افتتاح اولین مرکز درمان ناباروری دولتی قزوین

به گزارش خبرنگار رکنا ازقزوین، حمیده پاک‌نیت در تور رسانه‌ای که به‌ مناسبت افتتاح مرکز درمان ناباروری شهیده بوکانیان واقع در مرکز آموزشی و درمانی ولایت برگزار شد، افزود: تمام تجهیزات موجود در مرکز از بهترین و جدیدترین نوع دستگاه‌ها هستند.

پاک‌نیت عنوان کرد: هزینه‌های ویزیت، سونوگرافی و دارو در این مرکز از طریق بیمه‌ها پوشش داده می‌شود، بیمه نیروهای مسلح برای بیمه‌گزاران خود پوشش صددرصدی دارد، هزینه‌های درمان بیماران تحت پوشش بیمه‌های تأمین اجتماعی و سلامت نیز ۱۰ درصد توسط بیمار و ۹۰ درصد توسط بیمه پرداخت می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: درصد موفقیت آی‌وی‌اف در بهترین مراکز دنیا بین ۳۵ تا ۴۰ درصد است، همچنین میزان موفقیت آی‌یوآی نیز ۱۵ درصد است و ممکن است یک بار آی‌وی‌اف یا آی‌یوآی جوابگو نبوده و نیاز به انجام مجدد باشد.

این جراح متخصص زنان بیان کرد: با توجه به اینکه سن ازدواج بالا رفته و افرادی که ازدواج می‌کنند دیر اقدام به بارداری می‌کنند، چنین بانوانی با کاهش ذخیره تخمدانی مواجه می‌شوند، یعنی زمانی نزد ما می‌آیند که دیگر ذخیره تخمدانی ندارند، بنابراین لازم است اطلاع‌رسانی‌های لازم توسط رسانه‌ها انجام شود تا افرادی که تمایل به اهدای تخمک دارند قبل از اینکه به سن ناباروری برسند به مرکز ما مراجعه کنند.

2

پاک‌نیت تصریح کرد: شرایط اولیه جهت اهدای تخمک این است که خانم ازدواج کرده باشد و سن زیر ۳۳ سال داشته باشد و حتماً دارای یک فرزند سالم باشند؛ لازم به ذکر است اهدای تخمک عوارض خاصی برای اهداکننده نخواهد داشت.

وی بیان کرد: همچنین در این مرکز ، فریز تخمک و اسپرم نیز انجام می‌شود، خانم‌هایی کاندید فریز تخمک هستند که مجرد باشند اما سن آن‌ها بالا باشد یا خانم‌هایی که شرایط فرزنددار شدن ندارند و یا خانم‌هایی که بیماری صعب‌العلاج دارند؛ در حال حاضر هزینه‌های فریز تخمک شامل بیمه نیست، اما با توجه به مشکلاتی که ممکن است در آینده برای این قبیل بانوان پیش بیاید این کار برای آنان مقرون به صرفه خواهد بود.

وی افزود: همچنین آقایانی که بیماری‌های صعب‌العلاج دارند می‌توانند کاندید فریز اسپرم شوند.

این جراح متخصص زنان عنوان کرد: ما از استان‌های هم‌جوار نظیر زنجان و همدان نیز بیمار پذیرش کرده‌ایم و این مرکز صرفاً برای بیماران بومی نیست، مرکز درمان ناباروری شهیده بوکانیان همه روزه در شیفت صبح از ساعت ۸ تا ۱۴ به بیماران ارائه خدمات می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: بانوانی که ازدواج می‌کنند بر این باور نباشند که قطعاً تا سن ۳۵ سال امکان باروری برای آن‌ها وجود دارد، زیرا ممکن است بسیاری از مواقع مشکلات زمینه‌ای ناشناخته و بدون علامت در افراد باشد، ذخیره تخمدانی چنین بانوانی کم است و اگر در سنین بالا به فرزنددار شدن روی بیاورند، با مشکل مواجه خواهند شد.

وی افزود: آمار ناباروری در جهان ۱۵ درصد زوجین است، در ایران در سال ۹۸ آمار ناباروری ۲۲ درصد زوجین بوده و این آمار در استان قزوین نیز همین میزان است.

پاک‌نیت در پایان خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه در ایام شیوع کرونا در سال‌های گذشته این مرکز به‌دلیل نزدیکی به اورژانس بیمارستان ولایت و علیرغم دارا بودن برخی تجهیزات غیرفعال شد، قرار بر این است تمهیداتی اندیشیده شود که با شیوع مجدد کرونا این مرکز تعطیل نشود.

 

کدخبر: 807979 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟