دولت برای حل مشکل برنج و مرکبات مازندران دغدغه ای ندارد/ فاجعه در راه است؟

 

به گزارش رکنا از مازندران؛ سال گذشته وقتی به هر ترتیبی بود متولیان امر شالیکاران را برای اجرایی شدن طرح کشت قراردادی پای میز مذاکره آوردند، از وعده های دولت مردان اینگونه برداشت می شد که این طرح خط بطلانی بر تمام دغدغه های آنان خواهد بود. دلنگرانی هایی که طی سالهای اخیر باعث شده بودند تا اراضی بسیاری در نقاط مختلف استان به غیر بومی ها واگذار شده و به جای برنج در آنها ویلا سبز شود!

اما اکنون که وقت اجرای وعده ها رسیده است، دست انداز های بی شماری فرا روی شالیکاران سبز شده است. موانعی که باعث شده تا محصولات تولیدی در انبار ها دپو شده و خریداری برای آن نباشد.

در واقع مشکلات مربوط به اعتبارات دولتی باعث شده تا در بخش نهایی کشت قراردادی یا خرید تضمینی برنج مازندران دچار چالش شود.

حالا شرایط بگونه ای شده تا  نمایندگان مردم مازندران نیز از این وضعیت به تنگ آمده و لب به اعتراض گشوده اند.

دغدغه ای برای حل مشکل مازندران در دولت وجود ندارد

علی کریمی فیروزجایی نماینده مردم بابل در مجلس با اشاره به اینکه فشار زیادی بر دوش کشاورزان و سورتینگ داران مازندرانی بوده و دچار بحران شده اند و دولت نیز آن ها را رها کرده است، گفت: دولت هیچ اهمیتی برای برنج و مرکبات مازندران قائل نشده، بنابراین دغدغه اصلی در مدیریت کلان استان و نمایندگان، بررسی و حل وضعیت نامناسب برنج و مرکبات مازندران است. این شیوه مملکت داری شایسته نیست.

کریمی فیروزجایی با اشاره به اینکه تعهد دولت به برنج کاران عملی نشد، تصریح کرد: وزارتخانه دغدغه ای برای کشاورزان مازندرانی ندارد.

حمایت همه جانبه از محصول استراتژیک برنج

مهدی سعادتی بیشه سری، دیگر نماینده مردم بابل در مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به اینکه ۳۰۰ نوع محصول در مازندران تولید می شود اظهار کرد: باید نگاه متولیان امر به کشاورزی عوض شود و چنین نگاه نادرستی در هیچ جای دنیا پذیرفته نیست.

سعادتی به ضرورت حمایت همه جانبه از محصولات استراژیک کشور اشاره کرد و با ابراز گلایه از اینکه هیچ اقدام حمایتی تاکنون در حوزه کاشت، داشت و برداشت برنج مازندران نشده است، تصریح کرد: با این رویکرد، کشاورز هیچ امیدی به دولت ندارد.

وی با اشاره به اینکه کشاورزان در فرآیند تولید با چالش هزینه بالای نهاده های کشاورزی، مزد کارگران و مسائل بسیار دیگر مواجه بوده و از هیچ تسهیلاتی بهره مند نیستند، از مشکلات خرید محصولات تولیدی مازندران خبرداد و گفت: ۲۰ درصد تولید مرکبات کشور از بابل است.

نماینده بابل با بیان اینکه سال گذشته با قیمت گذاری نامناسب مرکبات، باغداران با ضرر سنگینی مواجه شدند، خاطرنشان کرد: چطور دولت برای کلزا، چای و گندم خرید تضمینی دارد ولی متولی برنج در وزارتخانه نداریم که خرید تضمینی داشته باشیم.

این مقام مسئول یادآور شد: مگر محصولی استراتژیک تر از برنج داریم که دولت حمایت نمی کند؛ اگر حمایت شود ظرف سه ماه به خودکفایی می رسیم.

یک حجره در وزارتخانه جهاد کشاورزی برای برنج نیست

رضا حاجی پور نماینده مردم آمل با اشاره به مشکل زیرساختی و وضعیت بحرانی کشاورزی مازندران اظهار کرد: چندین روز است که برنج مازندران تبدیل شده اما هنوز یک کیلو خریداری نشده و در شالیکوبی ها دپو شده است.

وی با اشاره به اینکه کشاورزان مازندران متولی و حمایت گری ندارند، تصریح کرد: چرا سازمان آرد و نان داریم اما سازمان برنج نداریم.

حاجی پور خاطرنشان کرد: قطب برنج کشور در مازندران است؛ آیا شایسته نیست در وزارتخانه حداقل یک حجره برای پیگیری برنج مازندران وجود داشته باشد؛ این بی توجهی جای بسی تاسف دارد.

وی تصریح کرد: امروز هزینه تولید سنتی یک کیلو برنج ۷۰ هزار تومان و تولید یک کیلو برنج مکانیزه ۶۲ هزار تومان است؛ مردم ایران باید از این هزینه ها مطلع شوند و نگویند قیمت برنج گران است.

 حاچی پور با بیان اینکه تاکنون زیرساختی برای خرید و صادرات مازندران مهیا نشده است، خاطرنشان کرد: عدم برنامه ریزی و توجه کافی دولت، کشاورزان را مجبور کرده تا برنج خود را به دلالان به قیمت ناچیز بفروشند.

ضرورت اصلاح خرید تضمینی محصولات مازندران

منصورعلی زارعی کیاپی، نماینده ساری و عضو شورای قیمت گذاری و اتخاذ سیاست‌های حمایتی محصولات اساسی کشاورزی مجلس نیز گفت: کشاورزان چشم انتطار اصلاح خرید تضمینی محصولات تولیدی خود هستند.

زارعی با هشدار نسبت به اینکه اگر تدابیر درستی برای حل مشکلات کشاورزان مازندران اتخاذ نشود این چالش ها در سالهای آتی هم تکرار می شوند، به ظرفیت ویژه مازندران در حوزه تولیدات کشاورزی اشاره کرد و افزود: در این حوزه نیازمند حمایت جدی دولت هستیم، نباید این بار سنگین به دوش کشاورز باشد.

رئیس فراکسیون امنیت غذایی مجلس همچنین به ضرورت اصلاح تضمین خرید محصولات اساسی کشاورزی و اتخاذ سیاست های حمایتی برای رونق بخش کشاورزی اشاره و یادآور شد: کشاورزان کشور و مازندران چشم انتظار اصلاح و قیمت گذاری محصولات کشاورزی هستند.

وزارتخانه در موضوع قیمت و بازار برنج وارد عمل شود

در همین راستا حسن عنایتی کلیجی رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران نیز با اشاره به اجرای طرح کشت قراردادی برنج در مازندران تاکید کرد: وزارتخانه باید در حوزه بازار و قیمت گذاری محصول برنج اهتمام جدی داشته باشد تا شاهد تحول جدی در کشاورزی استان باشیم.

عنایتی با بیان اینکه مازندران در بسیاری از تولیدات محصولات کشاورزی اعم از زراعی، باغی و تولیدات طیور از استمرار تولید برخوردار بوده و مازاد تولید داریم، ادامه داد: تولید محصولات کشاورزی مستلزم این است که یک برنامه‌ریزی دقیق در حوزه بازار مصرف داشته باشیم.

رئیس سازمان جهادکشاورزی مازندران با بیان اینکه تولیدکنندگان مازندرانی خواستار سیاستگذاری جدی دولت در راستای حمایت از کشاورزان هستند خاطرنشان کرد: نسبت به سال گذشته رشد تولید داشتیم ولی قیمت‌گذاری ‌ها منطقی نیست و تفاوت معناداری بین ارقام محلی و پرمحصول برنج وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه اگر وضعیت تولید ساماندهی نشود دچار چالش می شویم، گفت: حمایت از برنج پرمحصول گام موثری در حوزه خودکفایی است و باید برای حمایت از این حوزه مشوق هایی برای ایجاد انگیزه برای کشاورز در نظر گرفته شود.

عنایتی تصریح کرد: مازندران در اجرای کشت قراردادی برنج بسیار خوب عمل کرده، اما اکنون که به انتهای مراحل این طرح رسیده‌ایم نیاز است وارد بازار برنج شویم و با قیمت مناسب از کشاورزان خریداری شود.

لزوم برنامه‌ریزی صحیح دولت و بخش خصوصی برای حمایت از کشاورزی مازندران

همچنین عبدالله مهاجر رئیس اتاق بازرگانی مازندران خواستار ورود دولت و بخش خصوصی برای حمایت از تولیدات کشاورزی استان شد و گفت: سال گذشته دولت به تعهد خود عمل نکرد و اگر امسال برنامه ریزی درستی با بخش خصوصی نشود شاهد چالش بزرگی در کشاورزی مازندران خواهیم بود.

وی با اشاره به اینکه در صادرات برنج مشکلی نداریم، از فعال بودن پایانه برنج آمل در حوزه صادرات خبر داد و مشکل جدی مازندران را در حوزه مرکبات برشمرد و افزود: مازندران با سه میلیون تولید مرکبات ۵۰ درصد مصرف داخلی را تامین می کند.

وی با اشاره به اینکه نیازمند برنامه ریزی صحیح دولت و همکاری بخش خصوصی در حوزه کشاورزی مازندران هستیم تا مشکل سال گذشته تکرار نشود گفت: سال ۱۴۰۰ دولت به تعهدات خود به کشاورز و سورتینگ داران در بحث صادرات عمل نکرده است.

رئیس اتاق بازرگانی مازندران با اظهار به اینکه ظرفیت تولید امسال در مازندران افزایش داشته است و نباید اشتباه سال قبل تکرار شود، خاطرنشان کرد: سورتینگ داران نگران هستند و اگر ریل گذاری درستی نداشته باشیم، مازاد تولید روی دست ما باقی خواهد ماند.

مهاجر با اشاره به اینکه اگر صادرات مازندران به موقع نباشد از ظرفیت استان به خوبی استفاده نمی شود گفت: باید موانع به درستی برداشته تا مشکل حل شود.

رئیس اتاق بازرگانی مازندران از افزایش ذخیره مرکبات از ۵۰ هزار تن سال گذشته به ۲۰۰ هزار تن در امسال خبر داد و گفت: باید زیرساخت صادرات استان اصلاح شود چراکه هم اکنون هزینه تولید بیش از فروش است.

وی با بیان اینکه ظرفیت حل مشکل در مازندران محدود است و باید این چرخه معیوب حل شود تا باری از دوش صادرکننده برداشته شود، یادآور شد: جلوی عرضه کیوی زودرس را گرفتیم؛ برای پرتقال و نارنگی هم زمان عرضه را ۱۵ آبان قرار دادیم.

کدخبر: 826661 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟