حجم صادرات در دولت سیزدهم با عبور از 50 میلیارد دلار، رکورد 40 ساله را شکسته است
حجم ویدیو: 33.93M | مدت زمان ویدیو: 00:01:23

به گزارش رکنا، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی صبح امروز یکشنبه در آیین افتتاحیه پنجمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی جمهوری اسلامی ایران، برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی را در برقراری ارتباطات جدید و ارتقای ارتباطات موجود میان فعالان اقتصادی و تجاری کشورمان با دیگر کشورها بسیار موثر و مثبت ارزیابی کرد.

رئیس جمهور با بیان اینکه ایران پیش از این بیشتر با صنایع نفت و گاز شناخته می‌شد، گفت: به دلیل تاکید بر توانمندی‌های کشور در حوزه نفت و گاز، دیگر توانمندی‌های و ظرفیت‌های کشور هم در زمینه معرفی این توانمند‌ی‌ها و هم در زمینه ارتباطات لازم برای رونق و توسعه مورد غفلت قرار می‌گرفت.

ابراهیم رئیسی افزود: امروز با توجه به تلاش دولت برای توجه متوازن و متناسب به همه عرصه‌های فعالیت اقتصادی و تولیدی و پرهیز از نگاه تک ساحتی به حوزه نفت و گاز، سطح روابط اقتصادی و تجاری کشورمان با دیگر کشورها در عرصه‌های جدید به سرعت می‌تواند ارتقا یابد.

رئیس جمهور اولین گام در توسعه روابط اقتصادی و تجاری را معرفی ظرفیت‌ها و توانمندی‌های داخلی و شناخت متقابل ظرفیت‌های کشورهای دیگر دانست و اظهار داشت: دفاتر بازرگانی در کشورها متکفل امر معرفی ظرفیت‌های اقتصادی و تجاری متقابل هستند و در دولت سیزدهم تلاش کرده‌ایم دفاتر تجاری ایران در کشورهایی که در آنها فاقد دفتر بودیم، فعال شود.

آیت‌الله رئیسی همچنین برگزاری رویدادهایی مثل نمایشگاه توانمندی‌های تولیدی و صادراتی کشور را زمینه خوبی برای معرفی این ظرفیت‌ها در داخل و خارج کشور برشمرد و تصریح کرد: در همین نمایشگاه بیش از ۷۰۰ مجموعه صنعتی، معدنی و صادراتی حضور دارند تا دستاوردهای ایران در حوزه‌های مختلف به ویژه در زمینه فعالیت‌های دانش‌بنیان را که توانسته استانداردهای مورد قبول دنیا را نیز کسب کند و به مرحله تجاری برسد، به دنیا معرفی کنند.

رئیس جمهور با اشاره به دستاوردهای خوب تولیدکنندگان کشورمان در عرصه‌های سلامت، تجهیزات پزشکی و از جمله ساخت مجموعه کامل تجهیزات اتاق عمل و تامین ۹۵ درصد نیازهای دارویی در داخل کشور خاطرنشان کرد: همچنین امروز تولیدکنندگان کشورمان در عرصه صنایع فولادی، پتروشیمی و بسیاری صنایع دیگر به رغم فشارها و تحریم‌های گسترده دستاوردهای قابل توجهی داشته‌اند که رسیدن به آنها در شرایط تحریمی باعث شگفتی ناظران خارجی شده است.

ابراهیم رئیسی با بیان اینکه دشمنان به دستیابی ایران به دستاوردهای پیشرفته تولیدی و صنعتی حساسیت دارند، اما دانشمندان ایرانی امروز بسیاری از علوم از جمله علوم نظامی و هسته‌ای را در کشور بومی‌سازی کرده‌اند، گفت: امروز دانشمندان و فعالان ایرانی علوم هسته‌ای و نظامی و خیلی از علوم دیگر را در کشورمان بومی کرده‌اند و دیگر این دانش‌ها در ایران وابسته به حضور و فعالیت یک کارشناس خارجی یا حتی یک یا چند کارشناس داخلی نیستند.

کدخبر: 890794 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟