ترکیه و سوریه در آستانه جنگ + فیلم
حجم ویدیو: 5.32M | مدت زمان ویدیو: 00:00:43

به گزارش رکنا، به نقل از یورنیوز، مسکو می‌گوید سربازان ترکیه که پنجشنبه شب درجریان حملات هوایی در ادلب هدف قرار گرفته و کشته شدند در میان واحدهایی از نیروها و گروه‌های «تروریستی» قرار داشتند.

وزارت دفاع روسیه یک روز پس از آنکه رسانه‌های ترکیه از کشته شدن ۳۳ سرباز این کشور در شمال غرب سوریه خبر دادند اعلام کرد : «هزاران سرباز ترک که در میان واحدهایی از پیکارجویان گروه‌های تروریستی به سر می‌بردند هدف حملات ارتش سوریه در استان ادلب قرار گرفته‌اند.»

۳۴ نظامی ترکیه در حمله هوایی به ادلب کشته شدند

در بیانیه وزارت دفاع روسیه آمده است: «ترکیه پیشتر از حضور نیروهای خود در منطقه هدف قرار گرفته شده خبر نداده بود و سربازان ترک نمی‌بایست در آنجا حضور داشته باشند.»

وزارت دفاع روسیه همچنین در این بیانیه تاکید کرده است که نیروهای هوایی این کشور نقشی در حملات پنجشنبه شب به این مناطق نداشته اند.

ترکیه و سوریه در آستانه جنگ| ۲۲ سرباز ترکیه در حمله هوایی در سوریه کشته شدند

آنکارا اما ساعاتی پس از طرح این ادعا قرار داشتن سربازان در کنار شبه نظامیان مسلح مخالف دولت سوریه را رد کرد و یادآور شد که در حملات پنجشنبه شب مواضع سربازان ترکیه به طور مستقیم هدف قرار گرفته است.

خلوصی آکار، وزیر دفاع ترکیه روز جمعه با طرح این موضوع تصریح کرد: در جریان این حمله هیچ گروه مسلحی در اطراف نیروهای ما حضور نداشت.

وزیر دفاع ترکیه همچنین تاکید کرد که در حمله متقابل نظامیان ترک که با پشتیبانی جنگنده و پهپادها صورت گرفته بیش از ۲۰۰ موضع نیروهای دولت سوریه هدف قرار گرفته است.

گفته می‌شود که بر اساس توافق انجام شده میان ترکیه و روسیه، نیروهای ترک مستقر در استان ادلب بایست موقعیت جغرافیایی مواضع خود را به روسیه اعلام کنند تا از درگیری های مسلحانه میان دو کشور جلوگیری شود.

مسکو معتقد است که در حملات پنجشنبه شب ارتش سوریه به ادلب که دست کم به کشته شدن ۳۳ سرباز ترکیه منجر شد، این اطلاع رسانی صورت نگرفته است.

از سوی دیگر وزارت دفاع روسیه پنجشنبه شب ترکیه را متهم کرد که با حمایت از شورشیان از طریق شلیک توپخانه و به پرواز درآوردن پهپاد بر فراز ادلب توافق با مسکو در خصوص بحران سوریه را نقض کرده است.

در همین حال مسعود حاکی کاسین مشاور اردوغان در تلویزیون ترکیه اظهارات عجیبی داشت. وی گفت: ما 16 بار با روسیه در گذشته جنگیده‌ایم، بازهم خواهیم جنگید. انتقام ما بسیار وحشتناک خواهد بود.

وی همچنین اضافه کرد که 25 میلیون مسلمان روسیه را از درون تکه تکه خواهند کرد

دبیر کل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو از برپایی نشست فوق العاده این سازمان برای بررسی حملات پنجشنبه شب ارتش سوریه به مواضع سربازان ترک در ادلب خبر داد.

در بیانیه‌ای که ناتو روز جمعه منتشر کرد آمده است: نمایندگان بیست و نه کشور عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی به موجب ماده ۴ این پیمان نظامی به شرکت در نشستی فوق العاده در روز جمعه دعوت شده‌اند.

این ماده از پیمان ناتو زمانی می تواند از سوی یک عضو مورد استناد قرار گیرد که تمامیت ارضی ، استقلال سیاسی یا امنیت آن کشور مورد تهدید واقع شده باشد. علاوه بر این ماده قانونی، در ماده ۵ پیمان ناتو نیز تصریح شده است که حمله مسلحانه به یک یا چند غضو این سازمن در اروپا و یا آمریکایی شمالی به مثابه حمله به کلیه اعضا تلقی می‌شود.

نشست فوق العاده ناتو در حالی قرار است روز جمعه برگزار شود که به گفته آنکارا در حمله پنجشنبه شب ارتش سوریه به ادلب دست کم ۳۳ سرباز ترک کشته شدند.

ینس استولتنبرگ، دبیر کل ناتو ساعاتی پس از کشته شدن دست‌کم ۲۹ سرباز ترکیه در حملات هوایی نیروهای ارتش سوریه و نظامیان روس در استان ادلب این حملات را محکوم کرده و خواستار فروکش کردن تنش‌ها در این بخش از شمال غرب سوریه شده بود.

آقای استولتنبرگ که پنجشنبه شب با مولود مولود چاووش‌اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه به صورت تلفنی گفتگو می‌کرد ضمن کورکورانه توصیف کردن حملات نیروهای ارتش سوریه و متحد روس دمشق به مناطق تحت کنترل شورشیان در استان ادلب از دمشق و مسکو خواست حقوق بین المللی را رعایت و از تلاش‌های سازمان ملل برای برقراری صلح حمایت کنند.

اوانا لونگسکو، سخنگوی ناتو اظهارات آقای استولتنبرگ در گفتگو با وزیر امور خارجه ترکیه را بازتاب می‌داد در ادامه یادآور شد: «دبیر کل ادامه حملات هوایی کورکورانه رژیم سوریه و متحد روس‌اش را در استان ادلب محکوم می‌کند و خواستار توقف فوری این حملات است.»

دبیر کل ناتو همچنین از کلیه طرف‌های مناقشه جاری در شمال غرب سوریه خواسته است که در جهت کاستن از تنش‌ها در شرایط خطرناک کنونی تلاش کنند و از هر اقدامی که به وضعیت انسانی فاجعه آمیز کنونی در منطقه را وخیم‌تر می‌کند بپرهیزند.

شانزده کشته در حملات متقابل ترکیه به مواضع نیروهای ارتش سوریه

گفتنی است که در حملات هوایی پنحشنبه شب ارتش سوریه به استان ادلب که با هماهنگی و همراهی نظامیان روس صورت گرفته دست کم ۲۹ سرباز ترک کشته شدند. آنکارا در آخرین گزارش از این حملات شمار کشته شدگان را ۳۳ نفر اعلام و تصریح کرده است که در اقدامی متقابل مواضع نیروهای ارتش سوریه را هدف قرار داده است.

دیده‌بان حقوق بشر سوریه، سازمانی غیر دولتی که به واسطه منابع گسترده محلی رویدادهای بحران سوریه را رصد می‌کند با اشاره به حملات متقابل ارتش ترکیه از کشته شدن دست کم ۱۶ نیروی وابسته به دولت سوریه خبر داده است.

تهدید ترکیه، عملی شد

دولت اردوغان پیش از این تهدید کرده بود اگر کشورهای اروپایی در توقف عملیات ارتش سوریه به آنکارا کمک نکنند، ترکیه از این پس مانع ورود پناهجویان غیرقانونی به اروپا نخواهد شد.

بنا بر اعلام وزارت خارجه روسیه، شب گذشته در حمله هوایی به مواضع گروه‌های تروریستی در ادلب، دست‌کم ۳۴ نظامی ارتش ترکیه کشته شدند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 547027 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟