وحشت آمریکایی‌ها از انتقام ایران از قاتلین سردار سلیمانی

به گزارش رکنا، ایالات متحده آمریکا که نگران جان عاملان شهادت سردار سپهبد قاسم سلیمانی در برابر اجرای عدالت از سوی جمهوری اسلامی ایران است، تاکید کرد که از شهروندان خود در برابر هرگونه انتقامی حفاظت می کند.

کاظم غریب آبادی معاون امور بین‌الملل قوه قضاییه و دبیر ستاد حقوق بشر درباره آخرین اقدامات قوه قضاییه در پیگیری پرونده ترور شهید سلیمانی گفته است: ۹۴ متهم پرونده شهادت حاج قاسم سلیمانی، آمریکایی و سه متهم اصلی دونالد ترامپ، مایک پمپئو و کنت مکنزی هستند.

یک سخنگوی وزارت خارجه دولت بایدن که نامش بیان نشده است، مدعی شد: دولت بایدن متعهد است که "چنین توطئه‌هایی به نتیجه نرسد".

این سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واکنش به اظهارات مقامات ایرانی درباره سه متهم اصلی این پرونده مدعی شد: ایران به توطئه علیه شهروندان و منافع ایالات متحده برای آنچه انتقام مرگ قاسم سلیمانی می‌خواند، از جمله با تهدید مقامات فعلی و سابق آمریکا ادامه می‌دهد.

وی تصریح کرد: ایالات متحده از شهروندان خود محافظت و دفاع خواهد کرد و این شامل مقامات فعلی و سابق می‌شود.

بامداد جمعه ۱۳ دی ماه ۱۳۹۸، پهپادهای آمریکایی به دستور دونالد ترامپ رئیس جمهور تندروی سابق آمریکا، کاروان حامل سردار سپهبد حاج قاسم سلیمانی و حاج ابومهدی المهندس معاون سازمان الحشد الشعبی عراق را هنگام سفر رسمی و در خروجی فرودگاه بغداد مورد هدف تروریستی قرار داد و آنها را پس از عمری مجاهدت در مبارزه با تروریسم، به شهادت رساند.

معاون قوه قضاییه ایران در سومین سالگرد ترور سردار شهید سلیمانی گفت: دو پرونده کیفری در نظام قضایی عراق و نظام قضایی جمهوری اسلامی ایران برای رسیدگی به این جنایت مفتوح است.

سردار قاآنی: یاد شهید سلیمانی بهانه‌ای است که از همه شهیدان یادآوری شود

وی تصریح کرد: نیابت های قضایی برای ۷ کشور دیگر نیز ارسال شده، چون متهمان این پرونده فقط آمریکایی ها نیستند و همدستانی از کشورهای دیگر داشتند، مثلا از برخی کشورهای منطقه و دو کشور اروپایی آلمان و انگلیس. متاسفانه این کشورها تاکنون به درخواست های قضایی که از کانال دیپلماتیک ارسال شده، پاسخی ندادند. ما از طریق وزارت امور خارجه فشار بر این کشورها برای پاسخگو نمودن آنها را افزایش دادیم. این پرونده می‌تواند در مورد سایر متهمان ادامه پیدا کند و این فاز بعدی پرونده خواهد بود.

وزارت خارجه دولت جو بایدن سال گذشته اعلام کرد ماهانه دو میلیون دلار از جیب مالیات دهندگان آمریکایی برای محافظت از دو سیاستمدار تندرو جمهوریخواه دولت دونالد ترامپ و از عاملان ترور سردار قاسم سلیمانی هزینه می‌شود.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، وزارت خارجه امریکا اعلام کرد که برای محافظت ۲۴ ساعته از مایک پاپمپئو وزیر خارجه سابق و برایان هوک نماینده ویژه ایران در دولت دونالد ترامپ که "با تهدید های معتبر از سوی ایران مواجه هستند" ماهانه دو میلیون دلار هزینه می کند.

این وزارتخانه در گزارشی به کنگره اعلام کرده است که هزینه حفاظت از پمپئو و برایان هوک، از ماه اوت ۲۰۲۱ تا فوریه ۲۰۲۲ بالغ بر ۱۳.۱ میلیون دلار بوده است.

شبکه خبری سی بی اس نیوز آمریکا نیز گزارش داد دولت جو بایدن برای برایان هوک و مایک پمپئو، مقامات سابق دولت دونالد ترامپ و از عاملان ترور سردار سلیمانی تدابیر ۲۴ ساعته امنیتی اندیشیده است.

بر اساس گزارش شبکه خبری سی بی اس نیوز، گزارش ارائه شده از سوی وزارت خارجه آمریکا به کنگره این کشور در ماه ژانویه ۲۰۲۲ نشان می دهد که این وزارتخانه معتقد است مایک پمپئو وزیر خارجه سابق و برایان هوک مسوول امور ایران در دولت ترامپ رییس جمهوری سابق آمریکا با تهدید جانی مواجه است.

روزنامه انگلیسی گاردین مرداد ماه ۱۳۹۹ نوشت: مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا، از ماه ها پیش از ترور سردار قاسم سلیمانی، دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا را به این اقدام تشویق و ترغیب کرده است.

به نوشته سیمون تیسدال در گاردین، پمپئو پیشینه تاریکی از پیگیری بدترین تکانه ها را در صحنه سیاسی آمریکا دارد و ترور ماه ژانویه (۱۳ دی ۹۸) ژنرال قاسم سلیمانی را با گفتن این سخن که وی تهدید فوری برای منافع ایالات متحده بوده، توجیه کرد.

این در حالیست که اگنس کالامارد بازرس سازمان ملل متحد در ماه جاری (ژوئیه) با غیرقانونی خواندن این اقدام، اعلام کرد که هیچ مدرک و سندی برای اثبات این ادعای پمپئو وجود ندارد.

کدخبر: 859325 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟