پرتاب ماهواره ظفر در بهار 1402 / اتفاقات مهم در صنعت فضایی

به گزارش رکنا، عیسی زارع ‌پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اواخر سال گذشته در حاشیه مراسم روز ملی فناوری فضایی اعلام کرد ماهواره «ظفر» در سه ماه نخست ۱۴۰۲ پرتاب می‌شود.

اواخر بهمن ۱۳۹۸ ماهواره ظفر ۱ با ماهواره‌بر سیمرغ پرتاب شد، اما سرعت تزریق آن به حد ممکن نرسید و نتوانست در مدار باقی بماند. پس از این اتفاق، وزارت ارتباطات از ساخت ماهواره ظفر خبر داد. نمونه دوم ماهواره ظفر، ماهواره‌ای با همان ماموریت‌های ظفر ۱ اما با کیفیت و امکانات بیشتر است.

ماهواره سنجش از دور ظفر که نتیجه تلاش چند ساله دانشمندان حوزه فضایی است، در دانشگاه علم و صنعت و در ۲ نسخه ساخته شد. ماهواره‌ای که نسخه نخست آن با دوربین تصویربرداری با کیفیت ۲۵ متر پرتاب شد اما نتوانست به سرعت مدنظر برسد و فرایند قرارگیری آن در مدار موردنظر به صورت ۱۰۰درصد موفقیت‌آمیز نبود.

دومین نسخه این ماهواره که به دوربین ۱۶ متری مجهز شده، در صف پرتاب قرار دارد و به‌زودی به مدار تزریق خواهد شد. ۹۵ درصد از تجهیزات این ماهواره، تولید بومی است.

ایران از اواسط دهه ۷۰ خورشیدی فعالیت تحقیقاتی در این زمینه را آغاز کرد و با ساخت و پرتاب ماهواره‌های مختلفی ادامه داد.

با پرتاب ماهواره ملی «امید» با ماهواره بر بومی سفیر در ۲ بهمن ۸۷، ایران به هشتمین کشوری تبدیل شد که توانست با فناوری داخلی خود ماهواره‌ای را در مدار زمین قرار دهد. ماهواره‌های نوید (بهمن ۸۸) و فجر (بهمن ۹۳) نیز تلاش‌های دیگر ایران برای فعالیت در این زمینه بودند که هر کدام برای مدتی ماموریت‌های تحقیقاتی را انجام دادند. این تلاش‌ها اخیراً به پرتاب ماهواره خیام از پایگاه فضایی بایکونور قزاقستان منجر شد.

کدخبر: 881378 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟