نگرش حاج قاسم جذب حداکثری و دفع حداقلی بود/ امروز نیازمند ترمیم شکاف‌های اجتماعی و سیاسی هستیم

محسن هاشمی به مناسبت سالگرد شهادت سپهبد شهید قاسم سلیمانی اظهار کرد: حاج قاسم بارها و بارها در جلسات خصوصی و عمومی گفته بود که خود را یک سرباز می‌داند و نه بیشتر و با زیاده‌روی در تبلیغات در مورد شخصیت فردی خود موافق نبود.

وی ادامه داد: حاج قاسم خود را سرباز ملت و همه مردم می‌دانست و یک سرباز نمی‌تواند رنگ حزبی و جناحی داشته باشد؛ چرا که باید از همه کشور و همه مردم با هر گرایش و مذهب و سلیقه سیاسی دفاع کند. نگرش حاج قاسم برجذب حداکثری و دفع حداقلی بود.

این فعال سیاسی خاطرنشان کرد: امروزه دامنه دفع نه تنها ملی مذهبی‌ها و روشنفکران، بلکه اصلاح طلبان و میانه‌روها را نیز شامل شده و حتی به عقلای اصولگرا نیز رسیده است و این دقیقا عکس نگاه حاج قاسم بود. نیاز امروز ما به ترمیم شکاف‌های اجتماعی، سیاسی و فرهنگی است که اعتراضات اخیر نیز برخاسته از همین شکاف‌هاست.

محسن هاشمی در ادامه گفت : آیت الله هاشمی رفسنجانی که از سال ۶۲ فرماندهی جنگ را برعهده گرفتند در عملیاتهای مختلف با حاج قاسم که فرماندهی تیپ ثارالله که بعدها به لشگر ثارالله کرمان تبدیل شد، آشنا شدند و ایشان را فرماندهی فداکار وصادق یافتند و بعد از جنگ نیز در دوره سازندگی به دلیل مشارکت در فعالیت‌های سازندگی استان کرمان و هم استانی بودن، ارتباط ایشان با رییس جمهور ادامه پیدا کرد و عمیق‌تر شد به نحوی که در خاطرات آیت الله هاشمی رفسنجانی، موارد مکرری از گزارش‌ها وجلسات با حاج قاسم که پس از دوره سازندگی نیز در قالب فرماندهی نیروی قدس با ریاست مجمع تشخیص مصلحت حفظ شد و عمیق‌تر گردید و تا پایان عمر ایشان ادامه یافت و با توجه به اینکه هر دو این شخصیت‌ها، چهره‌هایی میانه رو بودند و با افراط وتفریط مخالف بودند، همکاری این دو در بسیاری از مقاطع حساس نظیر مقاومت عقلانی در برابر رژیم صهیونیستی و توافق برجام که با حمایت حاج قاسم صورت گرفت، ادامه یافت و حتی بخاطر این حمایت حاج قاسم توسط افراطیون تخریب شد.

وی افزود : ما شاهد هستیم که متاسفانه در دهه های اخیر بصورت مداوم گروه‌هایی از قطار انقلاب پیاده و از صحنه سیاسی و مدیریتی حذف می‌شوند و غیرخودی تلقی می گردند، در حالیکه نگرش حاج قاسم همانگونه که رهبری در سال ۱۳۸۸ تصریح کردند برجذب حداکثری و دفع حداقلی بود اما متاسفانه امروزه دامنه دفع نه تنها ملی مذهبی‌ها و روشنفکران، بلکه اصلاح طلبان و میانه روها را نیز شامل شده و حتی به عقلای اصولگرا نیز رسیده است و این دقیقا عکس نگاه حاج قاسم بود. نیاز امروز ما به ترمیم شکاف‌های اجتماعی، سیاسی و فرهنگی است که اعتراضات اخیر نیز برخاسته از همین شکاف‌هاست.

منبع : ایسنا

کدخبر: 857172 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟