شمار قربانیان زلزله ترکیه به 300 نفر رسید
حجم ویدیو: 1.02M | مدت زمان ویدیو: 00:00:07

به گزارش خبرنگار حوادث رکنا به نقل از سی ان ان: سازمان زمین شناسی ایالات متحده (USGS) اعلام کرد که زمین لرزه 7.8 ریشتری درست بعد از ساعت 4 صبح دوشنبه به وقت محلی در 23 کیلومتری شرق نورداگی در استان غازیانتپ و در عمق 24.1 کیلومتری (14.9 مایلی) رخ داد. نورداگی در امتداد مرز ترکیه و سوریه قرار دارد و این زمین لرزه در چندین کشور منطقه از جمله سوریه و لبنان احساس شد.

به گفته آژانس مدیریت بلایای ترکیه، AFAD، حداقل 76 نفر در ترکیه کشته و بیش از 440 نفر زخمی شدند.

خبرگزاری دولتی سوریه سانا به نقل از یک مقام وزارت بهداشت سوریه گزارش داد که در کشور همسایه سوریه، دست کم 237 نفر کشته و بیش از 630 نفر زخمی شدند. کشته شدگان در حلب، لاذقیه، حماه و طرطوس گزارش شده است.

Syrian rescuers (White Helmets) and civilians search for victims and survivors amid the rubble of a collapsed building, in the rebel-held northern countryside of Syria's Idlib province on the border with Turkey, early on February 6, 2023.

 

بر اساس گزارش USGS، زمین لرزه روز دوشنبه قوی ترین زلزله ترکیه از سال 1939 است، زمانی که زمین لرزه ای به همان بزرگی 30000 کشته برجای گذاشت. زمین لرزه هایی با این بزرگی نادر هستند و به طور متوسط کمتر از پنج سال در هر نقطه از جهان رخ می دهد. هفت زمین لرزه به بزرگی 7 ریشتر یا بیشتر در 25 سال گذشته ترکیه را لرزاند - اما روز دوشنبه قوی ترین زمین لرزه است.

کارل لانگ، استادیار دانشکده زمین و علوم جوی دانشگاه فناوری جورجیا به سی ان ان گفت که منطقه زلزله زده روز دوشنبه مستعد فعالیت لرزه ای است. لانگ گفت: «این یک منطقه گسلی بسیار بزرگ است، اما این زمین لرزه بزرگتر از آن چیزی است که آنها در هر زمان اخیر تجربه کرده اند.

"احساس می کردم که هرگز تمام نمی شود"

Several buildings were destroyed following the powerful earthquake in southern Turkey on February 6, 2023.

 

ایاد کردی، روزنامه‌نگار که در غازی‌انتپ زندگی می‌کند و در هنگام وقوع زمین‌لرزه در اوایل روز دوشنبه نزد پدر و مادرش می‌ماند، گفت: «احساس می‌کردم که هرگز تمام نمی‌شود».

او گفت که وقتی لرزش متوقف شد، کوردی و والدینش با لباس خواب از خانه خارج شدند.

با چند اینچ برف روی زمین، آنها حدود 30 دقیقه بیرون زیر باران منتظر ماندند تا او بتواند به داخل برود تا کت و چکمه‌ها را بگیرد.

پس لرزه های شدیدی در جنوب و مرکز ترکیه احساس شده است. حدود 11 دقیقه پس از وقوع زمین لرزه اصلی، قوی ترین پس لرزه به بزرگی 6.7 ریشتر در 32 کیلومتری (20 مایلی) شمال غربی کانون اصلی زمین لرزه رخ داد. پس لرزه شدید دیگری به بزرگی 5.6 ریشتر 19 دقیقه پس از زمین لرزه اصلی رخ داد.

 

 

A destroyed apartment and damaged vehicle in Yurt neighborhood of Cukurova district after the earthquake in Adana, Turkey, on February 6, 2023.

 

کردی گفت که در کمتر از یک دقیقه پس از وقوع زمین لرزه 7.8 ریشتری تا هشت پس لرزه "بسیار قوی" رخ داد که باعث شد وسایل خانه اش به زمین بیفتد. او گفت که بسیاری از همسایگان وی پس از زلزله خانه های خود را ترک کرده بودند.

عکس‌هایی که ابعاد واقعی فاجعه را نشان می‌دهند در روزهای تعطیل در ترکیه ظاهر می‌شوند. کل ساختمان ها مسطح شده اند و میله های فلزی در سراسر خیابان ها پراکنده شده اند.

ماشین‌ها واژگون شده‌اند، در حالی که بولدوزرها برای پاکسازی آوارها کار می‌کنند.

به گفته هواشناسان CNN، طوفان زمستانی در این منطقه فاجعه را تشدید می کند.

صدها هزار نفر تحت تأثیر این موضوع هستند. سرد است. هوا بارانی است. کارن مگینیس، کارشناس هواشناسی سی ان ان، گفت: جاده ها ممکن است تحت تأثیر قرار بگیرند، یعنی غذا، معیشت شما، مراقبت از فرزندان و خانواده شما.

"هر چیزی در مورد محصولات کشاورزی یا هر چیزی که در این منطقه رشد می کند نیز تحت تاثیر قرار خواهد گرفت. پیامدهای این امر گسترده است و این منطقه را برای هفته ها و ماه ها تحت تأثیر قرار می دهد.

جستجو برای بازماندگان

سلیمان سویلو وزیر کشور ترکیه گفت که تیم های جستجو و نجات به جنوب این کشور اعزام شده اند. AFAD، آژانس بلایای طبیعی، گفت که از طریق مرکز هماهنگی واکنش اضطراری (ERCC)، برنامه بشردوستانه اتحادیه اروپا، درخواست کمک بین المللی کرده است.

به گفته فرماندار آن، علی یرلیکایا، نزدیک به 1000 داوطلب جستجو و نجات از استانبول بزرگترین شهر ترکیه اعزام شده اند.

 

 

 

 

Search and rescue operations are underway as many are fear trapped in the rubble.

 

داوود گل، فرماندار غازیانتپ، در توییتر نوشت که «زلزله در شهر ما به شدت احساس شد» و به مردم توصیه کرد بیرون از خانه منتظر بمانند و آرامش خود را حفظ کنند.

«لطفاً بیایید بیرون منتظر بمانیم. از ماشین هایمان استفاده نکنیم جاده های اصلی را شلوغ نکنیم. تلفن‌ها را مشغول نکنیم.»

به گفته آسلی آیدینتاسباس، یکی از همکاران موسسه بروکینگز، استان غازیانتپ دارای تعدادی شهر کوچک و متوسط است که جمعیت قابل توجهی از پناهندگان را در خود جای داده است.

برخی از این مناطق نسبتاً فقیر هستند. برخی مناطق شهری ثروتمندتر هستند... اما بخش های دیگری که ما در مورد آنها صحبت می کنیم و به نظر می رسد ویران شده اند، مناطق با درآمد نسبتاً پایین تری هستند."

ویدئویی از شهر دیاربکر، در شمال شرقی غازیانتپ، نیروهای امدادی را نشان می‌دهد که دیوانه‌وار تلاش می‌کنند تا بازماندگان را از زیر آوار بیرون بکشند.

 

کدخبر: 867397 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟