حیرت جهان از حمله موشکی به پایگاه امریکایی عین‌الاسد   + فیلم اعترافات افسران امریکایی از قدرت موشکی ایران
حجم ویدیو: 2.34M | مدت زمان ویدیو: 00:00:27

بامداد سیزدهم دی ماه - پنج روز پیش از این عملیات سردار سلیمانی فرمانده سپاه قدس جمهوری اسلامی ایران در حالی که برای یک دیدار رسمی به عراق رفته بود پس از ترک فرودگاه بین‌المللی بغداد به همراه ابو مهدی المهندس، معاون نیروهای مردمی عراق(الحشد الشعبی) هدف حمله پهپادی آمریکا قرار گرفت.

حمله موشکی ایران به عین الاسد امریکا

در پی این اقدام تروریستی آمریکایی‌ها مقام‌های بلندپایه ایران از جمله وزیر امورخارجه اعلام کردند اقدام برای ترور یکی از مقام‌های نظامی را که برای ماموریت  دیپلماتیک در کشور همسایه به سر می‌برد مصداق نقض قوانین بین‌المللی می‌دانند و «مطابق بند ۵۱ منشور ملل متحد»، حق پاسخگویی به آن را دارند.

سپاه پاسداران بامداد چهارشنبه ۱۸ دی‌ماه ۱۳۹۸ با حمله موشکی به پایگاه «عین‌الاسد» در استان الانبار عراق وعده «انتقام سخت» از آمریکایی‌ها به تلافی به شهادت رساندن شهید حاج قاسم سلیمانی و ابو مهدی المهندس و همراهانشان انتقام سخت گرفت .

به دنبال حمله موشکی به پایگاه آمریکا در عراق، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با صدور اطلاعیه ای  اعلام کرد: زمان تحقق وعده صادق فرا رسید و به اذن خداوند متعال بامداد امروز در پاسخ به عملیات جنایتکارانه و تروریستی نیروهای متجاوز آمریکایی و انتقام ترور ناجوانمردانه و شهادت مظلومانه فرمانده قهرمان و فداکار نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی سردار پرافتخار سپهبد پاسدار شهید حاج قاسم سلیمانی و یارانش، رزمندگان شجاع نیروی هوافضای سپاه طی عملیاتی موفق به نام عملیات شهید سلیمانی با رمز مقدس یا زهرا(س) با شلیک ده‌ها فروند موشک زمین به زمین ، پایگاه اشغالی ارتش تروریستی و متجاوز آمریکا موسوم به عین‌الاسد را در هم کوبیدند.

عین الاسد پایگاهی است که در سال ۲۰۰۳ تفنگداران آمریکایی آن را اشغال کردند و تا سال ۲۰۱۱ آنجا ماندند. در پایان سال ٢٠١٤ به بهانه مبارزه با داعش، بار دیگر این پایگاه در اختیار نظامیان آمریکایی حاضر در  ائتلاف بین‌المللی ضد داعش قرار گرفت.

از لحظه آغاز عملیات موشکی ایران، بسیاری از رسانه‌ها به پوشش آن پرداختند و آن را نخستین حمله نظامی مستقیم به مواضع آمریکا پس از جنگ جهانی دوم ارزیابی کردند.

شبکه خبری آمریکایی سی ان بی سی با اشاره به « انتقام سخت » ایران با حمله به پایگاه هوایی عین الاسد آمریکا در عراق نوشت: واکنش ایران «بسیار سریع و شدید» بود. شبکه سی‌ان‌ان نیز اعلام کرد در پی تایید وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) مبنی بر اصابت ده‌ها موشک بالستیک به پایگاه نظامی آمریکا در عراق و افزایش نگرانی‌ها درباره احتمال ادامه پاسخ‌های متقابل ایران و آمریکا، قیمت نفت افزایش یافت.

کمتر از دو ساعت پس از حمله رزمندگان سپاه پاسداران به پایگاه‌های اشغالی آمریکا در عراق در راستای «انتقام سخت» شهید سردار سلیمانی ، این حمله موشکی به داغ‌ترین هشتگ توییتر تبدیل شد و در جایگاه ترند نخست این شبکه اجتماعی نشست.

بسیاری از مقامات و شخصیت های سیاسی ایران با قدردانی و اعلام حمایت از حمله موشکی سپاه پاسداران به مواضع تروریستی نیروهای آمریکایی، موفقیت این عملیات را تبریک گفتند.

آیت الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح همان روز در دیدار با هزاران نفر از مردم قم، این حملات موشکی را یک سیلی خواندند و بر اینکه مقابله اصلی باید در جهت پایان دادن به حضور فساد برانگیز و ویرانگر آمریکا در منطقه باشد، تاکید کردند.

بنابراین گزارش ، پس از این حمله موشکی، شماری از کشورها سفر مقامات و پرواز خطوط هوایی خود را به منطقه لغو کردند.

سپاه پاسداران بامداد چهارشنبه ۱۸ دی‌ماه ۱۳۹۸ با حمله موشکی به پایگاه «عین‌الاسد» در استان الانبار عراق وعده «انتقام سخت» از آمریکایی‌ها به تلافی به شهادت رساندن شهید حاج قاسم سلیمانی و ابو مهدی المهندس و همراهانشان انتقام سخت گرفت .

پس از حمله موشکی، مقامات دولت آمریکا رویه پنهان کاری درباره تلفات نیروهایشان را در پیش گرفتند که این موضوع بازتاب های زیادی داشت.

برخی رسانه ها و شخصیت های سیاسی آمریکا لاپوشانی مقامات این کشور از میزان تلفات عملیات سپاه پاسداران را مورد انتقاد قرار دادند. «جو بایدن» نامزد دموکرات انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا با انتقاد از پنهانکاری‌های ترامپ در مورد تلفات حملات موشکی ایران به پایگاه عین الاسد گفت: نادیده گرفتن این تلفات و جزیی خواندن آن واقعا چندش‌آور است.

 شبکه خبری سی‌ان‌ان نیز در گزارشی نوشت: چندین پرسنل نظامی پایگاه عین‌الاسد آمریکا در عراق در جریان حمله موشکی هشتم ژانویه (۱۸ دی ) برخلاف اعلام قبلی پنتاگون، دچار جراحات ناشی از این حمله شدند.

جاناتان هافمن سخنگوی پنتاگون در پاسخ به این انتقادها مدعی شد: سران ارتش آمریکا یک هفته پس از حمله موشکی ایران، از آسیب مغزی ۱۱ نفر از نظامیان خود در این پایگاه هوایی اطلاع یافته اند.

وزارت دفاع آمریکا ( پنتاگون ) نیز بامداد سه‌شنبه ( ۲۲ بهمن )در پنجمین اظهارنظر خود در خصوص میزان تلفات نیروهای آمریکایی در پایگاه عین الاسد اعلام کرد که ۱۰۹ نفر دچار آسیب مغزی شدند. براساس اعلام پنتاگون ۷۶ نفر از این افراد درمان شده و به محل خدمت خود بازگشته‌اند. از این تعداد ۷۵ نفر در عراق و یک نفر در آلمان مورد معالجه قرار گرفته‌اند. پیش از این پنتاگون در چهار مرحله اعلام کرد که تعداد ۱۱، ۳۴، ۵۰ و در آخرین آمار ۶۴ نفر از نیروهای آمریکایی حاضر در پایگاه عین الاسد به خاطر آسیب مغزی معالجه شده‌اند.

اعتراف سربازان امریکایی به وحشت از قدرت موشکی ایران 

سی‌ان‌ان که به عنوان نخستین رسانه، اجازه ورود به پایگاه عین الاسد را گرفته و گزارش هایی را از این پایگاه که اکنون ویرانه ای بیش از ان باقی نمانده، پخش کرده است، روز  دوشنبه در ادامه مستند خود از پایگاه عین الاسد، با نشان دادن تصاویری از ویرانی های گسترده ناشی از اصابت موشک های ایران به این پایگاه،  گزارش داد: نظامیان آمریکایی هرگز تصور نمی کردند که تحت چنین آتش قدرتمندی قرار بگیرند، چراکه همواره،  این خود آنها (نیروهای آمریکا) بوده اند که چنین حملاتی را انجام داده اند.

یک سرباز آمریکایی که در ویرانه های این پایگاه با سی‌ان‌ان مصاحبه می کرد، گفت: هرچند خود را آماده کرده بودیم، اما هنگامی که حمله رخ داد، حقیقتا خیلی ترسیدیم.

این رسانه تصویری آمریکایی در ادامه گزارش داد: نظامیان آمریکایی در این پایگاه در واقع خود را برای هرگونه  حمله ای آماده کرده بودند، مانند حملات زمینی نیروهای نزدیک به ایران،  پرتاب نارنجک و یا خمپاره ، اما خیلی انتظار شلیک موشک های بالستیک بدین شدت و قدرت را نداشتند.

"دین واساج" (Dane Kvasage) یک گروهبان ارتش آمریکا با «چشمانی گریان» ناشی از شدت ترس حتی چند روز پس از حمله موشکی ایران، در ویرانه های این پایگاه به سی‌ان‌ان گفت: پس از پایان حمله و اینکه دریافتیم به کسی آسیب نرسیده است، خیلی گریه کردیم و یکدیگر را در آغوش گرفتیم.

سرهنگ دوم « استیسی کُلمن » مستقر در پایگاه آمریکایی عین‌الاسد در غرب بغداد  در توصیف شب حمله موشکی سپاه پاسداران به این پایگاه، آن را «شبی بسیار سخت و بی‌نهایت ترسناک» توصیف کرد و گفت: برخی از سربازان از جمله خودم در سنگرهای زیرزمینی پناه گرفتیم.

وی به این رسانه گفت: وقتی نخستین موشک‌ها اصابت کرد، حتی برای ما که داخل سنگرهای زیرزمینی بودیم، موج انفجار کاملا محسوس بود و لرزش و تکان‌های سنگر زیرزمینی به حدی بود که درب سنگر با شدت باز و بسته شد. به طور کامل حس کردیم که دست‌کم هفت فروند موشک در نزدیکی سنگر ما اصابت کرد که بی‌نهایت ترسناک بود.

خبرنگار این رسانه از این سرهنگ آمریکایی پرسید؛ آیا زنده ماندن شما شانسی بوده؟، برای مواجهه با این گونه موارد آموزش دیده بودید یا اینکه از قبل به شما درباره حمله اطلاع داده شده بود؟

او پاسخ دادگفت: راستش باید بگویم که همه اینها در زنده ماندن سربازها نقش داشت و البته خدا به ما رحم کرد.

کمی پیش از حمله به ما گفته شد که ممکن است این پایگاه مورد اصابت موشک قرار گیرد اما کسی از وقوع آن مطمئن نبود بنابراین ما اقدامات احتیاطی را انجام دادیم و نیروها را از اقامتگاه‌هایشان در پایگاه خارج کردیم.

سردار حسن سلامی فرمانده سپاه پاسداران انقلا اسلامی در مصاحبه با المیادین درباره اهمیت حمله موشکی به پایگاه آمریکا گفت که معادلات واشنگتن با حمله ایران به عین الاسد بهم ریخت.

عکس های حمله موشکی ایران به عین الاسد

کدخبر: 859484 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟