مقام‌ارشد اروپایی: 8 نکته برای دستیابی به توافق با ایران باقیمانده است

به گزارش رکنا، به نقل از فارس، یک مقام ارشد اروپایی روز جمعه خبر داد که گفت‌وگوها در وین میان ایران و گروه 1+4 رو به جلو است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، این مقام اروپایی همچنین گفت که موضوعات بزرگ مختلفی درباره توافق در متن نهایی همچنان باز مانده است.

وی در پاسخ به سوالی در این باره که آیا اتحادیه اروپا که ریاست گفت‌وگوها را بر عهده دارد، درباره موضع تیم مذاکره کننده جدید ایران خوش بین است

گفت: « ما درست در مسیر کاملاً منطقی مذاکرات پیش می‌رویم».

این مقام اروپایی گفت که هنوز هفت یا هشت نکته باز برای دستیابی به توافق باقی مانده که آنها نکات سیاسی بزرگی هستند.

پیش‌تر خبرنگار سیاست خارجی خبرگزاری فارس بر اساس شنیده‌ها گزارش داد در دور جدید مذاکرات ایران و گروه ۱+۴ (آلمان، فرانسه، انگلیس، روسیه و چین) برای رفع تحریم‌ها که دیروز (پنجشنبه) با نشست کمیسیون مشترک برجام آغاز شد، طرف‌های غربی در مقابل ابتکار عمل ایران دست بسته ماندند.

بعد از اینکه هیأت ایرانی در دور قبلی مذاکرات در چهارشنبه شب دهم آذر ماه دو سند شامل رفع تحریم‌ها و اقدامات هسته‌ای را به طرف‌های مقابل ارائه داد و طرف‌های اروپایی عضو برجام برای مشورت با کشورهای متبوع و به درخواست آمریکا به پایتخت‌هایشان مراجعت کردند و عملا جلسات کارگروه‌ها متوقف ماند، حال از روز گذشته بعد از نشست کمیسیون مشترک برجام باز هم به میز مذاکره بازگشته‌اند.

علی باقری معاون سیاسی وزیر امور خارجه نیز دیشب در اظهاراتی اعلام کرد «آن‌چه امروز احساس کردم با چیزی که روز جمعه احساس کردم متفاوت بود. احساسم این بود که طرف مقابل اراده جدی‌تر برای ورود به گفت‌وگوهای موثر و نتیجه بخش را پیدا کرده است».

در همین خصوص نیز خبرنگار فارس مطلع شد که طرف‌های مقابل به خصوص اروپایی‌ها در حال گفت‌وگو درباره پیشنهادهای ایران هستند و در مقابل عملگرایی ایران مجبور به پذیرش واقعیات شده‌اند.

کدخبر: 749725 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟