کره شمالی بدون «کیم»

به گزارش رکنا، سئول و واشنگتن هر دو این گمانه زنی ها را کم اهمیت جلوه داده اند، اما هیچ مدرک موثقی دال بر زنده بودن وی در رسانه دولتی پیونگ یانگ منتشر نشده، به جز گزارش هایی در مورد اینکه پیام هایی به نام وی ارسال شده است.

خبرگزاری فرانسه به همین بهانه پرسش هایی در مورد آنچه در نبود کیم جونگ اون بر سر کره شمالی می آید، مطرح کرده است.

این خبرگزاری با طرح این پرسش که دنیا چطور از مرگ وی مطلع می شود؟ اینگونه پاسخ داده است: کره شمالی، کشوری پنهان کار است که این مساله در مورد رهبر این کشور دوچندان می شود. «کیم جونگ ایل» پدر و سلف رهبر فعلی کره شمالی دو روز قبل از آنکه کسی خارج از محفل خودی های رهبر وقت از مرگ وی مطلع شود، از دنیا رفته بود.

طبق روال گذشته، اولین نشانه، اعلام خبر از پخش ویژه تلویزیون دولتی کره شمالی خواهد بود. اگر دوربین روی زنی با لباس مشکی متوقف شود، بدان معناست که کیم فوت کرده است.

«ری چون هی» گوینده کهنه کار خبر کره شمالی دهه هاست که رویدادهای مهم خبری این کشور را اعلام می کند. صدای وی برای بیان دستاوردها و موفقیت های کره شمالی سرشار از شادی است، اما به هنگام خواندن اخبار بد اشک است که از صورت وی سرازیر می شود.

این گوینده خبر در زمان اعلام آزمایش هسته ای یا پرتاب موشکی موفقیت آمیز، یک "چوسان اوت" صورتی می پوشد؛ چوسان اوت، لباس سنتی شبه جزیره کره است که در کره جنوبی به "هانبوک" معروف است.

اما در زمان اعلام خبر درگذشت کیم جونگ ایل در سال ۲۰۱۱ میلادی و کیم ایل سونگ پدر وی و بنیانگذار کره شمالی در سال ۱۹۹۴، لباس مشکی بر تن داشت.

خبرگزاری فرانسه در ادامه این گزارش، با طرح این پرسش که آیا کیم دیگری در کره وجود دارد؟ اینگونه پاسخ داد: کره شمالی رسما جمهوری دموکراتیک خلق کره شناخته می شود، اما از زمان تاسیس در سال ۱۹۴۸ توسط اعضای یک خانواده حکمرانی شده است.

ادعای مشروعیت حزب کارگران در نبرد کیم ایل سونگ با اشغالگران ژاپنی کره و بعدها نیروهای سازمان ملل و تحت حمایت آمریکا در جریان جنگ کره، بنا نهاده شده است.

این حزب، کنترل گسترده جامعه را حفظ می کند و هیچ کس انتظار ندارد که در صورت مرگ کیم، قیام مردمی برپا شود.

به گفته «اندری لانکوف» عضو یک سازمان اطلاعاتی و تحلیلی ویژه موسوم به «گروه خطر کره»، ژنرال ها و سیاستمداران ارشد کره شمالی جنگ قدرت به راه نمی اندازند یا جنگ محدودی برای قدرت آغاز می شود و این افراد، رهبر جدید را که احتمالا فردی از خانواده کیم است، می پذیرند.

این گزارش در توصیف رقبای احتمالی جانشینی کیم نوشت: گفته می شود که کیم سه فرزند دارد، تنها جنسیت فرزند دوم مشخص است، وی دختر است و آنها برای عهده داری این منصب، خیلی کوچک هستند.

«کیم یو جونگ» خواهر رهبر کره شمالی یکی از نزدیکترین مشاوران وی است که به نمایندگی از او در المپیک زمستانی کره جنوبی حضور یافت، در فعالیت های دیپلماتیک همراه کیم است و به تازگی بیانیه های سیاسی به نام خودش صادر کرده است.

وی عضو علی البدل کمیته اجرایی حزب حاکم کارگران است و درحال حاضر، برجسته ترین خویشاوند کیم به شمار می رود، اما کره شمالی به لحاظ اجتماعی محافظه کار است و هرگز زنی را به عنوان رهبر انتخاب نکرده است.

«کیم جونگ نام» بزرگترین برادر ناتنی رهبر کره شمالی که به لحاظ سنتی وارث تاج و تخت بود، در سال ۲۰۱۷ در فرودگاه بین المللی کوالالامپور ترور شد. بسیاری از تحلیل گران، پیونگ یانگ را مسئول این ترور دانستند.

کیم یک برادر تنی بزرگتر به نام «کیم جونگ چول» دارد که جاه طلبی های سیاسی از خود نشان نداده است.

نام «ری سول جو» همسر رهبر کره شمالی نیز مطرح است که نسبت به اسلاف خود، وجه عمومی تر در کره شمالی داشته و در سال ۲۰۱۸ نام بانوی اول این کشور را به خود اختصاص داده است.

در این میان، نام دیگری نیز سر زبان هاست، «کیم پیونگ ایل» برادرناتنی پدر کیم یا عموی ناتنی وی. کیم پیونگ ایل برای چند دهه سفیر کره شمالی در چند کشور اروپای شرقی بود. اما وی سال گذشته از جمهوری چک به پیونگ یانگ فراخوانده شد و از آن زمان به بعد، خبری از او شنیده نشده است.

حال باید پرسید نامزدهای احراز پست رهبری کره شمالی خارج از خانواده کیم چه کسانی می توانند باشند؟

معلوم نیست که کیم، جانشینی را تعیین کرده باشد، اما به طور رسمی، «چوئه ریونگ هائه» فرد شماره دوی کیم و عضو هیات تصمیم گذاری حزب حاکم است که معاون اول رئیس نهاد ارشد دولتی کره موسوم به «شورای امور دولتی» نیز محسوب می شود.

چوئه ریونگ هائه فرد مقتدری است. وی همچنین ممکن است ارتباطی از طریق ازدواج با خانواده کیم داشته باشد. هیچ گاه این مساله تائید نشده که خواهر رهبر کره شمالی ازدواج کرده است، اما رسانه های کره جنوبی پیشتر به نقل از منابع ناشناس گزارش دادند که شوهر وی، پسر چوئه است.

خبرگزاری فرانسه در پایان این گزارش به سرنوشت جسد رهبر کره شمالی اشاره کرد و نوشت: پدر و پدربزرگ کیم هر دو در قصر خورشید کومسوسان در حومه پیونگ یانگ آرمیده اند.

احتمالا جسد کیم نیز حدودا ۱۰ روز پس از مرگش و قبل از آنکه پیونگ یانگ یک مراسم خاکسپاری نمایشی برگزار کند، در این مکان آرام می گیرد.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 563038 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟