صدای موسیقی بختیاری اصالت است از زبان خواننده بختیاری شروین پناهی

 

طبق اخرین گفتگو با شروین پناهی صدای موسیقی بختیاری اصالت عجیبی دارد که لر زبانان آن را لمس و حس می کنند

این موسیقی به شکل های مختلف نواخته میشود که از معروف ترین سبک این موسیقی فولکلوریک بختیاری است که جلوه‌‌ی خاصی از فرهنگ بختیاری است که با شعر همزیستی و قرابت دیرینه دارد و در مجموع پیوند و ارتباطشان ناگسستنی است و سرانجام کاری عرضه می‌دارد که تعلیم گرفته از تاثیرات کوه، دشت، طبیعت و آبشارها و موسیقی چشمه‌ساران است. این قرابت و خویشاوندی با طبیعت در موسیقی بختیاری به گونه‌ای است که تمامی وزن‌ها، فاصله‌ها، ردیف‌ها و گوشه‌ها، علیرغم لطافت و ظرافت طبع، از ذوق و صلابتی کوهستانی برخوردار است.

در ایل بختیاری هیچ شعری را نمی‌یابید که آهنگ مخصوص به خود نداشته باشد. آنان برای هر پدیده‌ای موسیقی مخصوص دارند. از دوشیدن گاوها گرفته تا کار طاقت‌فرسای درو کردن و دلاوری‌های فراوان که خون سلحشوری را در رگ‌های عشایر بختیاری به جریان می‌اندازد که در این قلمرو، تاریخ خونبار و پر حماسه‌ای دارند.

موسیقی بختیاری

 نگاهی اجمالی به موسیقی بختیاری

موسیقی بختیاری بر اساس پراکندگی و مناطق قشلاقی و ییلاقی این ایل در استان چهارمحال و بختیاری و قسمت هایی از استان کهکیلویه و بویراحمد و نیز به طور عمده و به ترتیب اهمیت در مناطقی از لرستان، خوزستان، اصفهان، همدان (تویسرکان)، بوشهر، فارس و استان مرکزی رواج دارد. این پراکندگی که ناشی از قرن ها کوچ و جابجایی ایلات و طوایف بختیاری در استان ها و نواحی مذکور است، موجب گردید تا موسیقی این ایل به طور محسوسی بر موسیقی مناطق فوق تأثیر گذاشته و در مواردی نیز از آن متأثر شود. با این همه موسیقی بختیاری از نظر ساختار و فرم نغمات از چنان شاخصه هایی برخوردار است که به آن شخصیتی مستقل و ممتاز بخشیده و به خاطر ویژگی های منحصر بفرد به عنوان یکی از مهم ترین گونه ها و رپرتوارهای موسیقی قومی و ایلی در ایران قابل بررسی است.

کدخبر: 931422 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟