جمع آوری سگهای ولگرد وظیفه کیست؟ / بیماری های خطرناکی که از سگ منتقل می شود

به گزارش رکنا از هشترود؛ سلیمان جعفرزاده رئیس شبکه بهداشت و درمان این شهرستان در گفتگو با خبرنگار رکنا در پاسخ به شکایات متعدد اهالی،  نسبت به ازدیاد سگ‌های ولگرد از مناطق شهری وروستایی به شبکه بهداشت و درمان گفت:اگر چه سگ از دوستان قدیم بشر محسوب شده و بیش از هزاران سال از اهلی شدن این حیوان ونقش مفید آن در زندگی بشر می گذرد، اما یکی از مشکلات مهم بهداشتی و اجتماعی در بسیاری از شهرها و روستاهای کشور وجود سگهای ولگرد است.

وی ادامه داد: با شناخت برخی بیماری‌های  قابل انتقال بین حیوان و انسان وبه مخاطره افتادن سلامت انسانها، امروز در هیچ نقطه ای حضور آزاد سگهای بدون صاحب در خیابان‌ها امر پذیرفته شده ای نیست و لازم است اقدامات اساسی در خصوص کنترل اصولی این حیوانات به عمل آید.

این مقام بهداشتی در ادامه به ضرورت اجرای کنترل جمعیت سگهای ولگرد نیز اشاره کرد و افزود: مهمترین معضلات و مشکلات ناشی از افزایش جمعیت سگهای ولگرد، شیوع بیماری های قابل انتقال بین حیوان وانسان ، افزایش آن درجمعیت دامی و انسان و انتقال بسیاری از بیماری ها از سگ به انسان است.

۲۰۲۲۱۰۱۹_۱۰۱۹۰۷۷۷۳ (1)

وی یاد آوری کرد: از جمله مهمترین این بیماری ها می توان به هاری ، کیست هیداتیک ، سالک ، کالا آزار، لاروهای مهاجر احشایی و... اشاره کرد.

رئیس شبکه بهداشت ودرمان هشترود اظهار کرد:سگهای ولگرد به عنوان یکی از عوامل اصلی حمله و گزش به انسان مطرح هستند که در موارد عدیده ای گزش انسان توسط سگ بدون انتقال بیماری منجر به مرگ بالاخص در اطفال می شود.

جعفرزاده بیان کرد: سگهای ولگرد موجب سلب آسایش عمومی در شهرها وروستاها شده وبه عنوان یکی از مهم‌ترین عوامل آلوده کننده پارک ها و تفرجگاه‌ها  مطرح است.

وی در پایان گفت: سگها،  دارای قابلیت و پتانسیل تولید مثل بسیار بالا بوده و به همین علت جمعیت سگهای ولگرد در صورت اجرا نشدن برنامه های کنترل و مبارزه ، سریعا افزایش یافته که مخاطرات فراوانی برای شهروندان به دنبال خواهد داشت.

اسماعیل رحیمی / هشترود

کدخبر: 852726 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟