قیمت گوشت قرمز کاهش یافت + جزئیات

قیمت گوشت قرمز / در هفته گذشته نرخ هر کیلوگرم گوشت قرمز گوساله و گوسفندی از مرز ۱۴۰ هزار تومان عبور کرد که این موضوع، باعث سهم مصرف این محصول در سبد خانوارهای ایرانی می‌شود.

روال منطقی و طبیعی این است که با افزایش جمعیت دامی و کاهش تقاضا ما شاهد کاهش قیمت‌ها باشیم، اما عکس این ماجرا رخ داده است. اکنون با وجود مازاد دام، قیمت‌ ها روند صعودی دارد.

اکنونپیکان اتهام به سوی دامداران و دامپروران نشانه رفته است که از عرضه دام زنده با قیمت‌های پایین خودداری می‌کنند، اما باید توجه داشت که عوامل دیگری همچون حضور دلالان و واسطه گران در بازار دام زنده و گوشت قرمز و همچنین رشد نرخ دیگر هزینه‌های تمام شده تولید در این بازار بی‌تاثیر نیست.

طبق مصوبه دولت باید هر کیلوگرم کنجاله سویا دو هزارو ۷۵۰ تومان، ذرت یک هزار و ۵۰۰ تومان و سبوس گندم یک هزارو ۴۰۰ تومان باید به‌دست تولیدکنندگان برسد اما دامداران و دامپروران این کالاها را بیش از پنج برابر نرخ مصوب تهیه می‌کنند.

تولیدکنندگان می‌گویند با وجود افزایش هزینه‌های تولید، دیگر سرمایه و نقدینگی ندارند تا بتوانند خوراک دام و هزینه‌های تولید را که هر روز با یک افزایش نرخ روبه‌روست را تهیه کنند. از سوی دیگر نمی‌توانند دام را گرسنه نگه دارند و در صورت کمبود خوراک، بهره‌وری نیز کاهش می‌یابد که این امر در ضرر و زیان تولیدکنندگان موثر است.

طبق آمارها نیاز سالانه کشور به گوشت قرمز نزدیک یک میلیون تن است که نزدیک ۱۰ درصد آن از محل واردات تامین می‌شود؛ حال برخی کارشناسان بخش براین باورند که با عبور جمعیت دامی از مرز ۷۰ تا ۷۵ میلیون راس دیگر نیازی به واردات نیست و کشور به سمت خوداتکایی در این مسیر حرکت می‌کند.

کاهش ۱۰ تا ۱۵ درصدی نرخ گوشت قرمز طی روزهای اخیر

«علی اصغر ملکی» مدیرعامل اتحادیه گوشت گوسفندی درباره وضعیت اخیر بازار گوشت قرمز گفت: افزایش نرخ نهاده‌های دامی، تعطیلی‌ها و کاهش نقل و انتقال دام، هویت دار کردن دام، ازدحام خرید در ابتدای هر ماه و قاچاق دام زنده از غرب کشور در افزایش نرخ گوشت قرمز داخلی و نوسان نرخ در بازار می‌شود.

وی اضافه کرد: در سه تا چهار روز تعطیلی هفته گذشته در نقل و انتقال دام و کشتار وقفه ایجاد شد، بنابراین خودروها به سمت تهران حرکت نکردند. بر این اساس، کاهش عرضه در افزایش نرخ موثر بود، این درحالیست که نرخ تهران شاخص نرخگذاری کشور است.

وی افزود: همچنین سازمان دامپزشکی کشور برای شناسنامه دار کردن دام زنده و خروج دام از استان‌ها محدودیت هایی ایجاد کرده است که همه اینها در نقل وانتقال دام به تهران موثر بوده است.

مدیرعامل اتحادیه گوشت گوسفندی اظهارکرد: بنابراین نرخ هر کیلوگرم شقه گوسفندی برای مغازه دار ۱۳۰ هزارتومان شد که این محصول با نرخ ۱۴۰ هزار تا ۱۵۰ هزارتومان به‌دست مصرف‌کنندگان می‌رسید.

ملکی تصریح کرد: اما اکنون نرخ هر کیلوگرم شقه برای مغازه دار بین ۱۱۵ تا ۱۱۷ هزارتومان شده که نرخ هر کیلوگرم شقه بدون دنبه در مغازه‌ها با سود ۱۰ تا ۱۲ درصدی بین ۱۳۱ تا ۱۳۴ هزارتومان به‌دست مصرف‌کنندگان می‌رسد که بین ۱۰ تا ۱۵ درصد کاهش نرخ را نشان می‌دهد.

وی افزود: اکنون نرخ دام زنده گوسفندی برحسب کیفیت بین ۵۰ هزار تا ۵۴ هزارتومان است، البته در شهرستان‌ها اندکی کمتر است.

افزایش نرخ نهاده‌های دامی عامل اصلی گرانی گوشت

مدیرعامل اتحادیه گوشت گوسفندی با بیان اینکه نهاده‌های دامی با نرخ‌های مصوب به‌دست تولیدکنندگان نمی‌رسد، گفت: اکنون دامداران و دامپروران هر کیلوگرم کنجاله سویا را با نرخ هایی بیش از ۱۲ هزارو ۵۰۰ تومان، ذرت چهار هزارتومان، جو داخلی در شهرستان‌ها چهار هزارو ۳۰۰ تومان و یونجه را چهار هزارتومان خریداری می‌کنند.

موافق صادرات دام زنده نیستیم

این مقام صنفی درباره رشد جمعیت دامی کشور با تاکید براینکه موافق صادرات دام زنده نیستیم، گفت: جمعیت دام زنده فعلی در صورت مدیریت برای کشور کافی است، اما با توجه به ورود به فصل سرما و افزایش تقاضا، محصولات پروتئینی مازاد نداریم.

وی اظهارکرد: اکنون با بخشی از جمعیت دامی با وزن و سن بالا روبه‌رو هستیم که مورد مصرف خانوار به ویژه تهران نیست بنابراین باید برای این نوع دام چاره‌ای بیندیشیم که البته راه‌حل این موضوع صادرات دام زنده نیست.

ملکی تصریح کرد: برخی مازاد دام زنده را به منظور ایجاد انگیزه در دولت برای صادرات مطرح می‌کنند زیرا اکنون نرخ هر کیلوگرم دام زنده گوسفندی در داخل ۵۰ هزار تومان و در خارج از مرزها بیش از ۱۲۰ هزارتومان است.

وی براین باوراست که در پی صادرات دام زنده از کشور، باید منتظر واردات دام زنده و گوشت قرمز باشیم بنابراین صادرات در این شرایط به نفع کشور نیست.

پیشنهاد مصرف دام با سن بالا در پزنده‌های بزرگ

وی پیشنهاد داد: مازاد دام با وزن و سن بالا در پزنده‌های بزرگ کشور همچون دانشگاه ها، پادگان ها، خوابگاه‌ها و زندان‌ها به مصرف برسانند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 621597 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟