نشست کارگروه سلامت و امور بهداشتی پروژه مهر در آموزش و پرورش کردستان برگزار شد

به گزارش رکنا از کردستان؛ این نشست پیش از ظهر امروز با حضور معاون تربیت بدنی و سلامت استان و نمایندگان معاونت ها و ادارات و اعضای استانی به منظور برنامه ریزی و هدایت فعالیت های کارگروه در تابستان 1401 و در طول سال تحصیلی جدید برگزار شد.

افشین خوش گوار معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش کردستان در این نشست با بیان اینکه هر ساله در قالب فعالیت های پروژه مهر، آماده سازی مدارس برای آغاز سال تحصیلی با اقدامات کارگروه های مختلف و بکارگیری توان و بسیج امکانات پیگیری می شود، اظهار داشت: تا قبل از کرونا در قالب پروژه مهر، پنج کارگروه فعالیت می کرد، اما به واسطه شیوع کرونا، کارگروه سلامت و امور بهداشتی نیز به همراه کارگروه عدالت تربیتی و نصیب برابر آموزشی به مجموع کارگروه ها اضافه شد. 

 

 

وی با اشاره به اهداف کارگروه سلامت و امور بهداشتی پروژه مهر، اهمیت، حساسیت و ضرورت سلامت فردی و گروهی، رعایت پروتکل های بهداشتی در تمامی سطوح و واحد های اداری و آموزشی و در نهایت کاهش نگرانی و دغدغه های خانواده ها و دانش آموزان را از مهم ترین اهداف این کارگروه بر شمرد.

 

خوش گوار بازگشایی حضوری مدارس را وجه تمایز فعالیت های پروژه مهر امسال نسبت به دو سال گذشته عنوان کرد و اظهارداشت: هرچند فکر می کردیم که کرونا ریشه کن شده است اما متاسفانه شاهد اوج گیری مجدد کرونا و آغاز پیک جدید این ویروس منحوس هستیم و باید آمادگی لازم برای مقابله با پیشروی کرونا را داشته باشیم. 

 

معاون تربیت بدنی و سلامت استان در ادامه به جایگاه حوزه سلامت آموزش و پرورش قبل از شیوع کرونا نیز اشاره کرد و با بیان اینکه قبلاً حوزه سلامت در حاشیه قرار داشت اما با آمدن کرونا از حاشیه به متن آمد و برنامه ریزان توجه جدی به اهمیت حوزه سلامت نشان دادند، تصریح کرد: از سال گذشته با تغییر نگرش و دیدگاه ها در همه بخش ها، اتفاقات خوبی در این حوزه نسبت به قبل ایجاد شد. 

 

وی از اهتمام اعضای کارگروه سلامت و امور بهداشتی پروژه مهر استان تقدیر و تشکر کرد و گفت: خوشبختانه سال گذشته در ارزیابی های به عمل آمده، کارگروه سلامت آموزش و پرورش کردستان جزو 6 استان برتر کشور بوده است. 

 

خوش گوار در ادامه به تجارب ارزنده در حوزه سلامت و امور بهداشتی آموزش و پرورش استان پرداخت و «آموزش» را بهترین، در دسترس ترین و سهل ترین راه کار ممکن برای مقابله با ویروس کرونا عنوان کرد و بر آگاهی بخشی و اطلاع رسانی بیشتر به دانش آموزان جهت ارتقاء سطح سواد سلامت آنان تاکید کرد. 

 

مسئول کارگروه سلامت و امور بهداشتی پروژه مهر استان استفاده از ظرفیت برون سازمانی را از دیگر تجارب ارزنده در حوزه سلامت استان عنوان کرد و اظهارداشت: در همین راستا دانشگاه علوم پزشکی کردستان و واحدهای تابعه تعامل بسیار خوبی با آموزش و پرورش داشتند. 

 

وی همچنین به تعامل درون سازمانی با معاونت تربیت بدنی و سلامت استان بعد از ویروس کرونا نیز اشاره کرد و گفت: در ایام کرونا برنامه های حوزه سلامت بیشتر مورد توجه قرار گرفت. 

 

این مقام مسئول از حوزه سلامت و بهداشت به عنوان حوزه پیشران و پیشتاز در نظام تعلیم و تربیت نام برد و گفت: خانواده ها می توانند نقش انکار ناپذیری در تامین سلامت فرزندان خود در ایام کرونا داشته باشند. 

 

خوش گوار با بیان اینکه خوشبختانه اعتبارات خوبی در سطح وزارت و استانداری به حوزه سلامت اختصاص داده شده است؛ گفت: سال گذشته حدود 500 سرویس بهداشتی مدارس ایجاد، بهسازی و نوسازی شد. 

 

مسئول کارگروه سلامت و امور بهداشتی پروژه مهر استان در ادامه به بیان شرح وظایف اعضای کارگروه پرداخت و با بیان اینکه 16 وظیفه در شیوه نامه ابلاغی وزارت آموزش و پرورش برای این کارگروه در نظر گرفته شده است؛ تاکید کرد: باید تلاش کنیم نقش حوزه سلامت را پررنگ تر ببینیم و تا سطح مدارس این ماموریت ها را عملیاتی کنیم. 

 

وی تعمیر، بهسازی و تجهیز سرویس های بهداشتی مدارس و پیگیری آن از طریق شهرستان ها و مناطق را از دیگر برنامه های کارگروه بر شمرد. 

 

 

خوش گوار در ادامه به واکسیناسیون مجدد دانش آموزان و فرهنگیان نیز اشاره کرد و با بیان اینکه واکسیناسیون دُز یادآور از هفته آینده آغاز خواهدشد، توصیه نمود افراد دُز یادآور را تزریق کنند.

 

 

این مقام مسئول بر استفاده از ماسک و رعایت فاصله گذاری اجتماعی در محیط های عمومی تاکید کرد و گفت: بیشترین تلاش مسئولین نظام بر آن است که مدارس و دانشگاه ها در سال تحصیلی جدید به صورت حضوری بازگشایی شوند. 

وی در بخش پایانی سخنان خود دو توصیه مهم داشت و با بیان اینکه کمبود نیروی انسانی در حوزه سلامت از دغدغه های مهم معاونت تربیت بدنی و سلامت استان است، خروج نیرو از حوزه سلامت به هر دلیل را ممنوع عنوان کرد و اظهارداشت: در این زمینه این معاونت آمادگی دارد نیروهای مازاد مرتبط و نیمه مرتبط را در حوزه سلامت جذب و به کار گیری کند. 

خوش گوار از ستاد پروژه مهر استان خواست نگاه متوازان به همه کارگروه های هفت گانه داشته باشند چراکه فراهم کردن بستر و مکان سالم و بانشاط برای رسیدن به اهداف پروژه مهر یک الزام است.

 

هم چنین در ادامه این نشست نادر منصوری رئیس اداره سلامت و تندرستی آموزش و پرورش کردستان و دبیر کارگروه گزارشی از اقدامات کارگروه سلامت و امور بهداشتی در سال گذشته ارائه کرد. 

 

وی ضمن تقدیر وتشکر از حمایت های معاونت تربیت بدنی در پیشبرد اهداف حوزه سلامت، خاطرنشان کرد: پروژه مهر نمایشی از عزم و انسجام آموزش و پرورش برای آغازی سال تحصیلی بانشاط است . 

منصوری با اشاره به شیوع مجدد کرونا و دلهره خانواده ها و مردم به خاطر آغاز پیک هفتم کرونا، گفت: باید با تمهید مقدمات و آمادگی لازم، زمینه بازگشایی مدارس را فراهم کنیم. 

 

وی در ادامه به تشریح وظایف و حدود انتظارت کارگروه از حوزه های مختلف پرداخت و با اشاره به نتایج نظرسنجی از وضعیت سرویس بهداشتی مدارس، اتاق بهداشت، آبخوری ها، روشویی، چشمه توالت و .... بازسازی سرویس های بهداشتی را نیازمند توجه و پیگیری دانست و تصریح کرد: این مشکلات و موانعی و نارسایی ها باید رفع شود. 

 

 

رئیس اداره تندرستی و سلامت در ادامه به بیان حدود انتظارات کارگروه از اعضا پرداخت و خواهان برگزاری دوره آموزشی مرتبط با حوزه سلامت در تمامی مشاغل و پست های اداری شد.

 

وی تغییر دوره شغلی مراقبین سلامت را به دلیل کمبود نیروی انسانی ممنوع دانست و گفت: باید زمینه به کارگیری نیرو های علاقمند و پرتوان سایر رشته هاتی تحصیلی در حوزه سلامت فراهم شود. 

 

تهیه چک لیست مستقل در حوزه سلامت و تندرستی برای بازدید از مدارس، تسهیل شرایط برای حضور مدرسان آموزش خانواده متخصص در حوزه سلامت و تندرستی، کنترل وضعیت آب شرب مدارس، اهتمام جدی در شاداب سازی فضای محیطی با استفاده از شعار های سلامت محور، اهتمام جدی در ترمیم و بازسازی سرویس های بهداشتی مدارس، نصب سیستم تهویه مناسب برای مدارس، الزام مدارس غیردولتی به جذب نیروی مراقب سلامت در مدارس، نظارت جدی و همه جانبه بر امور بهداشتی مدارس غیردولتی، برگزاری گردهمایی راهبران آموزشی و تسهیل زمینه حضور مدرسان آموزش خانواده، تلاش و نظارت بر تقلیل نرم و تراکم کلاسی به منظور رعایت حداکثری فاصله اجتماعی و... از مهم ترین خواسته های دبیر کارگروه سلامت و امور بهداشتی استان در این جلسه بود. 

 

گفتنی است در ادامه این نشست پیرامون نحوه پیگیری اقدامات و فعالیت های کارگروه سلامت و امور بهداشتی پروژه مهر بحث و تبادل نظر و اعضای کارگروه آمادگی خود را برای همکاری در پیگیری برنامه ها اعلام کردند. 

 

 

کویستان عبدالحکیمی /کردستان

 

 

 

کدخبر: 807159 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟