باقری: دیدگاه‌ های ایران در دو سند ارائه شده به عنوان مبنای مذاکرات آینده پذیرفته شد

به گزارش رکنا، «علی باقری» مذاکره کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران در مذاکرات وین با گروه ۱+۴ ( آلمان، فرانسه، انگلیس، روسیه و چین) برای رفع تحریم‌ها امشب (جمعه) بعد از نشست اختتامیه کمیسیون مشترک برجام در اظهاراتی درباره نتایج این دور از گفت‌‌وگوها اظهار داشت: در دور هفتم ما دیدگاه‌ها و مواضع دولت و تیم جدید را در موضوعات قابل گفت‌وگو در مذاکرات وین را به طرف مقابل ارائه کردیم.

وی افزود: در دو سند اصلی یعنی یکی در مورد پیش نویس رفع تحریم‌ها، طرف مقابل دیدگاه‌های جمهوری اسلامی ایران را به عنوان مبنای گفت‌وگو پذیرفت. بر این اساس، سند جدیدی مبنای گفت‌وگوها در حوزه تحریم‌ها قرار گرفت که این سند با سندی که در گفت‌وگوهای وین ۶ نهایی شده بود، متفاوت و مغایر است.

باقری درباره سند مربوط به اقدامات هسته‌ای نیز عنوان کرد: در موضوع هسته‌ای طرف ایرانی دیدگاه‌های خود را در متنی که در وین ۶ نهایی شده بود درج کرد، اما طرف اروپایی مقاومت می‌کرد و نمی‌پذیرفت که دیدگاه‌های ایران نیز در آن سند درج شود و مبنای گفت‌وگو قرار بگیرد.

معاون سیاسی وزیر خارجه ادامه داد: در طول یک هفته‌ گذشته مذاکرات فشرده و سنگینی بین هیأت‌های دو طرف  برگزار شد تا نهایتا طرف مقابل پذیرفت که در سند هسته‌ای هم دیدگاه‌های جمهوری اسلامی ایران درج شود و به عنوان مبنای گفت‌وگوها قرار بگیرد.

این دیپلمات ارشد کشورمان بیان کرد: در حال حاضر ما در پایان گفت‌وگوهای وین هفت، دو مبنای جدید برای گفت‌وگوها و مذاکرات آینده خواهیم داشت که این دو مبنا متفاوت از دو مبنایی است که در وین ۶ نهایی شده بود.

* توافق درباره از سرگیری گفت‌وگوها در آینده نزدیک

وی درباره زمان دور بعدی مذاکرات وین نیز اظهار داشت: درباره این‌که این گفت‌وگوها در آینده نزدیک از سر گرفته شود توافق شده است. ولی در مورد روز آن قرار شد (انریکه مورا) هماهنگ کننده کمیسیون مشترک با هیأت‌های مختلف در تماس باشد تا زمانی که مورد توافق همه هیأت‌ها باشد را اعلام کند.

لازم به ذکر است علی باقری، مذاکره کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران صبح امروز (جمعه) نیز در توئیتی با بیان این‌که این هفته پیشرفت خوبی داشتیم، در توئیتی نوشت: امروز کمیسیون مشترک برگزار و بعد از یک وقفه چند روزه، مذاکرات را ادامه خواهیم داد.

دور هفتم مذاکرات در دولت جدید ایران (دولت سیزدهم) دوشنبه هشتم آذر ماه با برگزاری نشست افتتاحیه کمیسیون مشترک برجام آغاز و در نهایت چهارشنبه شب دهم آذر ماه هیأت ایرانی دو سند به طرف مقابل ارائه کرد شامل رفع تحریم‌ها و موضوعات هسته‌ای. در پی درخواست طرف اروپایی برای مشورت با پایتخت‌ها تنفسی در این مذاکرات ایجاد و دوباره روز (پنجشنبه) ۱۸ آذر ماه با برگزاری نشست افتتاحیه کمیسیون مشترک برجام این مذاکرات از سر گرفته شد که در هفته گذشته رایزنی‌ها در سطوح مختلف در وین در جریان بود و امروز نیز نشست اختتامیه کمیسیون مشترک برجام در هتل کوبورگ شهر وین برگزار شد.

«انریکه مورا» هماهنگ کننده کمیسیون مشترک برجام بعد از نشست اختتامیه امروز در وین گفت که برای دور بعدی مذاکرات در وین کار بسیار زیاد و وظیفه بسیار پیچیده‌ای در پیش است. 

دیپلمات ارشد چین هم اعلام کرد که طرف‌ها با از سر گرفتن مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین قبل از پایان سال جاری میلادی موافقند./فارس

کدخبر: 752370 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟