عراق تکلیف رابطه با اسرائیل را برای همیشه مشخص کرد

به گزارش رکنا، پارلمان عراق امروز پنجشنبه بعد از تعدیل نام قانون «ممنوعیت عادی سازی و برقراری رابطه با رژیم صهیونیستی » به «جرم دانستن عادی سازی با رژیم صهیونیستی» آن را به تصویب رساند.

بعد از تصویب این قانون، نمایندگان حاضر در پارلمان عراق شعار «نه به اسرائیل» سر دادند.

این لایحه قانونی به پیشنهاد جریان صدر و حمایت همه جریان های سیاسی شیعه (ائتلاف چارچوب هماهنگی) به پارلمان معرفی شد و با اکثریت آرا به تصویب رسید تا به این ترتیب راه را بر کسانی که درصدد ارتباط پنهانی با این رژیم غاصب هستند، ببندد و عراق برای همیشه از برقراری رابطه با رژیم صهیونیستی مصون بماند.

سید مقتدا صدر رهبر جریان صدر با تشکر از همه کسانی که به این مصوبه پارلمان رای دادند، مردم عراق را دعوت به برپایی دو رکعت نماز شکر و حضور در خیابان ها برای ابراز شادی کرد.

قانون مزبور مشتمل بر ۱۰ ماده اصلی است که هدف از تصویب قانون، حفظ ارزش های ملی، اسلامی وانسانی عراق و اصول ملت عراق در دفاع از قضیه فلسطین و ممانعت از هرگونه تلاش برای عادی سازی یا برقراری روابط با رژیم غاصب صهیونیستی عنوان شده است.

لازم به ذکر است که قانون کیفری عراق پیش از این نیز هرگونه تلاش برای برقراری رابطه با این رژیم غاصب را جرم دانسته و مجازات آن را بر اساس ماده ۲۰۱ این قانون، مستوجب اعدام خوانده بود.

در ماده ۲۰۱ قانون کیفری عراق تصریح شده است که «هرکس برای صهیونیسم از جمله تشکیلات فراماسونری تبلیغ کند یا به آن یا هریک از سازمان های مربوط به آن انتساب یابد و یا به صورت مادی یا نوشتاری یا هر نوع دیگر برای این امر تبلیغ کند، مستحق اعدام است.»

براساس دیدگاه صاحب نظران حقوقی در میان کشورهای عربی تنها عراق و سوریه ، رابطه با رژیم صهیونیستی را جرم دانسته و فردی که مرتکب چنین جرمی می شود، مستحق اعدام است.

کدخبر: 785053 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟