محاکمه مغز متفکر حملات ۱۱ سپتامبر دردادگاه آمریکا

به گزارش رکنا، به نقل از خبرگزاری فرانسه، خالد شیخ محمد و دیگر متهمان، که پانزده سال در زندان «مبارزه با تروریسم» گوانتانامو واقع در کوبا نگهداری می شدند برای اولین بار از اوایل سال ۲۰۱۹میلادی تاکنون در دادگاه حاضر می شوند.

این خبرگزاری نوشت: روند رسیدگی به پرونده متهمان در ۱۷ ماه گذشته به دلیل همه گیری کرونا متوقف شده بود و به نظر می رسد رسیدگی به این پرونده از همان جایی که در دور قبلی متوقف شده بود، آغاز شود. متهمان تلاش کردند در دور قبلی محاکمات بیشتر شواهد ارائه شده از سوی دولت را رد کنند.

به گفته آنها چنین شواهدی با شکنجه متهمان در بازداشتگاه های سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) به دست آمده است.

روز یکشنبه قاضی نظامی این پرونده گفت که اولین جلسه به موضوع صلاحیت خود او در بررسی این پرونده بود.

در دادگاه رسیدگی به جرایم جنگی وکلای هر دو طرف  ( متهمان و تیم های حقوقی دادستان ) حضور داشتند و درباره سوگیری قاضی جدید این پرونده سئوالاتی را مطرح کردند.

وکلای این پرونده می گویند ۵ تن از متهمان، همگی دچار ضعف بدنی هستند و از تاثیرات ناشی از شکنجه شدید سیا بین سالهای ۲۰۰۲ و ۲۰۰۶ رنج می برند. آنها در اتاق های دادگاه که به شدت امنیتش حفظ شده است و سیم خاردار به دور آنها کشیده شده، حضور داشته و هر یک تیم های دفاعی خود را خواهند داشت.

این پنج تن با مجازات مرگ به اتهام قتل و تروریسم در دادگاه جنایت جنگی مواجه هستند.

در جلسات بعدی دادگاه اعضای خانواده ۲ هزار و ۹۷۶ تن از قربانیان این حمله تروریستی و تعداد زیادی از خبرنگاران حاضر خواهند بود.

آمریکا به بهانه حمله یازده سپتامبر حضور نظامی خود در افغانستان را به بهانه جنگ با تروریسم تقویت کرد؛ حضوری که با گذشت ۲۰ سال نتوانست دستاورد مطلوبی داشته باشد و در نهایت با خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان شکست بزرگی را برای واشنگتن و متحدان غربی اش بر جای گذاشت.

کدخبر: 718633 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟