

این نشریه نوشت: مقامات ایرانی در روزهای گذشته انگشت اتهام را به سوی تحریم های امریکا نشانه رفته اند.

محمد جواد ظریف در حساب توییتر خود نوشت 'سیاست فشار حداکثری دونالد ترامپ که نقض آشکار قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل و فرمان دیوان بین المللی دادگستری است، موجب اختلال در کمک رسانی هلال احمر ایران به مناطق آسیب دیده از سیل بی سابقه شده است. این فقط جنگ اقتصادی نیست، بلکه تروریسم اقتصادی است'.

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، نیز اعلام کرد که دولت امریکا حساب‌ های هلال احمر ایران را بسته و به این ترتیب از رسیدن کمک‌ های خارجی به ایران ممانعت کرده است.

علی اصغر پیوندی، رئیس جمعیت هلال احمر ایران، اعلام کرده که این سازمان امدادرسانی می بایست از تحریم های امریکا مصونیت داشته باشد اما دقیقأ به دلیل تحریم ‌های امریکا و مسدود شدن حساب های این نهاد دسترسی آن به سامانه سوئیفت برای جذب کمک های بین المللی غیرممکن شده است.

روزنامه 'لارپوبلیکا' نیز با عنوان 'ایران غرق در سیلاب، 70 قربانی و تخلیه شش شهر' نوشت: سه هفته بارندگی و جاری شدن سیلاب در ایران باعث جان باختن حداقل 70 نفر و زیرآب رفتن مناطق وسیعی از این کشور بویژه استانهای خوزستان ، گلستان و لرستان شده است.

استان خوزستان بیش از دیگر استان های ایران از جاری شدن سیل آسیب دیده و 400 هزار نفر از اهالی آن در معرض خطر قرار دارند.

در دو هفته گذشته 70 شهر ایران تخلیه شده و روز گذشته دستور تخلیه شش شهر دیگر نیز صادر شده است.

بارش باران های سیل آسا در ایران از 19 مارس( 28 اسفند 97) تاکنون باعث زیر آب رفتن 1900 روستا و شهر کوچک و اسکان اضطراری 86هزار نفر شده است. برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 468212 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟