بستری امن برای خرید و فروش سریع انواع ضایعات

اغلب مردم دید خوبی نسبت به خریداران سیار ضایعاتی که در سطح شهر فعال هستند و هنگام فروش ضایعات خود به آن‌ها، احساس امنیت نمی‌کنند. یکی از دلایلی که باعث شده خرید و فروش ضایعات بستر امنی نداشته باشد، نامشخص بودن قیمت ضایعات است. البته این تنها دلیل نا امن بودن بستر سنتی خرید و فروش ضایعات در کشور نیست.

 در این مقاله می‌خواهیم دلایل وجود این نا امنی در بازار ضایعات را بررسی کرده و ببینیم راه حل آن چیست و در ادامه به این موضوع بپردازیم که چرا سرعت خرید و فروش ضایعات کند است و چطور می‌توان خرید و فروش ضایعات را با سرعت بالاتری انجام داد.

عواملی که امنیت بازار ضایعات را به خطر می‌اندازد:

بازار ضایعات در ایران یکی از بی‌سر و سامان‌ترین بازارهای کشور است که به همین دلیل، عوامل متعددی در ایجاد این حس نا امنی دخیل هستند. در ادامه می‌خواهیم به بررسی برخی از آن‌ها بپردازیم و ببینیم چطور می‌توان این بستر نا امن را به بستری امن تبدیل کرد.

ضایعات ذاتاً قیمت مشخصی ندارد:

ضایعات مثل کالاهای دست اول نیست که به طور طبیعی قیمت آن مشخص باشد و با چند جستجو ساده بتوانید بالا تا پایین قیمت هر کالایی را در بیاورید. این بازار و کالاهای این بازار که همان ضایعات و پسماندهای قابل بازیافت هستند، ذاتاً قیمت مشخصی ندارند و این باعث شده سردرگمی در این بازار تا حدی طبیعی باشد. البته این سردرگمی‌ها قابل حل شدن هستند که در ادامه به آن‌ها هم خواهیم پرداخت.

بستری امن برای ماهی‌گیران آب‌های گل‌آلود و نا امن برای فروشنده‌های ضایعات:

مشخص نبودن قیمت ضایعات و ابهام در قیمت، بستری را برای سوء استفاده گران مهیا می‌کند که بتوانند به راحتی از این آب گل‌آلود ماهی بگیرند و سر فروشنده‌ی ضایعات را کلاه بگذارند.

راستش را بخواهید وجود برخی از این سوء استفاده کننده‌ها در میان قشر زحمت‌کش خریداران سیار ضایعات باعث شده از این گروه زحمت کش، ذهنیت خوبی در اذهان عمومی وجود نداشته باشد و به همین دلیل، فروشندگان ضایعات به سختی به این خریداران ضایعات اعتماد کنند. که این خود، نا امنی در بازار آشفته‌ی ضایعات را بیش از پیش کرده است.

نبود مرجعی قابل اعتماد در بازار ضایعات کشور:

یکی دیگر از اصلی‌ترین دلایل بی‌سر و سامانی بازار ضایعات، نبود مرجعی معتمد و بی‌طرف است تا این آشفتگی را مدیریت کرده و به خریدار ضایعات و فروشنده‌ی ضایعات کمک کند در فضایی شفاف و به دور از ابهام وارد معامله شود.

همانطور که گفته شد ضایعات ذاتاً قیمت مشخصی ندارد و در صورت نبود مرجعی معتمد و بی‌طرف که هر دو طرف بتوانند با مراجعه به آن بر سر قیمت به توافق برسند، این آشفتگی پایانی ندارد.

بهره‌ی پایین و هزینه‌های بالا در روش‌های سنتی خرید ضایعات:

خریداران سیار ضایعات که به دوره گرد شهرت دارند و با آن صدای بلند و آزاردهنده‌ی بلندگوهای‌شان شهره‌ی شهر هستند، تمام طول روز را در کوچه و خیابان‌ها به دنبال ضایعات خانگی می‌گردند تا شاید بتوانند به میزان کافی ضایعات جمع کنند و روزگارشان را بگذرانند.

این خریداران که به روش سنتی به خرید ضایعات مشغول‌اند، بهره‌وری بسیار پایینی دارند و باید زمان زیادی را به گشتن در کوچه و خیابان‌ها بپردازند، تا شاید بتوانند ضایعات مناسبی پیدا کنند با فروش آن پولی در بیاورند.

همینطور این شیوه‌ی کار آن‌ها سوخت و استهلاک بالایی دارد و باعث می‌شود هزینه‌های جاری آن‌ها بسیار بالا برود.

از طرف دیگر گاراژهایی که ضایعات در آن‌ها انبار می‌شوند، خارج از شهر یا مناطق پایین شهر قرار دارند و خریداران سیار باید مسافت زیادی را طی کنند تا به این گاراژهای ضایعاتی برسند که این هم هزینه‌های آن‌ها را بیشتر می‌کند.

به همین دلایلی که گفته شد، این خریداران سیار باید با پایین‌ترین قیمت ممکن ضایعات را از شما بخرند و این شاید در برخی موارد به ناامنی و کندی خرید و فروش‌ ضایعات دامن بزند؛ چون باید هرطور که شده با قیمت پایینی ضایعات را بخرند تا برای‌شان صرف کند. از این رو تغییر شیوه‌ی کار این قشر زحمت کش با شیوه‌ای بهینه‌تر که هزینه‌های جاری آن‌ها را کاهش دهد، به امنیت و سرعت خرید و فروش ضایعات کمک زیادی می‌کند.

راه حل مشکلات بازار ضایعات چیست؟

بازار ضایعات بازار پر سودی است و کشورهای پیشرفته سال‌ها است به اهمیت بازار ضایعات و استفاده‌ی درست از انواع ضایعات، مثل بازیافت یا تولید انرژی از پسماندهای غیرقابل بازیافت، پی برده‌اند. به همین دلیل حل مشکلات این بازار می‌تواند به حل مشکلات زیادی مثل بحران محیط زیست، اشتغال و اقتصاد کمک شایانی کند.

ایجاد مرجعی معتمد و انجام کارشناسی قیمت در بازار ضایعات:

اصلی‌ترین مشکل بازار ضایعات، نبود مرجعی معتمد و بی‌طرف است که قیمت ضایعات را تعیین کند و محل رجوع خریدار ضایعات و فروشنده‌ی ضایعات باشد. وقتی مرجعی معتمد در بازار ضایعات در دسترس باشد، خریدار و فروشنده‌ی ضایعات می‌توانند به آن مراجعه کرده و از قیمت ضایعات مورد معامله‌ی خود اطمینان حاصل کنند. به این ترتیب، هم فروشنده با خیال راحت وارد معامله می‌شود، هم خریدار ضرر نمی‌کند؛ چون این مرجع با انجام کارشناسی قیمت تخصصی بر اساس قیمت روز بازار، قیمت ضایعات را تعیین می‌کند.

نظارت بر طرز کار خریداران ضایعات:

وقتی بر شیوه‌ی کار خریداران ضایعات نظارت صورت بگیرد، خود به خود رفتار غیر حرفه‌ای و ناشایست به میزان قابل توجهی کاهش می‌یابد. وقتی مردم بدانند می‌توانند نسبت به خریدار ضایعات به مرجعی گزارش بفرستند، با خیال راحت وارد معامله می‌شوند.

همینطور به خاطر وجود نظارت، افرادی که به رفتار غیر‌حرفه‌ای خود ادامه دهند، از چرخه‌ی خرید ضایعات حذف می‌شوند. اینگونه رفتار حرفه‌ای در بازار ضایعات بیشتر و بیشتر شده و همه با خیال راحت می‌توانند به فروش ضایعات خود بپردازند.

مشخص شدن هویت خریداران ضایعات:

بخشی از مشکلات پیش آمده در هنگام فروش ضایعات، عدم مشخص بودن هویت خریدار ضایعات است. به این ترتیب، اگر پس از انجام معامله مشکلی پیش بیاید شما نمی‌توانید خریدار ضایعات را پیدا کنید و کار تمام شده است.

به همین دلیل وجود مرجعی معتمد که کار نظارت بر خریداران ضایعات را انجام می‌دهد و آن‌ها را احراز هویت کند، کمک بزرگی به تمامی فروشندگان ضایعات می‌کند؛ چون هویت خریدار مشخص است و نگرانی ندارند.

بالا رفتن بهره‌وری شیوه‌ی کار خریداران سیار:

اگر خریداران سیار بتوانند بدون نیاز به پرسه زدن در کوچه و خیابان‌ها که وقت و هزینه‌ی زیادی برای آن‌ها دارد، به خرید ضایعات بپردازند، میزان هزینه‌های جاری آن‌ها کاهش می‌یابد. به این ترتیب، آن‌ها نیازی ندارند هر طور که شده ضایعات را با پایین‌ترین قیمت ممکن بخرند و این به بالا رفتن امنیت و سرعت خرید و فروش ضایعات کمک می‌کند.

چرا خرید و فروش ضایعات با سرعت خوبی انجام نمی‌شود

شاید بخش زیادی از دلایل پایین بودن سرعت خرید و فروش ضایعات، همان دلایلی است که امنیت این بازار را به خطر انداخته است، یعنی نبود قیمت مشخص، نبود مرجعی معتمد، برخورد غیر حرفه‌ای برخی از خریداران ضایعات و بهینه‌ی نبودن شیوه‌ی کار خریداران سیار که در دو مورد می‌توان به آن‌ها پرداخت:

توافقی بودن قیمت ضایعات:

از آنجا که تعیین قیمت در خرید و فروش ضایعات به صورت توافقی انجام می‌گیرد، به خاطر نبود مرجعی معتمد برای کارشناسی قیمت و قیمت‌گذاری، باعث شده اختلاف قیمت زیاد باشد و چانه‌زنی بر سر قیمت، زمان و انرژی زیادی را از از دو طرف معامله بگیرد.

از طرفی چون فروشنده به راحتی نمی‌تواند به خریدار اعتماد کند، کار سخت‌تر هم می‌شود. به همین دلیل با برطرف شدن عواملی که امنیت بازار ضایعات را به خطر می‌اندازند، خود به خود بخش بزرگی از این مشکل حل می‌شود و خرید و فروش ضایعات سرعتش بالا می‌رود.

در دسترس نبودن خریدار ضایعات:

حتی اگر بستر امن و قیمت مشخص برای ضایعات محقق شده باشد، در صورتی که خریدار ضایعات در دسترس نباشد، فروش ضایعات نمی‌تواند با سرعت خوبی انجام پذیرد.

از این رو ایجاد بستری مناسب که همه بتوانند ساده، سریع، مطمئن و مستقیم با خریداران ضایعات در ارتباط باشند، سرعت خرید و فروش ضایعات را تا حد بسیار زیادی بالا می‌برد. این کار فقط به نفع فروشنده نیست و خریدار هم از سرگردانی در کوچه و خیابان‌ها خلاص می‌شود.

بستری امن برای خرید و فروش سریع انواع ضایعات به طور خلاصه:

بازار ضایعات در کشور بسیار آشفته و بی‌سر و سامان است. این آشفتگی باعث شده خیلی‌ها بخواهند از این آب گل‌آلود ماهی بگیرند و همین فضای خرید و فروش انواع ضایعات را نا امن کرده است.

وجود مرجعی معتمد که با انجام کارشناسی قیمت انواع ضایعات را به طور منصفانه‌ای قیمت‌گذاری کند، بر کار خریداران ضایعات نظارت کند و هویت این خریداران را مشخص کند لازم است تا بستر امنی در بازار ضایعات کشور به وجود بیاید.

از طرفی با تعیین قیمت منصفانه و به روز انواع ضایعات از طرف چنین مرجعی، میزان اختلاف بر سر قیمت به حداقل رسیده و با سرعت بالاتری خرید و فروش ضایعات اتفاق می‌افتد و همواره فروشنده‌ی ضایعات می‌تواند با مراجعه به این مرجع معتمد، ضایعات خود را به فروش رساند و نیازی ندارد منتظر پیدا شدن خریدار سیار بماند.

یکی از فعالان حوزه‌ی ضایعات خوشبختانه توانسته این نیازهای بازار ضایعات کشور را تشخیص داده و به مرجعی قابل اعتماد در حوزه‌ی ضایعات کشور تبدیل شود. وبسایت تفکیکان است که در سال ۱۴۰۰ شروع به کار کرده و می‌توانید از خدمات این سایت بهره‌مند شوید.

کدخبر: 777792 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟