گزارش لحظه به لحظه نجاب ۹ زن و مرد ناپدید شده در ارتفاعات خلیل  ارومیه

جزئیات عملیات از زبان نجاتگر پایگاه سیلوانا به شرح زیر است؛
با تماس ستاد در ساعت ۱۴ روز یکشنبه مورخه ۲ اردیبهشت ۹۷ مبنی بر مفقودی ۹ نفر در ارتفاعات خلیل تیم کوهستان سیلوانا با تجهیزات کامل عازم منطقه می شود، در نزدیکی دره ربط با هماهنگی سپاه در منطقه معلوم می شود که نفرات به دسته های ۷ نفره و دو دسته یک نفره تقسیم شده اند، در این بین یک نفر ۲۴ ساله احتمال قوی فوت کرده، و یک نفر حدودا ۶۰ ساله داخل ماشین در کنار پاسگاه نزدیک قله خلیل گیر کرده و ۷ نفر باهم در دره ای مسیر خود را گم کرده اند، با این تفاسیر تیم دوم از شعبه ارومیه عازم منطقه می شوند، با رسیدن به افراد در کنار دره ربط، با تماس با ۷ نفر که به اظهار آنها در دره ای که سد شهرچای نمایان است در حال نزدیک شدن به سد هستند که رودخانه ای پر آب دارد، که نمایانگر دره جرمی به سمت برده سور هست، به دستور ستاد در حال تقسیم نجاتگران به دو تیم بودیم که یک تیم به سمت خلیل و تیم دوم به سمت برده سور راهی شدند که تماس آنها با سپاه مبنی بر اینکه ما مسیر را پیدا کردیم باعث شد که تیم با استفاده از هایلوکس تا یک مسیری به سمت سایت پروازی خلیل حرکت کند.
در میانه راه حجم برف باعث شد ماشین در کنار جاده نظامی پارک کرده و تیم پیاده مسیر را ادامه دهد، بعد از نیم ساعت ماشین های لندکروز و پاترول را که قبل از ما به بالا حرکت کرده بودند مشاهده کردیم.
فامیلهای مفقودی بودند که راهی منطقه شدند و به علت حجم برف پارک کرده و پای پیاده به منطقه رفتند.
تیم نجات هلال احمر با آشنایی به منطقه و GPS مسیر در برف با حجم بالای ۶۰ سانت، کولاک و باد شدید در حال حرکت بودند که نفرات بومی در حال برگشت به علت سرمای شدید به پایین دیده شدند.
با پرس جو از آنها مشخص شد چند نفر از آنها بدون تجهیزات در بالا مانده اند که به مسیر ادامه دادیم، در نزدیکی قله در ساعت ۲۰:۳۰ به علت تاریکی هوا و کولاک شدید با تماس با ستاد دستور بر برگشت به پایین داده شد، در همین حال نوری مشاهده شد پس مسیر را دوباره ادامه دادیم و شخص مفقودی با نام خضر مام کاوه را یافتیم، با گرفتن شرح حال و پرسش در مورد فرد دوم مشخص شد وی از مکان فرد دیگر که قبلا اظهار کرده بودند که فوت شده خبری ندارد، افراد آشنا مفقودی که در کنار دره ربط از مسیر پایین در حال حرکت بودند نیز مشاهده شدند و با تفهیم مسیر به آنها، همگی در یک گروه به سمت پایین حرکت کردیم.
در ساعت ۲۲:۱۵ در دهانه دره ربط بودیم و با هماهنگی شعبه ارومیه تیم برای استراحت به پایگاه سیلوانا عازم شد تا صبح روز دوشنبه دوباره برای یافتن تنها فرد مفقودی عازم منطقه شویم.
پس از یافتن فرد گیر کرده در ارتفاعات خلیل به صورت زنده در روز یکشنبه ۲ اردیبهشت ۹۷، تیم برای استراحت بعد از یک عملیات طاقت فرسا در ارتفاع بالا با شرایط جوی بسیار وحشتناک با سرعت باد ۶۰ کیلومتر بر ساعت و دمای ۱۵ درجه زیر صفر و ارتفاع برف بیش از یک متر در بعضی مناطق، عازم پایگاه کوهستانی سیلوانا شد، با هماهنگی های انجام شده قرار بر این شد صبح روز دوشنبه، سوم اردیبهشت ۹۷ دوباره بعد از تجدید قوا عازم منطقه شویم، با هماهنگی فردی به نام فرهاد بومی راژان قرار بر این شد صبح تعدادی قاطر برای کمک بیاورد، ساعت ۷ بیدار باش و با جمع جور کردن دوباره تجهیزات، و بستن زنجیر چرخ بر روی دو هایلوکس، تیم ساعت ۸:۴۵ از پایگاه خارج شد و به سمت جاده نظامی کوه خلیل حرکت کرد.
خوشبختانه نیروهای داوطلب خود جوش نیز در دهانه دره ربط در حال اعزام به سمت ارتفاع بودند، لباس کوهنوردی عده ای توجه بنده را به خود جلب کرد که با پرس و جو متوجه شدم فرد مفقودی توسط پدر زن یکی از کوهنوردان پیرانشهر به سرپرستی قبول شده بود، که باعث شده تیمی از باشگاه هل گرد وارد منطقه شوند، خلاصه به راه خود در برف که دیشب هم بر حجم آن اضافه شده بود ادامه دادیم، در ساعت حدودا ۱۲ به، کنار لندکروز گیر کرده در برف، که شب گذشته فرد مفقودی دیگر را زنده یافته بودیم رسیدیم.
با استراحتی چند دقیقه ای، در باد شدید یال انتهایی پاسگاه، در برف با ارتفاع حتی ۳ متر در بعضی مناطق، به سمت محل مفقودی در حال حرکت بودیم، تقریبا در ساعت ۱۳ به محل پشت پاسگاه به سمت رخ به رخ با قله شهیدان رسیدیم، لازم به ذکر است ارتفاع در این محل ۳۲۱۵ متر بود، خوشبختانه بار مفقودین را که ۲ روز پیش رها کرده بودند یافتیم، دو تن از مفقودین کنارمان بودند برای کمک برای یافتن نفر آخر مفقودی، ولی متاسفانه دقیقا آن نفراتی که تا لحظه آخر کنار فرد مفقودی بودند حضور نداشتند.
دلیل این عمل سرمازدگی و ازبین رفتن مچ پای راست یکی و ترس شدید از منطقه دیگری اعلام شد، حال با این تفاسیر در حجم برف بالای ۲ متر و منطقه وسیع، کار برای یافتن مفقودی سخت می شد، با هماهنگی و جمع کردن افراد و نیروهای خودجوش قرار بر این شد به صورت ردیفی با فاصله ۱.۳۰ متر از هم همانند عملکرد میل سونداژ، با استفاده از باطوم و چوب دستی های مردم خودجوش، منطقه را وجب به وجب بگردیم.
دقیقا ساعت ۱۵:۰۰ بود که به تیم و مردم اعلام کردم نهایتا یک ساعت وقت برای جست جو باقیمانده، پس هماهنگ شوید با افراد حاضر در پایین و زنگ بزنید جای دقیق را بپرسید، که با تماس تلفنی با افراد مفقودی، مشخص شد جسد مفقودی با فاصله ۵۰۰ متر از بارها در پایین دره جایی که آنتن نمیدهد داخل کیسه خواب، به علت وضعیت جوی خراب و عدم توانایی همراهانش در کشیدن فرد به بالا رها شده ( فرد دو روز پیش در هوای بسیار بد در حال بالا آمدن از دره سر میخورد و به پایین پرت می شود سپس به علت سرمای استخوان شکن توانایی خود را از دست میدهد، همراهانش سعی در گرم کردن وی با استفاده از کیسه خواب میکنند و تلاش برای کشیدنش به سمت بالا در شیب بالا و هوای خراب نتیجه نمیدهد، لذا چون خود نیز در حال از دست دادن جان خود بوده اند فرد را رها میکنند)، که خوشبختانه در ساعت حدودا ۱۵:۴۵ فرد مفقودی در زیر یک متر برف دقیقا در همان محل یافت شد.
با آوردن کیسه جسد و بستن وی با طناب، فرد در یک شیب بالای ۶۰ درجه در برفی عمیق و نرم به سختی به بالا کشیده شد، سپس با استفاده از قاطرها وی را بسته و به پایین حمل کردیم، ارتفاع برف به حدی بود که قاطرها توان راه رفتن در برف را نداشته و تا گردن در برف فرو می رفتند.
سرانجام با همکاری مردم و اهالی خودجوش توانستیم فرد مفقودی را بیرون بکشیم و به سختی حرکت امکان پذیر بود پس حدودا ساعت ۱۹:۲۵ فرد فوتی را تحویل پاسگاه دادیم.
نجاتگر امین عسگری دولاما”

اخبار اختصاصی سایت رکنا را از دست ندهید:

موش ها ساندویجی ایستگاه متروی تجریش را تسخیر کردند! + فیلم تکاندهنده

ازدواج شوم زن مطلقه با پزشکی که تو زرد از آب درآمد

مرتضوی را بدون ریش و سبیل صبح زود دستگیر کردند / گزارش میدانی 2 خبرنگار از مخفیگاه دادستان سابق تهران

راز حضور یک زن در مخفیگاه ویلای سعید مرتضوی لو رفت!

صحنه ای وحشتناک از پخته شدن 2 مرد مهابادی در پیکان + فیلم 16+

اولین عکس ها از مخفیگاه سعید مرتضوی / دست و پای او را گرفتند و بردند + فیلم و گفتگو

آزار شوم یک مدل زن در حمام باشگاه زنانه + عکس

راز امامزاد‌ه‌ای جعلی در فشافویه تهران برملا شد / خواب یک زن تنها سند بود! + عکس

مرشد پیر سرشناس دختر 16 ساله را به خلوتگاه برد + عکس

نقشه پلید 2 مرد برای عروس خانم یک هفته ای!