همکاری دانشگاه و شهرداری برای راه اندازی آزمایشگاه حریق در اصفهان / کاهش جرایم سایبری  با راه‌اندازی آزمایشگاه علت‌یابی حریق
حجم ویدیو: 43.53M | مدت زمان ویدیو: 00:01:44

به گزارش رکنا از اصفهان؛   مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان، در مراسم افتتاح این آزمایشگاه با بیان اینکه در زمان حاضر تنها پنج آزمایشگاه با این مشخصات در جهان وجود دارد، اظهار داشت: این آزمایشگاه به‌منظور ارائه خدمات حرفه‌ای و علمی در زمان وقوع حادثه و در راستای نمایش توانمندی‌های آتش نشانی با همکاری شهرداری و دانشگاه اصفهان راه‌اندازی شده است.

مطلبی- آتش نشانیآتشپاد دوم ابراهیم مُطلبی با اشاره به اینکه علت‌یابی یکی از اقدامات بسیار مهم و ضروری در روند بررسی انواع حریق به شمار می‌رود، خاطرنشان کرد: این کار پیش از این با تلاش کارشناسان و متخصصان برجسته سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری انجام می‌شد اما بدلیل اهمیت دقیق علت‌یابی علمی در وقوع حریق بر آن شدیم تا این آزمایشگاه را در اصفهان تاسیس کنیم تا از این پس، روند علت‌یابی آتش سوزی‌ها با نگاه دقیق‌تر علمی انجام شود.

وی با بیان اینکه نهایت کوشش خود را برای ارتقای ضریب ایمنی در شهر اصفهان بکار خواهیم گرفت، گفت: راه اندازی نخستین آزمایشگاه علت‌یابی حریق در غرب آسیا به همت شهرداری اصفهان، برگ زرینی بر افتخارات نظام جمهوری اسلامی ایران است.

آزمایشگاهآتشپاد دوم مطلبی ادامه داد: ۲ مرحله دیگر این آزمایشگاه در آینده به بهره‌برداری خواهد رسید تا از نتایج آن در تشخیص حریق در زمینه‌های مختلف از جمله موارد جنایی، قضائی و انتظامی استفاده شود.

وی با بیان اینکه عملیات احداث این آزمایشگاه که چند سال متوقف بود، با تلاش شهرداری و دانشگاه اصفهان در ۱.۵ سال گذشته به نتیجه رسید، گفت: اقدامات لازم برای خرید تجهیزات این آزمایشگاه در قالب تفاهمنامه‌ای با دانشکده شیمی دانشگاه اصفهان انجام شده است.

مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان تصریح کرد: تشخیص علت حریق پس از وقوع آن، امری لازم و ضروریست که این آزمایشگاه در سطح ملی می‌تواند کمک موثری در این زمینه باشد.

در اصفهان ۴۲مخاطره در استان اصفهان نیز پایش و رصد شده است

در ادامه این آئین مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت:   بر اساس قانون مدیریت بحران احتمال وقوع ۵۳ مخاطره در کشور شناسایی که از این تعداد امکان وقوع ۴۲ مخاطره در استان اصفهان نیز پایش و رصد شده است.

شیشه فروشوی با بیان اینکه راهبردهای مناسبی برای پیشگیری و کنترل این حوادث تعریف شده است، ادامه داد: سیل، زلزله و خشکسالی از عُمده حوادث طبیعی محسوب می‌شود و حریق بعنوان یکی از مهمترین حوادث انسان ساز است که تکلیف همه دستگاه‌ها و وزارتخانه‌ها در این زمینه در قانون مدیریت بحران مشخص شده است.

شیشه‌فروش گفت: سازمان محیط زیست در مورد آلودگی هوا، وزارت راه و شهرسازی در باره زلزله و شهرداری‌ها و سازمان‌های آتش نشانی در زمینه حریق و حوادث شهری مسوول هستند و بر اساس قانون همه آتش نشانی‌ها موظفند برای اجرای ماموریت‌های خود نیروهای چابک و فنی تربیت کنند و امکانات و تجهیزات لازم را در اختیار داشته باشند.

وی با بیان اینکه اصفهان، جانشین تهران در مدیریت بحران زلزله است، اظهار داشت: نقش اصفهان در کنترل حوادث نه تنها برای این کلانشهر بلکه برای استان‌های دیگر نیز ممتاز است و از وزارت کشور و سازمان شهرداری‌ها درخواست داریم تا مولفه‌های مورد نیاز از جمله نیروی چابک و امکانات لازم را متناسب با وضعیت و ماموریت‌ها در اختیار سازمان‌های آتش نشانی این استان قرار دهند.

آتش نشانیمدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان افزود: در زمان حاضر نیاز به نوسازی ناوگان فرسوده، امکانات و تجهیزات راهداری، شهرداری‌ها و آتش نشانی‌های این استان وجود دارد و با توجه به بازنشسته شدن بسیاری از نیروهای پیشکسوت باید مجوز استخدام نیروهای چابک به این سازمان‌ها ارائه شود.

وی اضافه کرد: از سازمان شهرداری‌های کشور تقاضا داریم تا تقویت نیروی انسانی آتش نشانی اصفهان و تقویت امکانات و تجهیزات متناسب با شرایط و ماموریت‌های این استان را بصورت ویژه مورد توجه قرار دهد.

همکاری دانشگاه و شهرداری برای راه اندازی آزمایشگاه حریق

معاون محیط زیست و خدمات شهری شهردار اصفهان نیز در این مراسم گفت: گاهی بر استفاده از روش‌های قدیمی برای حل و فصل امور پافشاری می‌کنیم، در حالی که می‌توان با روش‌های نوین و جدید در امر پیشگیری، مانع بروز حوادث شد.

بقاییوی افزود: سرعت در عملیات امداد و نجات آتش‌نشانان امری مهم است که سازمان آتش‌نشانی شهرداری اصفهان همتی مضاعف در این راستا دارد.

معاون محیط زیست و خدمات شهری شهردار اصفهان تصریح کرد: راه‌اندازی نخستین آزمایشگاه علت‌یابی حریق غرب آسیا در اصفهان بنا به ضرورت، حاکی از اهمیت موضوع علت‌یابی برای پیشگیری از حوادث است که امیدواریم این روند به سرانجام خوبی برسد.

وی افزود: این آزمایشگاه با همکاری دانشگاه اصفهان تأسیس شده است که فقط یک اقدام تجهیز محور نیست، بلکه برخاسته از نگاه و افق بلند برای حوزه پیشگیری است.

کاهش جرایم سایبری  با راه‌اندازی آزمایشگاه علت‌یابی حریق 

نماینده دانشگاه اصفهان در آزمایشگاه حریق درنیز گفت:وجود آزمایشگاه علت‌یابی حریق برای اصفهان یک ضرورت است، اگر این اقدام دیرتر انجام شود، با معضلاتی در زمینه آتش نشانی روبه‌رو خواهیم شد.

شهرام تنگستانی‌نژاد، افزود: با توسعه علم و تکنولوژی شاهد جرایم سایبری متنوع هستیم که وجود چنین آزمایشگاهی به علت‌یابی این‌گونه جرایم و دستگیری عوامل جرم کمک می‌کند.

تنگستانی نژادنماینده دانشگاه اصفهان در آزمایشگاه حریق با بیان اینکه فعالیت این آزمایشگاه در قالب ارسال شواهد به آزمایشگاه، تجزیه‌وتحلیل شواهد و کشف علل حریق است، تصریح کرد: سرعت جرایم باعث گستاخی مجرمان نیز شده است، در این راستا تشخیص سریع جرم در این آزمایشگاه منجر به پیشگیری از تکرار جرایم و افزایش ایمنی شهروندان خواهد شد.

وی با بیان اینکه همه کشور با تخلفات سایبری دست‌وپنجه نرم می‌کند، افزود: طبق آمار اعلام شده تخلفات سایبری هشت هزار میلیارد دلار در سال است و در حال حاضر این تخلفات افزایش پیدا کرده است. خوشبختانه مدیریت شهری اصفهان با آینده‌نگری در آتش‌نشانی با افتتاح نخستین آزمایشگاه علت‌یابی حریق اقدام به موقع انجام داد تا از ایجاد برخی تخلفات سایبری جلوگیری کند.

بهمن راعی/ اصفهان

 

کدخبر: 888918 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟