تجمع کشاورزان اصفهانی روی زمین خشک زاینده رود وارد هفته سوم شد + فیلم
حجم ویدیو: 19.47M | مدت زمان ویدیو: 00:02:23

به گزارش رکنا، زاینده‌رود بیش از ۴۰۰ کیلومتر طول دارد و از آن با عنوان قلب اصفهان یاد می‌شود. با این حال این رود در سال‌های گذشته بارها خشک شده که یکی از دلایل آن خشکسالی بوده است. در کنار بحران کم‌آبی، یکی از دلایل مؤثر در خشکی زاینده‌رود، برخی سوءمدیریت‌ها در انتقال آب و برداشت‌های غیرمجاز از زاینده‌رود و بارگذاری‌های بیش از اندازه از این رودخانه است که موجب شده این رودخانۀ دائمی در فلات مرکزی ایران به رودخانه‌ای فصلی و مقطعی تبدیل شود.

یک پژوهشگر اجتماعی در گفت و گو با رکنا در خصوص مشکل بی آبی زاینده رود و اعتراض شب گذشته مردم اصفهان گفت: مشکلی که در اصفهان به وجود آمده، بازی سیاسی صنایع خود اصفهانی ها است. اگر موفق شوند دوباره آب جذب کنند، آن آب برای شرب مردم اصفهان نخواهد بود و دوباره اصفهان را نابود می کند! اردشیر گراوند، پژوهشگر اجتماعی در رابطه با مشکل بی آبی زاینده رود و اعتراض شب گذشته مردم اصفهان به خبرنگار اجتماعی رکنا گفت: حدود 60، 70 سال پیش اصفهان از کوهرنگ به زاینده رود آب سرازیر کرد که در پی آن یک بارگزاری های صنعتی سنگینی انجام شد و هم این صنایع و هم صنایع پایین دستی آن نیاز به آب پیدا کردند.

 

جذب جمعیت خطرناک به اصفهان

وی با اشاره به اینکه مشکل اصلی این است که مدیران اصفهان فکر کردند با این بارگزاری ها و ایجاد صنایع به اصفهان خدمت می کنند، ادامه داد: چون این بارگزاری ها به مطالبه آب بیشتری نیاز داشت، باعث شد از سرشاخه کارون به صورت های مختلف آب به اصفهان منتقل شود. این انتقال آب باعث جذب جمعیت شد و عده کثیری به اصفهان مهاجرت کرده، به طوری که حدود 65 درصد مردم اصفهان متولد این شهر نیستند!

اشتباه انتقال آب از اصفهان به یزد

این پژوهشگر اجتماعی افزود: در سال 83 یک معضل دیگری به این موضوع اضافه شد که آب را از اصفهان به یزد فرستادند. این آب برای مصرف مردم فرستاده نشد و دوباره برای بارگزاری صنعتی مصرف شد. همین بارگزاری دوباره جاذب جمعیت شد. از طرفی برای صنایع ایجاد شده با کمبود نیروی انسانی مواجه شدند که نیرو از بیرون شهر آوردند، به طوری که اکنون نسبت جنسی شهر اردکان بالای 110 است و به ازای هر 110، 120 مرد، 100 زن وجود دارد.

انتقال آب، نظام اجتماعی را نابود کرد

وی با بیان اینکه این اتفاق نه تنها به شهر اصفهان خدمت نکرده بلکه نظام اجتماعی را نابود کرده زیرا تمام این صنایع نیاز به آب دارند و با این کار بی مطالعه که مدیران اصفهان و یزد انجام دادند مردم بومی خودشان و خوزستان را دچار بحران ومشکل کردند گفت: دلیل نابودی نظام اجتماعی به خاطر مهاجرت افراد زیادی به این شهر ها است چون ساختار جمعیت و نسبت جنسی در این استانها به هم ریخته شده است. از آن طرف نیز برای خوزستان هم مشکل ایجاد شده چون از سرچشمه های کارون آب برداشته می شود.

راهکارهای برون رفت مشکل زاینده رود

گراوند در خصوص راه حل ها و برنامه ها برای مشکل آب زاینده رود عنوان کرد: بنده به برنامه کوتاه مدت "آبرسانی" معتقد نیستم شود. چون آب را به هر حوزه دهیم آن بخش دچار بحران می شود. تنها برنامه این است که تمام صنایعی که مصرف آب دارند را متوقف شود یا این صنایع جا ب جا شود.

این پژوهشگراجتماعی در پاسخ به این نکته که آیا با توقف برخی صنایع بیکاری ایجاد می شود یا نه، گفت: وقتی یک بخشی از بدن شما دچار عفونت می شود باید آن قسمت را درمان و جراحی کنید تا عفونت پیشروی نکند. مشکل بیکاری را می توان با انتقال صنعت و به دنبال آن انتقال نیروی انسانی آن برطرف کرد. 25 درصد خانوارهای ایران شغلی ندارند و مشکل بیکاری را با آب نمی توان مدیریت کرد. مشکل بیکاری را با گردشگری، بهبود روابط سیاسی کشور با سایر کشور می توان حل کرد.

نوع کشاورزی باید از بنیان تغییر کند

وی با بیان اینکه اساسا نوع کشاورزی آن خطه را باید از بنیان تغییر کند افزود: باید کشاورزی گلخانه ای را در این شهر ها توسعه دهیم تا حداقل آب مصرف شود. همچننی باید از تکنولوژی هایی استفاده کنند که آب نخواهد یا کاملا آن صنایع وابسته به آب را متوقف کنند. اگر دو سال دیگر این رویه پیش گرفته شود اصلا آب نخواهیم داشت و بحران جدی تر می شود. به عنوان مثال؛ برای از بین برد غبار حاصله از کارخانه سیمان یزد، از آب استفاده می شود در صورتی که می توان با فیلتر جلوی پخش غبار به هوا را گرفت.

گراوند در خصوص اعتراضات اخیر اصفهان گفت: مشکلی که در اصفهان به وجود آمده، بازی سیاسی صنایع خود اصفهانی ها است. اگر موفق شوند دوباره آب جذب کنند، آن آب برای شرب مردم اصفهان نخواهد بود و دوباره اصفهان را نابود می کند! در این بازی سیاسی یک جایی باید دولت بایستد.

گزارش میدانی : احمد امام جمعه

 

کدخبر: 742859 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟