معرفی ۱۳ گونه جدید سوسمار در دانشگاه حکیم سبزواری

به گزارش خبرنگار رکنا از مشهد، اسکندر رستگار عضو هیئت علمی گروه زیست شناسی دانشگاه حکیم سبزواری گفت: در چند سال اخیر مطالعات مولکولی انجام شده روی خزندگان ایران در آزمایشگاه جانورشناسی دانشگاه حکیم سبزواری منجر به معرفی چند گونه جدید سوسمار ایران شده است.

وی افزود: دانشگاه حکیم سبزواری جزء ۲۲ دانشگاه محور در کشور است که با حدود ۹ هزار دانشجو دارای ۳۳ گروه آموزشی، ۱۳۹ کد رشته‌ تحصیلی در مقاطع کارشناسی تا دکتری و ۱۰ دانشکده است.

وی ادامه داد: این مطالعات در قالب طرح بزرگ "بازنگری تاکسونومیکی خزندگان ایران با استفاده از شیوه و دیدگاه رمز نگاری DNA " با حمایت مالی صندوق حمایت از پژوهشگران و سازمان حفاظت محیط زیست منجر به شناسایی گونه های جدیدی از مارها و سوسمارهای ایران شده است.

عضو هیئت علمی گروه زیست شناسی دانشگاه حکیم سبزواری اظهار کرد: درحال حاضر از این گونه های جدید ۶ گونه توصیف شده که مقالات مربوط به چهار گونه چاپ شده و مقاله ۲ گونه دیگر در دست چاپ است.

رستگار گفت: عمده این خزندگان جدید مربوط به نواحی جنوبی، جنوب شرق، مرکز و شرق کشور هستند که اغلب به نام مناطق جغرافیایی که در آن یافت شده اند نام گذاری شده اند.

وی بیان داشت: تمام گونه های شناسایی و توصیف شده برای نگهداری تحویل موزه ملی تاریخ طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست کشور می شود.

کدخبر: 765535 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟