سین هشتمی که ویرانگر بود
حجم ویدیو: 607.53K | مدت زمان ویدیو: 00:00:13

به گزارش گروه حوادث رکنا، تعطیلی رسانه‌های مکتوب در این ایام باعث شد تا فیلم‌ها و عکس‌های سیلاب اخیر در فضای مجازی دست به دست شود و با دیدن آنچه بر سر مردم آمده است آهی از نهادمان برآید.حالا دیگر سین هشتم اثر مخرب‌اش را گذاشته و هزاران نفر را بی‌خانمان کرده است. اما همین سیل باعث شد تا بار دیگر نواقص و کمبودها و نبود مدیریت بحران در زمان وقوع خطرات و بلایای طبیعی خودنمایی کند. موازی کاری‌ها باعث شد تا بسیاری منتقد باشند که ماحصل امدادرسانی‌ها مطلوب نبوده است. با وجود حضور بسیاری از ارگان‌ها و نهادها هنوز مشخص نیست که به‌طور دقیق و رسمی چند نفر در این سیل جانشان را از دست داده‌اند و چند نفر مصدوم شده‌اند حتی معلوم نیست از جانباختگان چه تعدادی زن و بچه بوده‌اند و چه تعدادی مرد. از سوی دیگر برخی به‌دنبال جمع کردن کمک‌های نقدی و غیرنقدی هستند و از طرفی پلیس هم هشدار می‌دهد که هیچ کمکی به افراد غیر مسئول نکنید و... این موارد و مسائلی دیگر نشان می‌دهد که در بحث مدیریت بحران با مشکلات جدی روبه‌رو هستیم و برای بهبود این مسأله در شرایط بحرانی باید تدبیری تازه اندیشید.

برقراری امنیت؛ اولویت پلیس در مناطق سیل زده
سردار حسین اشتری، فرمانده ناجا که چند روزی است برای بررسی وضعیت مناطق سیل زده به لرستان و خوزستان سفر کرده است، گفت: عمق فاجعه در مناطق سیل‌زده بسیار بزرگ است البته مردم توقعات بجایی دارند که امیدواریم با همت هرچه بیشتر مسئولان رفع شود. تلاش مردم برای کمک به سیل زدگان ستودنی است اما توزیع کمک‌های مردمی در این مناطق کم و ناکافی است. بایستی ضمن برنامه‌ریزی، اقدامات لازم از سوی سازمان‌های خدمت رسان نظیر هلال احمر برای توزیع کمک‌های مردمی به هموطنان آسیب دیده از سیل انجام شود. ما علاوه بر نیروهای استانی در مناطق سیل زده، بیش از یک هزار نیروی کمکی نیز به این مناطق اعزام کرده‌ایم و با تمام ظرفیت در کنار دیگر مسئولان پای کار هستیم. وظیفه نیروی انتظامی، ایجاد و تأمین امنیت است که این مأموریت مهم را با تمام توان انجام داده و در این راه از هیچ تلاشی فروگذار نخواهیم کرد. در این مدت با استقرار کامل نیروهای انتظامی و گسترش چتر امنیتی ناجا، امنیت مطلوبی در سطح استان‌ها و مناطق سیل زده حاکم است اما برای کاهش سرقت نیازمند تعامل سازنده معتمدان محل و ریش سفیدان و مردم با نیروهای پلیس هستیم.
مردم اموال بدون صاحب را تحویل پلیس دهند
سرهنگ امینی، معاونت اجتماعی پلیس آگاهی ناجا به «ایران» گفت: «پس از وقوع زلزله برای امنیت منطقه و پیشگیری از سرقت‌ها؛کنترل‌ها را افزایش داده‌ایم. همچنین تمهیداتی را فراهم کرده‌ایم که مردم بتوانند اموال بدون صاحب را به مراکزی که پلیس مشخص کرده تحویل دهند. علاوه براین هرگونه نقل و انتقال وسایل خانگی تحت نظارت ما قرار دارد و اجازه سوءاستفاده به کسی نمی‌دهیم.» وی افزود:«مردم در نظر داشته باشند که برای جلوگیری از کلاهبرداری کمک‌های خود را فقط به شماره حساب‌های ارگان‌های رسمی و اعلام شده واریز کنند و به پیامک و تماس افراد ناشناس برای کمک توجه نکنند.»
امنیت کامل در پلدختر
سردار حاجی محمد مهدیان نسب، فرمانده انتظامی لرستان گفت: تاکنون حتی یک مورد سرقت در منطقه سیل زده پلدختر نداشته‌ایم و توزیع اقلام امدادی و غذایی با حضور ناجا نظم‌دهی شده است. از ساعت اولیه سیل ۲۰۰ نفر از همکاران را علاوه بر همکاران پلدختر به منطقه اعزام کرده‌ایم. تیم‌ها از اولین ساعت تا الان حضور داشته و همه محلات را دیده و با مردم صحبت کرده‌ایم.
نیروهای ما کوچه به کوچه با کاور پلیس و یگان ویژه مستقر هستند، الان مشکل امنیتی نداریم، فقط در توزیع مشکل بود که از دیروز نظم دهی شده است و به معنای واقعی به کمک‌ها نیازمندیم.
قطع شدن راه‌های ارتباطی بزرگ‌ترین مشکل امدادرسانی است
مرتضی سلیمی رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر در گفت‌و‌گو با خبرنگار حوادث «ایران»در رابطه با وضعیت حال حاضر سیل زدگان عنوان کرد: نیروهای سازمان امداد و نجات از همان ابتدای وقوع سیل در گلستان با جدیت و به‌طور شبانه روزی در حد توان و بضاعت کارشان را آغاز کردند و در ادامه هم که سیل سایر استان‌ها را درگیر کرد ما هم با تلاش همه جانبه به سیل زدگان کمک کردیم.
وی در ادامه تصریح کرد: هم‌اکنون و با گذشت چند روز از وقوع سیل در استان‌های شمالی و شیراز و لرستان بر سیل زدگان پلدختر متمرکز شده‌ایم و تاکنون علاوه بر ارائه وسایل ضروری مثل وسایل گرمایشی و پتو آذوقه 4 هزار نفر را هم در این منطقه فراهم کرده‌ایم.رئیس سازمان امداد و نجات در رابطه با مشکلات کنونی مناطق سیل زده گفت: دو مشکل اساسی مانع امدادرسانی به مناطق سیل زده شده است. یکی اینکه در بسیاری از مواقع راه‌های ارتباطی بر اثر سیل از بین رفته است و همین مسأله باعث شده تا ما به سختی بتوانیم کار امدادرسانی را انجام دهیم. شاید برخی عنوان کنند که سازمان امداد و نجات مجهز به بالگردهایی است که می‌تواند آذوقه و کمک‌های اولیه را به مصدومان برساند اما وضعیت جغرافیایی و بدی آب و هوا باعث شده تا ما نتوانیم به نحو مطلوبی از بالگردها برای امدادرسانی استفاده کنیم.مشکل دوم هم بی‌برنامگی در توزیع مایحتاج و آذوقه به سیل زدگان بود که این مشکل از روز پنجشنبه با همکاری نیروی انتظامی رفع شد و آسیب دیدگان به طور منظم و مشخص از امکانات امدادی و همین‌طور مایحتاج لازم استفاده می‌کنند. البته جا دارد که از نیروی انتظامی بابت برقراری امنیت در روزهای گذشته هم قدردانی کنم که این موضوع در امدادرسانی نیروهای امداد و نجات کمک مضاعفی کرد.مرتضی سلیمی رئیس سازمان امداد و نجات درباره امدادرسانی در حوادث جوی گفت: طی ۴٨ ساعت گذشته ٢٣ استان آذربایجان شرقی و غربی، اردبیل، اصفهان، ایلام، بوشهر، تهران، خراسان‌ جنوبی، رضوی، شمالی، خوزستان، زنجان، سمنان، فارس، قزوین، کردستان، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، گلستان، لرستان، مازندران، مرکزی و همدان درگیر سیل و بارندگی شدید بودند که در ۴۸ ساعت گذشته به بیش از ۵ هزار نفر امدادرسانی شده است.وی با اشاره به امدادرسانی در ١٢٣ شهر، روستا، مناطق عشایرنشین و محور‌های کوهستانی افزود: تا 72 ساعت گذشته نیز به ۳ هزار نفر اسکان اضطراری داده شده است.
سلیمی در پایان ضمن تشکر از حمایت‌های مردمی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه در روزهای اخیر شاهد تمایل زیاد نیروهای مردمی برای کمک به سیل زدگان بوده‌ایم اما در حال حاضر بهترین کمک حمایت‌های مادی و نقدی است و حضور افراد نمی‌تواند کمکی به سیل زدگان کند.
بیماران پرخطر را شناسایی کرده‌ایم
رئیس اورژانس کشور هم ضمن اعلام تلفات سیل اخیر عنوان کرد: در سیلاب اخیر تاکنون 70 نفر فوت و 791 نفر مصدوم شده‌اند که از این تعداد 45 نفر، مجروح بستری داریم.پیرحسین کولیوند عنوان کرد: وضعیت بهداشتی در مناطق سیل زده مطلوب است و کمبود تجهیزات نداریم. یک بیمارستان سیار مدرن توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در پل دختر برقرار شده، بیمارستان اورژانس نیز فعال است و مشکل خاصی از نظر امکانات و پذیرش بیماران نداریم. بیماران دارای ریسک بالا مانند دیابتی‌ها و بیماران قلبی و زنان باردار تا حدود زیادی شناسایی شده‌اند. همچنین تیم‌های روانپزشکی و روانشناسی نیز به این مناطق اعزام و به‌صورت محله محور در حال خدمت‌رسانی هستند.
کولیوند درباره احتمال شیوع بیماری‌های واگیر پس از سیل گفت: وقوع سیل، با خطراتی همچون شیوع بیماری‌های واگیر و عفونی همراه است. اما از ابتدای سیل در کل مناطق آسیب دیده چه در شمال و نیز جنوب کشور هیچگونه بیماری واگیرداری مشاهده نشده است.وی افزود: چهارمین تیم عملیات ویژه اورژانس را از تهران به شهرهای «پلدختر» و «معمولان» اعزام کردیم و به همراه این تیم، خودروهای آمبولانس، خودروهای عملیاتی، پزشک طب اورژانس و 40 نفر از فوریت‌های پزشکی نیز روانه این مناطق شده‌اند.
آمار کشته شدگان را بر اساس واقعیات اعلام می‌کنیم
دکتر احمد شجاعی رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور در خصوص تفاوت آمار کشته شدگان سیل‌های اخیر در شهرهای کشور گفت: در حال حاضر ممکن است مردم با آمارهای متفاوت و ضد و نقیضی روبه‌رو شوند. مثلاً اورژانس بیش از 70 نفر را به‌عنوان کشته شدگان سیل در شهرهای مختلف کشور اعلام کند اما ما آمار کمتری را به‌عنوان کشته شدگان اعلام کنیم که این موضوع به این علت است که ما تا زمانی که جسدی را تحویل نگیریم و یقین پیدا نکنیم که فوت اشخاص به علت سیل بوده است، آن را جزو آمار کشته شدگان رسمی اعلام نمی‌کنیم. اما اورژانس اگر شخصی در جریان سیلاب ناپدید شده باشد هم جزو آمار کشته شدگان اعلام می‌کند، حال آنکه ممکن است فرد گمشده زنده مانده باشد. بنابراین در حال حاضر تعداد کشته شدگان رسمی و قطعی سیلاب‌های اخیر در کشور 67 نفر است.رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور با ذکر جزئیات فوت افراد در استان‌ها به تفکیک عنوان کرد: استان فارس 21 نفر، لرستان 16 نفر، گلستان 9 نفر، مازندران 7 نفر، همدان 5 نفر، کهگیلویه و بویراحمد 3 نفر و خوزستان 2 نفر، کرمانشاه، سمنان، خراسان رضوی، قم و محور قزوین – رشت هرکدام 1 نفر؛جمعاً 67 فوتی ناشی از وقوع سیلاب در نیمه نخست سال 98 است.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 467493 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟