تماشای فوتبال با پرتقال های شمال

 

به گزارش رکنا از مازندران؛ شاید بهترین اتفاق برای باغداران شمالی همزمانی فصل برداشت مرکبات و برگزاری بازی های جام جهانی باشد. جهان فوتبال در حالی خود را برای تماشای مهمترین رخداد فوتبالی آماده در قطر آماده می کند که فصل برداشت  پرتقال و نارنگی و کیوی در شمال ایران فرا رسیده و در آن ایام می تواند با صادرات این محصولات ، مشتریانی از تمام نقاط دنیا داشته باشد.

تلاش های تجار و صادرکنندگان بزرگ این نوع محصولات کشاورزی برای تامین مرکبات مسافران قطر ، این نوید را می دهد که امسال بازار این میوه پر خاصیت پر رونق تر از همیشه باشد. فاصله کم میان ایران و قطر امیدواری برای این مهم را پر رنگتر از همیشه کرده است.

مرکبات مازندران شهرتی جهانی دارد. شاید برنامه ریزی درست از سوی متولیان امر بتواند سال پیش روی برداشت این نوع محصول را به طلایی ترین شکل ممکن به سرانجام برساند.

در صورتیکه از این فرصت پیش رو به شکل صحیح استفاده شود، باغداران مازنی که اتفاقا به خاطر شرایط خوب آب و هوایی امسال در وضعیت خوبی از نظر تولید قرار دارند ، تمام نگرانی های گذشته را به باد فراموشی بسپارند.

شاید اگر تصمیم گیران امور کشاورزی و صادرات نتوانند از این فرصت پیش آمده نهایت بهره را ببرند، برای سالهای آینده دیگر تنها نامی از مرکبات مازندران در یاد ها باقی بماند و آژیر قرمز تغییر کاربری با شدت بیشتری برای باغداران و به صدا در بیاید.

عقد قرارداد برای عرضه مرکبات در جام جهانی

در پیش بودن جام جهانی دروازه جدیدی فراروی مرکبات و نوبرانه های باغی شمال ایجاد کرد و از این رو صادرات این محصولات به قطر روی میز قرار گرفت و بخش خصوصی در مازندران در این زمینه تفاهم نامه‌ای با قطر امضا کرده است.

محمد قربانی معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه شورای سیاستگذاری قیمت خوبی را متناسب با تورم تعیین کرده است، گفت: خرید میوه شب عید و ورود بخش خصوصی از دیگر اقدامات به شمار می‌رود.

وی با اظهار اینکه برای جام جهانی با کشور قطر توسط یکی از مؤسسات قراردادی منعقد شد، گفت: همزمان با جام جهانی مرکبات و کیوی استان روانه قطر می‌شود.

وی قرارداد با هند را از دیگر اقدامات یاد کرد و گفت: نمایندگانی از هند از باغات و پایانه‌های مازندران بازدید کردند و صادرات مرکبات و کیوی به این کشور در دستور کار قرار دارد.

چیدن مرکبات در مازندران با برداشت نارنگی از مهرماه شروع می‌شود و تا حوالی اسفندماه با عرضه پرتقال ادامه دارد و باغداران همه به برنامه‌های دولت سیزدهم چشم دوخته‌اند تا قبل از فاسد شدن محصول، آن را به بازارهای داخلی و خارجی و با قیمت‌های مناسب عرضه و سود دسترنجشان را کسب کنند.

مرکبات دومین محصول اقتصادی و پرارزش محسوب می‌شود و سالانه زنجیره مالی کلانی را نصیب استان می‌کند. مازندران ۱۱۳ هکتار باغ مرکبات دارد و طی روزهای گذشته محموله‌های صادراتی مازندران روانه کشورهای مختلف از جمله روسیه شده است.

کدخبر: 832202 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟