انجام 27 مأموریت اورژانس هوایی طی 5 ماه گذشته / افتتاح  7 کد موتورلانس در شهرستان‌های بزرگ استان اصفهان
حجم ویدیو: 11.91M | مدت زمان ویدیو: 00:01:09

به گزارش رکنا از اصفهان؛ فرهاد حیدری، به مناسبت بیست‌وششم شهریورماه روز اورژانس پیش بیمارستانی در جمع خبرنگاران افزود: اصفهان ۱۶۱ پایگاه اورژانس داردکه از ابتدای شهریورماه گذشته بیش از ۳۱۱ هزار مأموریت توسط این اورژانس انجام شده است.

وی با تاکید بر لزوم دسترسی به لوکیشن دقیق محل امدادخواهی توسط پرسنل اورژانس، گفت: مردم هنگامی که با اورژانس تماس می‌گیرند، آدرس صحیح را نمی‌دهند؛ ذکر نام شهرستان، نام شهر و شماره کوچه از موارد مهم در آدرس دادن به اورژانس است.

 مدیریت حوادث استان اصفهان تصریح کرد: دستگاه‌های ذی‌ربط شماره کوچه‌ها را در اختیار اورژانس بگذارند، چون اورژانس لوکیشن ندارد و فقط بر اساس آدرسی که پشت تلفن از فرد امدادخواه می‌گیرد، در محل حاضر می‌شود و در این زمینه در حال مذاکره با سازمان‌های مرتبط هستیم تا لوکیشن‌ها را داشته باشیم.

وی افزود: در راستای پوشش مراسم اربعین ۱۰ آمبولانس استان و هر آمبولانس با سه پرسنل به صورت ۲۴ ساعته در مرزهای کشور درحال امدادرسانی هستند.

وی افزود: بیش از ۱۵۵ هزار مأموریت مربوط به شهرستان اصفهان  است ودر پنج ماهه ابتدایی امسال ۱۲۳ هزار مأموریت انجام شده است.

وی با بیان اینکه ۲۵ درصد مأموریت‌های انجام شده مربوط به حوادث ترافیکی و مابقی درخصوص مشکلات قلبی، مغز و اعصاب  است افزود: موتورلانس از مواردی است که در راستای ارتقای کیفیت اورژانس در دست اقدام است و بین پنج تا هفت کد موتورلانس دایر خواهد شد. هدف این است که در شهرستان‌های بزرگ استان موتورلانس برقرار و افتتاح شود و انجام آن برای یک تا دو ماه آینده پیش‌بینی می‌شود.

وی گفت: باز کردن مسیر برای خودروهای امدادی به خصوص آمبولانس باید در جامعه نهادینه شود. هنگام مشاهده آمبولانس آژیر روشن، حداقل کاری که می‌توان انجام داد باز کردن مسیر برای آمبولانس است و فردی که نقشی در امدادرسانی ندارد، نباید بی‌دلیل در مسیر توقف داشته باشند.

رئیس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث استان اصفهان با بیان اینکه هنوز تعدادی از پایگاه‌ها در کانکس است و شرایط مناسبی برای پرسنل ندارد، عنوان کرد: ۴ تا از پایگاه‌های کانکس را توانسته‌ایم به پایگاه‌های ساختمانی منتقل کنیم.

بهره برداری از ۱۹ هلی پد در استان اصفهان

حیدری با بیان اینکه در راستای بهبود امدادرسانی اورژانس هوایی، ۱۹ هلی‌پد در سطح استان درحال بهره‌برداری است و ۲۵ هلی‌پد دیگر درحال آماده‌سازی است، ادامه داد: ۷ مرکز آمبولانس خصوصی در استان دایر است که ۶ مرکز در اصفهان و یک مرکز در خمینی‌شهر با ۱۷ آمبولانس خصوصی، واقع است. نظارت بر آمبولانس‌های خصوصی و پرسنل آنها بر عهده اورژانس پیش بیمارستانی است و رصد می‌شوند.

وی با بیان اینکه تعداد پایگاه‌های کانکسی در استان ۱۰ مورد بوده و هدف این است که به صفر برسند؛ چراکه شرایط مناسبی ندارند، افزود: طبق برنامه توسعه ششم نیاز به ۳۷ پایگاه در سطح استان پیش‌بینی می‌شود تا استاندارهای لازم رعایت شود.

وی اضافه کرد: چندین سال است که آمبولانس صفر و جدید وارد سیستم اورژانس کشور نشده است. سه هزار آمبولانس در کشور باید از رده خارج شوند اما به علت مشکلات موجود در چرخه فعالیت هستند و با بازسازی سعی می‌شود شرایط آمبولانس‌های موجود بهتر شود.

رئیس اورژانس پیش بیمارستانی استان اصفهان تصریح کرد: واردات یک هزار تا ۱۵۰۰ اورژانس در دستور کار اورژانس کشور است که برحسب ظرفیت و نیاز میان استان‌های کشور، تقسیم خواهد شد.

اتاق فرمان اورژانس اصفهان به ساختمان ملک شهر می رود

وی با اشاره به اینکه باید باز کردن راه برای خودروهای امدادی به فرهنگ میان مردم تبدیل شود، ادامه داد: استدلال مردم بعضاً این است که آمبولانس خالی است و چرا باید راه را برای یک آمبولانس خالی باز کنیم، این در حالی است که آمبولانس خالی می‌خواهد به محل رفته و امدادرسانی کند.

حیدری با اشاره به اینکه اتاق فرمان، mcmc و دیسپَچ به طبقه چهارم مرکز ستاد در ملک‌شهر منتقل می‌شود، افزود:در این صورت فرماندهی حادثه را بهتر و منظم‌تر می‌توانیم انجام دهیم و پیش‌بینی می‌شود این جابه‌جایی تا مهر و آبان انجام شود.

حیدری درخصوص خیران سلامت، عنوان کرد: اورژانس در حوزه خیران مغفول مانده، البته خودمان را نتوانسته‌ایم به خیران معرفی کنیم تا خیران هم به سمت این حوزه بیایند، اگرچه تاکنون از خیرانی که به ما کمک کردند، تشکر می‌کنیم ولی جوابگوی نیاز ما نبوده به خصوص در شهرستان اصفهان کمتر از این ظرفیت استفاده کردیم.

گفتنی است، در حاشیه این مراسم از هفت دستگاه موتورلانس و دومین اتوبوس آمبولانس اورژانس ۱۱۵ استان اصفهان، رونمایی شد.

کدخبر: 825537 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟