واکنش مردم به سخنان حاج قاسم سلیمانی
حجم ویدیو: 6.98M | مدت زمان ویدیو: 00:04:22

به گزارش رکنا، قاسم سلیمانی (۱۳۳۵-۱۳۹۸ش) فرمانده سابق نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در ایران که به همراه ابومهدی المهندس، معاون حشد الشعبی عراق در ۱۳ دی ۱۳۹۸ش به‌دست نیروهای آمریکایی در بغداد ترور شد.

وی در جنگ ایران و عراق فرمانده لشکر ۴۱ ثارالله کرمان و از فرماندهان عملیات‌های والفجر هشت، کربلای چهار و کربلای پنج بود.

سلیمانی در سال ۱۳۷۶ش از سوی سید علی خامنه‌ای رهبر معظم جمهوری اسلامی ایران به فرماندهی نیروی قدس سپاه منصوب شد که بخش برون‌مرزی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در ایران است.

سلیمانی، مجاهدان افغانستان را در نبرد با طالبان یاری می‌کرد و پس از جنگ‌های داخلی افغانستان اقداماتی را برای بازسازی آنجا انجام داد.

وی در جنگ ۳۳ روزه در لبنان و جنگ ۲۲ روزه در فلسطین، حزب‌الله و حماس را در برابر اسرائیل یاری و محور مقاومت را به سلاح‌های پیشرفته تجهیز کرد.

پس از ظهور داعش در عراق و سوریه، سلیمانی با حضور در این مناطق و سازماندهی نیروهای مردمی، به مبارزه با داعش پرداخت.

دور ساختن تهدید داعش از سامرا، نجف و کربلا از دستاوردهای او در مبارزه با داعش بیان شده است.

وی علاوه بر مباحث نظامی، در مسائل فرهنگی نیز فعالیت‌ می‌کرد. به گفته برخی از مسئولان جمهوری اسلامی ایران، سلیمانی بنیانگذار ستاد بازسازی عتبات عالیات بود و بر طرح‌های توسعه حرم ائمه(ع) نظارت می‌کرد. او همچنین در تسهیل زیارت اربعین و تأمین امنیت زائران آن نقش داشته است.

قاسم سلیمانی در ۱۳ دی سال ۱۳۹۸ش همراه با ابومهدی المهندس و عده‌ای دیگر به دستور مستقیم رئیس‌جمهور وقت آمریکا، در حمله‌ای پهبادی ترور شد.

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در پاسخ به ترور او، به پایگاه آمریکایی عین‌الاسد حمله موشکی کرد و پارلمان عراق طرح اخراج نیرو‌های آمریکایی از عراق را به تصویب رساند.

جنازه سردار قاسم سلیمانی و همراهانش در شهرهای مختلفی از عراق و ایران تشییع شد و بشیر حسین نجفی و رهبر معظم جمهوری اسلامی بر پیکر آنان در عراق و ایران نماز خواندند.

بر اساس گزارش برخی از خبرگزاری‌ها، تشییع جنازه سردار قاسم سلیمانی از بزرگ‌ترین تشییع جنازه‌های تاریخ بوده است که حدودا ۲۵ میلیون نفر در آن شرکت داشته‌اند. سردار قاسم سلیمانی در ۱۸ دی در مزار شهدای کرمان دفن شد.

 

کدخبر: 857769 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟