دیدار وزیر دفاع ایران با وزرای دفاع چین، تاجیکستان و قزاقستان در حاشیه اجلاس همکاری‌ های شانگهای در دهلی

به گزارش رکنا به نقل از روابط عمومی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح؛ امیر سرتیپ آشتیانی در این دیدار طی سخنانی با تبریک انتصاب وزیر دفاع چین به عنوان عضو شورای دولتی و وزیر دفاع جمهوری خلق چین، درباره مناسبات جمهوری اسلامی ایران و جمهوری خلق چین به دلیل برخورداری از اشتراکات فرهنگی و روابط تاریخی دو کشور، گفت: اراده سیاسی رهبران دو کشور و درک و اتخاذ مواضع مشترک نسبت به تحولات بین‌المللی از ارزش راهبردی در همه عرصه‌ها برخوردار است.

وزیر دفاع با اشاره به سفر رئیس جمهور ایران به پکن در فوریه ۲۰۲۳ و ملاقات با «شی» رئیس جمهور چین، گفت: توافقات راهبردی سران دو کشور به نقطه عطفی در روابط تاریخی و دوستانه ایران و چین تبدیل شده است.

وزیر دفاع در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این‌که امروز سازمان همکاری شانگهای به یک سازمان تاثیرگذار در تحولات و معادلات جهانی تبدیل شده است، افزود: گسترش و تقویت این سازمان اقدامی موثر در پیشبرد چندجانبه‌گرایی در عرصه بین‌المللی است.

وزیر دفاع جمهوری اسلامی ایران با بیان این‌که ایران آمادگی دارد تا همکاری‌های دفاعی و نظامی خود را با جمهوری خلق چین و سایر اعضای سازمان همکاری‌های شانگهای در چارچوب سازوکار های تعیین‌شده تقویت نماید، افزود: اوضاع منطقه‌ای و بین‌المللی در حال تغییر است و به دنبال آن گسترش روابط ایران و چین از اهمیت بیشتری نسبت به گذشته برخوردار شده است.

وی با بیان این‌که ایران و جمهوری خلق چین از شرایط منطقه‌ای و بین‌المللی درک درست و صحیحی دارند، گفت: این دو کشور با شناخت اهداف و نیات آمریکا و متحدین این کشور، همواره تلاش کرده‌اند تا مانع تحقق رویکردهای یکجانبه گرایانه و تمامیت‌خواه غرب در مورد کشورهای مستقل شوند.

وزیر دفاع گفت: معتقدیم تنها در سایه تعامل و همکاری بین کشورهای همسو است که می‌توان با چالش‌ها و تهدیدات مشترک امنیتی در سطح منطقه و جهان مقابله نمود.

وزیر دفاع کشورمان با بیان این‌که ایالات متحده آمریکا در حال حاضر در شرق اروپا، غرب آسیا و سطح منطقه به بحران‌سازی و تنش‌آفرینی مشغول است، گفت: سیاست‌های آمریکا یک تهدید مشترک برای ایران و چین است؛ ما مخالف جهان تک‌قطبی هستیم.

وزیر دفاع با اشاره به برگزاری رزمایش مشترک دریایی ایران، چین و روسیه در قالب کمربند امنیت دریایی، گفت: این موضوع نشان داد هر سه کشور مخالف نگاه سلطه‌جویانه غرب و آمریکا هستند و آمادگی داریم که آزمایش‌ها و تمرین‌های مشترک در زمینه‌های دریایی، زمینی و پدافند هوایی را از لحاظ کمی و کیفی گسترش دهیم.

امیر سرتیپ آشتیانی با اشاره به سرعت اهمیت و حساسیت تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی خاطرنشان ساخت: تداوم گفت‌وگو و انجام تبادل هیأت‌های دفاعی نظامی و اطلاعاتی در سطوح مختلف برای دو طرف بسیار مفید و سازنده خواهد بود.

وزیر دفاع جمهوری اسلامی ایران در پایان از وزیر دفاع چین برای ادامه مذاکرات و عملیاتی کردن توافقات دو کشور برای حضور در تهران دعوت به عمل آورد.

لی شانگ فو، وزیر دفاع چین نیز در این دیدار روابط دو کشور را با توجه به قدمت تاریخی و تمدنی، مهم ارزیابی کرد و گفت: گسترش روابط با ایران برای چین از اهمیت بالا و راهبردی برخوردار است.

وی ارتباط و تعامل میان ایران و چین را با توجه به اراده سیاسی رهبران دو کشور در میان تغییرات مهم جهانی بااهمیت توصیف و برگسترش روابط و همکاری‌های دفاعی-  نظامی دو کشور تاکید کرد.

وزیر دفاع چین با بیان این‌که نگاه ما به روابط با جمهوری اسلامی ایران عمیق و بلندمدت است، خاطرنشان ساخت: دو کشور ایران و چین به یکدیگر اعتماد راهبردی متقابل دارند.

وی با بیان این‌که کشور چین همواره از ایستادگی ایران در برابر تحریم‌های یکجانبه حمایت کرده، گفت: هر نوع مداخلات در ایران را محکوم کرده و معتقد به تمامیت ارضی جمهوری اسلامی ایران هستیم.

وزیر دفاع چین با قدردانی از مواضع اصولی جمهوری اسلامی ایران در موضوعات بین‌المللی و کلان کشور چین و همچنین منافع دو کشور، گفت: دو کشور همکاری صمیمانه و موثری علیه سلطه برخی از کشورها دارند.

لی شانگ فو ادامه داد: ما معتقدیم افق خوبی پیش روی ما است و جمهوری اسلامی ایران نقش خوب و سازنده‌ای در مسائل منطقه‌ای دارد و از حل مسائل ایران با همسایگان خود حمایت می‌کنیم.

وی با تبریک عضویت ایران در اجلاس شانگهای، از درخواست عضویت ایران در «بریکس» تشکر و اعلام کرد: کشور چین با ایران در خصوص صلح و ثبات همکاری خود را ادامه خواهد داد.

وزیر دفاع چین با تحسین پیشرفت‌های دفاعی ایران، آن را نشان‌دهنده قدرت نظامی ایران دانست.

لی شانگ فو با تقدیر از مواضع جمهوری اسلامی ایران در اجلاس شانگهای، آن را محصول روحیه انقلابی جمهوری اسلامی ایران دانست.

امیر سرتیپ آشتیانی: ایران و تاجیکستان باید برای حفظ امنیت منطقه همکاری‌های خود را تقویت کنند

امیر سرتیپ آشتیانی در دیدار با وزیر دفاع تاجیسکتان طی سخنانی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری(مدظله العالی) در خصوص روابط ایران با کشور تاجیکستان، گفت: این روابط مبتنی بر برادری و خویشاوندی و خونی است که روابطی ماندگار و همیشگی خواهد بود.

امیر سرتیپ آشتیانی با بیان این‌که آسیای مرکزی و به‌ویژه جمهوری تاجیکستان از جایگاه ویژه و برجسته‌ای در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران برخوردار است، ادامه داد: نخستین سفر جناب آقای رئیسی به تاجیکستان بیانگر اهمیت تاجیکستان در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران است.

وی افزود: این دیدارها و رایزنی‌ها تقویت‌کننده و تحکیم‌بخش روابط دوجانبه خواهد بود.

امیر سرتیپ آشتیانی با بیان این‌که منطقه آسیای مرکزی به محل تعامل و بعضاً تقابل و رقابت ژئوپلتیکی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای تبدیل شده است، گفت: در چنین شرایطی قدرت‌های فرامنطقه‌ای به دنبال منافع خود هستند و بر همین اساس دو کشور می‌بایست برای حفظ امنیت منطقه همکاری‌های خود را تقویت نمایند.

امیر سرتیپ آشتیانی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران همواره حامی صلح ثبات و امنیت و تمامیت ارضی تاجیکستان بوده است و این سیاست را با قدرت ادامه خواهد داد.

وزیر دفاع کشورمان گفت: عضویت ایران و تاجیکستان در سازمان همکاری‌های شانگهای، فرصت‌های قابل‌توجهی را برای دو کشور ایجاد می‌کند که باید برای آن برنامه‌ریزی کرد.

وی ادامه داد: در خصوص همکاری‌های دفاعی و نظامی معتقدیم که مناسبات دفاعی دو کشور یکی از ارکان اصلی همکاری‌های فی‌مابین به شمار می‌رود که باعث ایجاد تحول در همکاری‌های کلان دو کشور و طبعاً استحکام هرچه بیشتر مناسبات شده است.

وی ادامه داد: اولویت جمهوری اسلامی ایران در همکاری‌های دفاعی و نظامی با جمهوری تاجیکستان، تقویت بنیه دفاعی این کشور به‌ویژه مبارزه با تروریسم است.

شیرعلی میرزا وزیر دفاع تاجیکستان نیز در این دیدار با اشاره به فرهنگ مشترک و سابقه تاریخی و تمدنی دو کشور، روابط دو کشور را عمیق و از جنس برادرانه دانست و افزود: با مرور تحولات جهان و منطقه، موضوع نگرانی‌های امنیتی برای دو کشور مشترک است و لذا بر ضرورت تقویت همکاری‌ها تاکید داریم.

در انتهای این دیدار وزیر دفاع تاجیکستان از امیر سرتیپ آشتیانی جهت سفر به دوشنبه پایتخت این کشور به منظور تقویت همکاری‌های دوجانبه دعوت به عمل آورد.

امیر آشتیانی: امنیت کشورهای آسیایی به یکدیگر گره خورده است

 

امیر سرتیپ آشتیانی، وزیر دفاع کشورمان در این دیدار با بیان این‌که کشور قزاقستان یک کشور مستقل و تاثیرگذار در آسیای مرکزی است، اظهار داشت: امنیت کشورهای آسیا به یکدیگر گره خورده است.

وی افزود: افزایش رابطه و همکاری‌های دفاعی بین دو کشور به تقویت امنیت دو کشور و منطقه کمک شایانی می‌کند.

وزیر دفاع قزاقستان نیز در این دیدار با اشاره به نقش جمهوری اسلامی ایران در سازمان همکاری‌های شانگهای، از تلاش‌های وزارت دفاع در بحث دیپلماسی دفاعی در راستای صلح و ثبات منطقه تقدیر کرد.

وزرای دفاع دو کشور در پایان این دیدار به منظور تقویت همکاری و افزایش سطح همکاری و استفاده از ظرفیت‌های راهبردی دوطرف، بر ضرورت ادامه جلسات در کشورهای ایران و قزاقستان تاکید کردند.

کدخبر: 888376 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟