چشم آسیب دیده نباید شسته شود

به گزارش حروه حوادث رکنا، محمد غلامی روز یکشنبه با توصیه نسبت به دوری کردن از مواد محترقه اظهار داشت: آسیب های چشمی گاهی آنقدر شدید هستند که منجر به تخلیه چشم و نابینایی می شوند.

وی افزود: برای کاهش حداکثری آسیب به بینایی و زیبایی چشم ها، در صورت بروز آسیب چشمی باید فورا به پزشک معالج مراجعه و از انجام هرگونه خوددرمانی پرهیز شود.

غلامی اظهار داشت: در صورت آسیب، چشم ها و پلک های مصدوم نباید مالیده شوند زیرا گاهی آسیب های چشمی در مراحل اولیه علایم زیادی ندارند و ظاهر بدی ایجاد نمی کنند ولی می توانند عواقب ناگواری داشته باشند.

دستمال روی چشم آسیب دیده نگذارید

وی ادامه داد: بهترین کار این است که چشم آسیب دیده با یک وسیله در دسترس مانند لیوان یک بار مصرف یا مقوایی که به شکل مخروط یا استانه درآمده است، پوشانده شود و بیمار سریعا به اورژانس مراکز درمانی مراجعه کند.

غلامی افزود: قرار دادن دستمال، پنبه یا گاز استریل روی چشم ها یا استفاده کردن از پماد و قطره چشمی و حتی شستن چشم‌ها می تواند آسیب‌های چشمی را تشدید کند.

به بیمار مسکن ندهید

این پزشک تصریح کرد: تا رسیدن به اورژانس چشم پزشکی از مصرف هرگونه مسکن خودداری شود و به مصدوم مواد غذایی داده نشود تا در صورت نیاز به جراحی، بتوان در اولین فرصت، این کار را انجام داد.

غلامی، چشم را از مهمترین مواردی دانست که در پی استفاده از مواد محترقه در شب چهارشنبه سوری پایان سال آسیب شدیدی می بیند و گفت: در برخی موارد با سوختگی های بسیار شدید مواجه هستیم که طی آن فرد بینایی خود را از دست می‌دهد.

وی اظهار داشت: در موارد دیگر، چشم ترکیده و تمام محتویات آن بیرون می‌آید به طوری که مجبور می‌شویم چشم را تخلیه کنیم.

بر اساس مطالعات انجام شده حدود یک چهارم حوادث شب چهارشنبه آخر سال مربوط به ناحیه چشم است و بیشتر نوجوانان و جوانان 16 تا 20 سال دچار اینگونه حوادث می شوند. این حوادث در نیم تا یک درصد این افراد منجر به نقص عضو بر اثر تخلیه چشم می‌شود.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 464943 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟