اولین صندوق پژوهشی غیر دولتی بنام ماندگار توسط سازمان اوقاف در مرکز راه اندازی شده
به گزارش خبرنگار رکنا ازقزوین، نشست هم اندیشی نقش نخبگان در توسعه دانش بنیان استان و آشنایی با فرهنگ وقف در امور نخبگان و حوزه های دانش بنیان و تحقق شعارسال،شنبه شب با حضور حجت الاسلام مجیدی مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان، پیله فروش معاون اقتصادی، رجحانی معاون عمرانی، رجب پور رئیس بنیاد نخبگان استان، فائزی مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، مافی رئیس پارک علم و فنآوری، کاظمی فرماندار شهرستان قزوین و جمعی از فعالان شرکت های دانش بنیان در حسینیه امینی های قزوین برگزار شد.

وی اضافه کرد: سنت حسنه وقف یک مولفه است که اگر بخواهد دین در جامعه حاکم باشد به عنوان موتور پیشخوان می تواند مانند یک بنگاه اقتصادی به حکومت کمک کند.

مجیدی افزود: آنچه در ساختار وقف در قبل از اسلام شکل گرفته موتور پیشران است که هم خود پیش برنده بوده و هم در سایر حوزه ها تاثیر داشته است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قزوین تصریح کرد: ۴۰۰ سال پیش در ایران اسلامی وقفی شکل گرفته که حقوق حیوانات وحشی در آن دیده شده که غذای حیوانات در زمستان تامین می شد و این رویکرد در زمانی که کسی به نیاز بشری هم فکر نمی کرده بسیار ارزشند است که فردی برای تغذیه حیوانات از اموال خود وقف می کند در حالی که امروز کشورهای دیگر ادعای حقوق بشری دارند.

مجیدی دامنه وقف را گسترده و بستر فعالیت شرکت های دانش بنیان را نیز فراگیر دانست و اظهارداشت: اگر نخبگان دنبال حل مشکلات جامعه هستند بایستی چالش ها را بشناسند و برای آن راهکار ارائه کنند.

وی اضافه کرد: رسالت ائمه معصومین آگاهی بخشی و دانش افزایی بوده و رمز عاقبت بخیری و صلاح انسان پیروی از معصومین است و وقف آمده تا این دانش در طول تاریخ ماندگار باشد.

این مسئول گفت: جایزه نوبل در ایران ما هم ریشه دارد و دکتر افشین و دکتر افشار بخشی از اموال خود را برای کمک به نوبل وقف کرده اند اما کمتر روی آن تبلیغ شده است.

مجیدی اظهارداشت: کار ارزشمند دیگری توسط حسینعلی البرز در عرصه دانش انجام شده بنام «وام شرافتی» که واقف گفته اگر نخبه و پژوهشگری توان مالی نداشت از موقوفه وام دریافت کند و ضمانتش شرافت باشد.

وی بیان کرد: وقفهای ارزشمندی در عرصه علم و دانش نیز وجود دارد مثلا شما موقوفه «ربع رشیدی» را مطالعه کنید که دانشگاه پرستاری و بیمارستان از موقوفه راه می اندازد و اشتغال آفرینی می کند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قزوین یادآورشد: امروز نیز اوقاف و موقوفات در کنار کسانی است که می خواهند با نگاه دانش بنیانی به اشتغال آفرینی کنند و ما آمادگی داریم در این عرصه نیز سرمایه گذاری کنیم.

وی اضافه کرد: دراستان بستر فعالیت های مختلف در عرصه های زراعت، کشاورزی، باغداری و دامپروری مهیا شده و ما توانستیم از محل موقوفات فارم دو هزار راسی گوسفند فرانسوی راه اندازی کنیم که به اشتغال استان کمک خواهد کرد

وی اضافه کرد: برای اولین بار در کشور مجوز تبدیل به احسن شدن پلاک های وقفی مشاعی و غیر مشاعی انجام شده که عواید آن در امر تولید و اشتغال بکار گرفته می شود. 

مجیدی تصریح کرد: مجموعه وقف بستر مناسبی برای مشارکت و فعالیت شرکت های دانش بنیان و نخبگان مهیا کرده و از این افراد با جدیت حمایت می کنیم.

 

 

کدخبر: 776486 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟