خشکسالی امسال به انار خلخال هم آسیب زد/ 15درصد کاهش محصول باغات

به گزارش رکنا از خلخال؛  محمد شادخاطر مدیر جهاد کشاورزی خلخال با بیان اینکه از اواخر مهرماه برداشت محصول انار در باغات این شهرستان آغاز شده است، گفت: طبق پیش‌بینی امسال بیش از ۲۵۰ تن محصول انار از باغ‌های انار این شهرستان روانه بازار مصرف می‌شود که این میزان در مقایسه با تولید ۳۰۰ تنی این محصول در سال گذشته به دلیل ادامه خشکسالی در سال جاری ۵۰ تن کاهش خواهد داشت.

وی افزود: بیش از ۳۵ هکتار از اراضی باغی مناطق نیمه‌گرمسیری این شهرستان در بخش خورش‌رستم به کشت انار اختصاص یافته که ۲۰ هکتار آن بارور بوده و بطور میانگین در هر هکتار ۱۵ تن محصول تولید می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی خلخال اظهار کرد: تاثیر مستقیم خشکسالی و کم‌آبی در برخی از مناطق این شهرستان بر تولید محصولات سردرختی باغی از جمله محصول انار منطقه خورش‌رستم تاثیرگذار بوده و موجب کاهش سطح تولید این محصول در مقایسه با سال‌های قبل شده است.

شادخاطر بیشترین سهم انار تولیدی این شهرستان را ارقام شاه‌بار شیرین، ترش، ملس، ساوه و طارم ذکر کرد که در باغ‌های روستا‌های نمهیل، برندق، چنارلیق، کمر، جعفرآباد و زاویه جعفرآباد از توابع بخش خورش‌رستم این شهرستان تولید می‌شود.

وی یادآور شد: درخت انار نسبت به سرما حساس است به طوری که اگر دمای کمتر از ۱۲ درجه سانتی‌گراد بیش از ۲ روز استمرار یابد، هم تاج درخت از بین رفته و حتی ریشه درخت نیز آسیب‌دیده و از بین می‌رود.

این مقام مسئول اضافه کرد: برداشت میوه انار در مقایسه با درختانی مانند گردو آسان است، اما با توجه به شرایط کوهستانی این منطقه حمل و نقل و جابجایی محصول پس از برداشت سخت و هزینه‌بر است.

کدخبر: 836885 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟