بی سابقه بودن بارش‌های مازندران در ۲۵ سال گذشته/لزوم تهیه نقشه برای مقابله با حوادث/خسارت ۵۵ میلیارد تومانی سیل به نوشهر

علی نبیان معاون عمرانی استاندار مازندران در جلسه ستاد بحران غرب مازندران در فرمانداری تنکابن با بیان اینکه بیشترین پیش بینی ما ۱۷۰ میلی متر بود گفت: ۲۲ شهرستان از رامسر تا گلوگاه درگیر این بارندگی بی سابقه شدند.

وی با بیان اینکه در ساعات اولیه قطع آب و برق مشکلات را افزایش داد گفت:بازگشایی راه‌های اصلی و مواصلاتی استان و بازگشایی راه‌های روستایی مهم‌ترین اولویت‌های دو روز گذشته بود.

نبیان افزود: پس از بازدید از مناطق غرب استان و مشاهده وضعیت ناخوشایند مشکلات دغدغه ما بیشتر شد که نیاز است مسئولان حضور فعالانه تری داشته باشد.

سید امیر حسینی جو فرماندار شهرستان تنکابن نیز در این نشست با بیان اینکه شرایط این شهرستان با توجه به وجود مشکلات متعدد عادی است، گفت: در سیل اخیر ۲۰ دستگاه پل Bridge این شهرستان از ۳۰ تا ۱۰۰ درصد تخریب شد و ۸۰ مورد آبگرفتگی معابر گزارش شد.

وی افزود: ۶ مورد رانش در شهرستان صورت گرفت که یک مورد باعث مسدود شدن راه رتباطی شد.

حسینی جو با بیان اینکه محور سه هزار این شهرستان هنوز بسته است افزود: تخریب دو پل توکله و غریب باعث مسدود شدن راه ۱۴ روستا شده است که هیچ ارتباطی اکنون با شهر ندارند.

وی با بیان اینکه اولویت اصلی شهرستان بازگشایی راه‌های ارتباطی است گفت:در ۵ روستای شهرستان بطور کامل برق، آب، راه، گاز و خطوط ارتباطی قطع است که باید امکانات ملی و استانی سریعا وارد شهرستان شود.

حسینی جو افزود: زیرساخت روستای پلطان تنکابن ۱۰۰ درصد تخریب شده است.

وی با بیان اینکه برق روستا‌های پلطان، مهاجرآباد و یوسف اباد همچنان قطع است افزود: آب ۵۰۰ مشترک شهر شیرود با مشکل مواجه است.

خسارت ۵۵ میلیارد تومانی سیل به نوشهر

عبدالصمد صفرنژاد فرماندار شهرستان نوشهر نیز در ادامه جلسه ستاد بحران غرب مازندران که با حضور استاندار و مدیران کل در تنکابن برگزار شد با بیان اینکه پیش از سیل جاری، در بخش کجور دچار سیل زدگی شده بودیم گفت: لایروبی ۱۸ رودخانه قبل از وقوع سیل باعث شد خسارات کنترل شود.

وی افزود: ۱۲ روستا از ۵۸ روستای شهرستان دچار بحران و ۱۵۰ واحد مسکونی دچار آبگرفتگی شدند.

صفرنژاد با بیان اینکه ۵ دهنه رودخانه داخل بافت و ۲ دهنه در محور اصلی دچار آسیب شد، گفت: طبق برآورد‌های اولیه ۵۵ میلیارد تومان در اثر سیل به شهرستان نوشهر خسارت وارد شده است.

جواد اصلانی فرماندار شهرستان عباس آباد نیز در جلسه مدیریت بحران غرب مازندران با بیان اینکه پیش از آغاز بارندگی‌ها بصورت آماده باش قرار گرفته بودیم گفت: آبگرفتگی شهرستان عباس آباد به حدی بود که با قایق و تراکتور مردم را جابجا کردیم.

وی افزود: شهرستان عباس آباد به دلیل اینکه منطقه‌ای تازه ارتقا یافته است با مشکل کمبود تجهیزات دست و پنجه نرم می‌کند و تجهیزات این شهرستان بسیار ضعیف است.

اصلانی با بیان اینکه سه مورد قطع برق ناشی از شکستن درخت و قطع آب داشتیم که سریعا رفع شد گفت: احداث سد شاخه گیر کاظم رود سیل را مهار کرد و هم اکنون درختان زیادی پشت این سد جمع شده است که باید سریعا تخلیه شود.

اطلس و نقشه نقاط آسیب پذیر سیل در مازندران باید به سرعت تهیه شود

محمد اسلامی استاندار مازندران در ادامه جلسه هماهنگی مدیریت بحران غرب مازندران با بیان اینکه مدیریت بحران به قبل، حین و بعد از بحران تقسیم بندی می‌شود گفت:برای رفع فوری مشکلات اولیه مردم اگر امکانات در استان است فورا به منطقه وارد شود و اگر در استان موجود نیست همین امشب باید با استان‌های مجاور هماهنگ شود تا تامین شود.

وی افزود: راه موقت دسترسی به روستا‌ها باید فورا ایجاد شود تا خدمات و امکانات زیرساختی به مردم ارائه شود.

اسلامی با اشاره به اینکه حضور مسئولان در صحنه باید پیاپی باشد گفت: امکانات زیرساختی باید با کیفیت ساخته شود.

استاندار مازندران از عدم لایروبی رودخانه‌ها به دلیل مداخلات گوناگون دستگاه‌ها انتقاد کرد و گفت: رسوب برداری تمام رودخانه‌های استان باید پیاپی انجام شود.

وی با انتقاد از دستگاه‌های مسئول به دلیل نظارت نداشتن بر ساخت و ساز‌ها و تجاوز Rape به حریم رودخانه و نهر‌ها گفت: هدایت آب‌های سطحی باید یک پروژه اولویت دار در سطح استان باشد و شورا‌ها و شهرداران باید این مهم را اجرا کنند.

اسلامی افزود: جاده جنت رودبار و جواهرده رامسر بسیار آسیب پذیر است و باید تمهیدات جدی تری برای این دو مسیر پرتردد اندیشیده شود.

وی در پایان گفت: کار در سیل تازه شروع و کسی نباید فکر کند بحران سیل تمام شده است و مردم باید خدمات دولت در رفع مشکلاتشان را حس کنند.

 

لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟