تا یکسال دیگر به رتبه چهارم بلوغ سازمانی می‌رسیم/ ۹۵ درصد تجهیزات نصب شده در پالایشگاه اصفهان ساخت داخل است
حجم ویدیو: 18.09M | مدت زمان ویدیو: 00:00:43

به گزارش رکنا از اصفهان؛ محسن قدیری ، مدیرعامل هلدینگ پتروپالایش اصفهان درجمع خبرنگاران گفت: در سالی که گذشت این پالایشگاه رتبه اول سوددهی شرکت‌های پالایشی بورسی و غیربورسی را کسب کرد که ۳۸.۷ همت میزان سود بوده است که ۴۰ درصد از این سود در پروژه‌های توسعه‌ای به کار گرفته می‌شود.

 وی با اشاره به اینکه در زمان حاضر روزانه ۱۳ میلیون لیتر بنزین "یورو ۵" در پالایشگاه اصفهان تولید می‌شود که تا سال ۱۴۰۵ به ۲۲.۷ میلیون لیتر می‌رسد افزود:  تولید محصولات راهبردی این پالایشگاه تا سال ۱۴۰۵ افزایش خواهد یافت و جلوگیری از خام فروشی و تولید محصولات با ارزش افزوده بالا در دستور کار این شرکت قرار دارد.

مدیرعامل هلدینگ پتروپالایش اصفهان با بیان اینکه با تکیه بر توان داخلی توانستیم تحریم‌ها را دور بزنیم، گفت: ۹۵ درصد تجهیزات نصب شده در پالایشگاه ساخت داخل است.

وی با اشاره به اینکه حدود 450 پروژه در زمان حاضر در این شرکت در حال اجراست، تصریح کرد: ضریب پیچیدگی یعنی استفاده از فناوری‌های برتر و محصولات با کیفیت‌تر در پالایشگاه اصفهان که در زمان حاضر ۶.۵ است و در چشم‌انداز ما تا سال ۱۴۰۶ به ۱۲.۶ می‌رسد و بدین ترتیب در سطح شرکت‌های برتر دنیا خواهیم بود.

وی خاطر نشان کرد: در نظر داریم که در پایان سال ۱۴۰۳ به رتبه چهارم بلوغ سازمانی و در سال  ۱۴۰۵ به رتبه پنجم بلوغ سازمانی و سازمان دانش بنیان دست پیدا کنیم.

قدیری با تاکید براینکه با اجرای برخی از این پروژه‌ها به قُطب تولید پروپیلن ایران تبدیل خواهیم شد، افزود: عمده محصولات ما در این بخش، صادراتی خواهد بود و به جلوگیری از خام فروشی کمک خواهد کرد.

وی با تاکید براینکه چیزی به نام محدودیت یا تحریم در پالایشگاه اصفهان وجود ندارد، اظهار داشت: برنامه‌ریزی کرده ایم که ۹۵ درصد از تجهیزات مورد نیاز شرکت های زیر مجموعه هلدینگ پتروپالایش را از طریق ساخت در داخل تامین کنیم.

استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان

وی با بیان اینکه ما از ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان در ساخت این تجهیزات استفاده می کنیم، تصریح کرد: در حالی که عده‌ای هجمه علیه کشورمان در باره آزادی زنان براه انداخته‌اند، ما شرکتی با مدیریت موفق بانوان داریم که نخستین شرکت نفتی ایرانی است که در زمینه تولید شوینده‌ها فعالیت خواهد کرد و در حال ساخت است.

قدیری همچنین با تاکید بر اینکه همه کاتالیست‌های مورد استفاده در پالایشگاه اصفهان، تولید داخل است، گفت: این مواد توسط هشت شرکت بطور تخصصی تولید می شود.

وی با اشاره به جذب حدود یکهزار نیروی انسانی بومی در پالایشگاه اصفهان در سال گذشته خاطرنشان کرد: ۶۵۰ نفر از آنها از نُخبگان هستند و مبنای کار ما جوانسازی و حرکت به سمت توسعه پایدار است.

وی به برنامه‌های این شرکت در زمینه حمل و نقل و ناوبری نیز اشاره کرد و گفت: تا سال ۱۴۰۵ صاحب کشتی خواهیم شد و در حال ایجاد ۸۵ کیلومتر راه‌آهن از محل پالایشگاه به سمت "وَرتون"(در شرق اصفهان) هستیم که امید است تا سال آینده این خط آهن راه اندازی شود.

قدیری در باره برنامه‌ریزی برای ایجاد نیروگاه خورشیدی گفت: تا ۱۲سال آینده، یک نیروگاه خورشیدی با تولید یکهزار مگاوات برق خواهیم داشت که تا پایان سال آینده ۲۰۰ مگاوات آن قابل بهره‌برداری خواهد بود.

مدیرعامل هلدینگ پتروپالایش اصفهان با اشاره به ایجاد شرکت‌های دیگر در زیرمجموعه این هلدینگ اظهار داشت: با ایجاد واحدهای جدید، گوگرد را که عنصری مزاحم است تا سال ۱۴۰۵ به ۱۲ محصول راهبردی تبدیل می‌کنیم که سالانه پنج هزار میلیارد تومان سود عاید این شرکت خواهد کرد.

ایجاد "مخازن راهبردی آب‌های آتش نشانی"

وی ایجاد "مخازن راهبردی آب‌های آتش نشانی" را از دیگر اقدام‌های این شرکت دانست و افزود: یکی دیگر از طرح‌های مهم این شرکت مدیریت آب است و تا نیمه نخست سال آینده ۷۵ درصد از مصرف آب پالایشگاه اصفهان کاسته می‌شود.

وی با اشاره به پروژه کلان انتقال آب از دریای عمان توضیح داد: در این پروژه، پالایشگاه، فولادمبارکه، ذوب‌آهن، شهرداری و اتاق بازرگانی اصفهان سهم دارند که سهم فولاد ۴۰ درصد و پالایشگاه و ذوب آهن هر کدام ۲۰ درصد است.

وی با بیان اینکه طول اجرای این پروژه حدود ۵۰۰ کیلومتر است که تاکنون ۲۳ درصد پیشرفت داشته است، اظهار امیدواری کرد که آب دریای عمان تا نیمه نخست سال آینده به اصفهان برسد.

قدیری همچنین با اشاره به مدیریت مالی و سرمایه‌گذاری خارجی گفت: ما مشکل مالی نداریم و در ۲ هفته اخیر ۴۰ میلیون یورو برای خرید تجهیزات پرداخت کرده ایم.

وی، کمک مالی برای آزادسازی زندانیان و برنامه‌های محیط زیستی را از رویکرد این شرکت در زمینه مسوولیت اجتماعی دانست و در عین حال خاطرنشان کرد: فناوری جدیدی را از آلمان داریم که با استفاده از آن، میزان هدر رفت آب به صفر می رسد.

راه اندازی ۲ شرکت صادراتی 

قدیری با بیان اینکه مصرف سوخت پالایشگاه نیز تا سال ۱۴۰۵ حدود ۱۱ درصد کاهش خواهد یافت، افزود: در زمان حاضر پنج دستگاه آنالیزر در پالایشگاه داریم که بطور برخط(آنلاین) میزان آلودگی را به محیط زیست گزارش می‌کند که تاکنون شاخص های ما پایین تر از حد استاندارد بوده است.

مدیرعامل هلدینگ پتروپالایش اصفهان در باره صادرات نیز گفت: عمده صادرات ما در زمان حاضر حَلال‌های ویژه است و تا سال ۱۴۰۵ کلیه محصولات ما غیر از بنزین و گازوییل، صادرات محور می‌شود.

وی با بیان اینکه افزایش سود پالایشگاه برای کشور افتخار بزرگی است، تصریح کرد: در زمینه پدافند غیرعامل عملیات خوبی انجام و بحث‌های ایمنی را با هوش مصنوعی کنترل خواهیم کرد، از سویی دیگر دو محصول این پالایشگاه یعنی بنزین و گازوئیل افزایش تولید خواهند داشت به صورتی که بنزین با تولید روزانه ۱۳.۵ میلیون لیتر به ۲۲.۷ می‌رسد و تولید ۲۴.۵ گازوئیل به ۲۶ میلیون لیتر افزایش پیدا می‌کند.

قدیری با اشاره به اینکه در بخش صادرات ۲ شرکت راه‌اندازی شده که صادرات محور هستند، گفت: تا سال ۱۴۰۵ کلیه محصول به جز بنزین و گازوئیل صادر می‌شوند و کودهای گوگردی نیز بعد از استفاده در کشور و تامین نیاز داخل، صادر می‌شوند؛ در این راستا اداره نظارت بر مبادلات نفتی راه‌اندازی شده که تمام صادرات را کنترل می‌کند و شفافیت را حاکم می‌کند.

بهمن راعی/ اصفهان

کدخبر: 902349 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟